Doe ik goed aan dit voedingsschema 4½ maand?

Hoi allemaal,

Ik heb een dochtertje van 4 ½ maand oud en weegt 6.5 kg en heb het volgende voedingsschema:

9.00 fles 210 cc pap
13.00 fles 210 cc
15.00 fruithapje half potje ±75gr
17.00 fles 210 cc
19.00 groentehapje heel potje ±150gr
21.00 fles 210 cc pap

Nou vraag ik mij dus af of ik haar niet te veel geef. Ze eet alles op en soms zit ze nog na het groentehapje met haar mond open van ik wil nog meer maar dan is het potje al leeg.

Wie kan mij een beetje hiermee helpen?

Groetjes
Davina
 
Hoi Davina,

ik heb ook een dochtertje van 4,5 maand, weegt ook 6,5 kilo  en zij zit op het volgende schema:
07.30 uur fles 180 cc
11.30 uur fles 180 cc
15.30 uur fles 180 cc
19.30 uur fles 180 cc

Zoals je ziet ben ik nog niet begonnen met bijvoeding, omdat ik niet de indruk heb dat ze dat al nodig heeft. Bij mijn oudste dochter ben ik er toen wel mee begonnen, maar meer omdat iedereen om me heen het ook begon te doen. Ik heb echter niet de indruk dat baby's van die leeftijd al per sé zoveel voeding nodig hebben, dus waarom zou ik niet gewoon nog eventjes wachten?

Als jou kindje wel aangeeft behoefte te hebben aan iets anders dan melk, kun je natuurlijk gewoon fruit en groente geven en dat moet dus tussen de flessen door. Dan wordt het inderdaad wel heel krap allemaal, dat vond ik ook heel lastig met mijn oudste dochter. Overigens gaf ik altijd maar halve potjes hoor, want ik denk dat één heel potje  teveel is, aangezien  baby's normaal gesproken nog makkelijk tot 6 maanden zonder bijvoeding kunnen.

Misschien zou het in jouw geval handig zijn om de ochtendvoeding een uurtje te vervroegen? Mijn dochters krijgen allebei tussen 7.00 en 7.30 uur een boterham cq. een fles, waardoor alle flessen en hapjes wat meer ruimte krijgen.
Maar misschien is jouw dochter wel gewoon een hongerige baby met een goede eetlust, dan kan jouw schema  natuurlijk geen kwaad. Je merkt vanzelf wel aan je kindje of ze teveel of te weinig krijgt. Ik zou alleen niet  méér gaan geven dan je nu doet.

Succes! Marja.
 
hoi hoi
mijn dochter (inmiddels over 2 weken 1 jaar) kreeg al fruit toen ze 3mnd was en ook langzaam aan wat groente omdat ze het eten uit de mond keek van ons .
ik denk dat je zelf wel aan voelt wanneer het te veel is mijn meid at toen ook al best wel zoveel en ze woog toen al ruim 7 kilo met 4.5 mnd nu is ze 11 kilo maar ook vrij lang als jou kindje behoefte heeft dan is dat zo baby's eten echt niet meer dan dat ze op kunnen want dan spugen ze het gewoon uit
succes meid
 
halla allemaal,

Mijn dochtertje is nu 4,5 maand en dit is haar schema:

7.00/7.30 180 cc en 6 schepjes friso
11.00/11.30 180cc en 6 schepjes friso
15.00/15.30 180cc en 6 schepjes friso
19.00 180 cc en 6 schepjes friso
23.30 210cc en 7 schepjes friso en 2 lepels rijstebloem

Geef ik haar te weinig?
Ik wil binnenkort de laaste fles afbouwen en dan om 19.00 rijstebloem door de fles gaan geven.
maar moet ik haar dan overdag meer in de fles doen?
En ik wil over een 2 weken beginnen met de fruithap.
heeft iemend tips?

Groetjes de mama van Amy
 
Mijn zoontje is bijna 4.5 maand en weegt ook ongeveer 6.5 kilo.
Nu zie ik dat er al een aantal van jullie is terug gegaan van 5 naar 4 flessen. Bij mij op het consultatie bureau zeggen ze dat ze tot een maand of 5.5 echt 5 flessen nodig hebben. Ik geloof dat ik mijn zoontje nu te veel geef als ik het zo zie en vergelijk met jullie schema's.

Mijn schema:

0800 - 0830 (ongeveer)  180 cc, 6 schepjes  (drinkt meestal maar 150 op omdat hij                                                                                      te druk is  met "vertellen".
1100                        Fruithapje
1200                        180  cc
1600                        180 cc
1700                        Groente of Fruithapje
2000                        180 cc
2300                        210 cc 7 schepjes + 3 scheppen Nutrix.

Het lijkt veel, maar mijn zoontje is absoluut niet dik. Ik denk dat hij veel energie verbruikt omdat hij erg beweegelijk is.
 
Terug
Bovenaan