Doe ik het nou goed met dit schema ??

Hoi allemaal !

Onze zoon Bas van 10 maanden oud doet het uitstekend, tis een lekker lief ventje (haha zegt elke moeder natuurlijk). Maar nu het volgende, we hebben het gevoel dat ie weer met z'n schema zit te schuiven. We proberen mee te schuiven, maar dat valt deze keer niet zo mee.

Het ziet er nu als volgt uit:

8.00 papfles (180ml water, 6 schep Friso2, 5 schep Nutrix)
10.00 fruithapje (100 gram)
12.00 halve boterham met beleg of plak ontbijtkoek / fles 100cc
15.00 liga
16.30 warme maaltijd (groentepotje 200gram) en danoontje
19.00 papfles (180ml water, 6 schep Friso2, 5 schep Nutrix)

Nou over het algemeen ziet het schema qua voeding er prima uit dacht ik zo. Hij heeft er ook genoeg aan.

Maar nu het slapen tussendoor. Het lijkt erop dat hij 's ochtends niet meer zo nodig slaap nodig heeft en dat hij met name 's middags meer gaat slapen.
Vind ik op zich prima hoor. Het is al een aantal keren voorgekomen dat hij dan de hele ochtend op is en dat hij tussen 12.30 en 13.00 naar bed gaat tot zeker 15.00 uur. Maar hij krijgt soms tussendoor ook slaap en dan zit heel dat schema weer in de war. Nog niet zolang geleden sliep hij ook 's ochtends nog, van 10.30 tot 11.30 en dan begon hij 's middags 'pas' rond 14.30 uur aan zijn slaapje.
Ook is het zo (hebben we gemerkt) dat, als hij 's ochtends op is geweest en 's middags heeft geslapen tot bijv. 15.00 uur, het niet meevalt om hem dan tot 19.00 uur op te houden. Ik wil hem gewoon om 19.00 uur in bed hebben, hij geeft dan ook vaak aan dat hij dan slaap heeft en dan slaapt hij gewoon door tot de volgende ochtend (hij slaapt doorgaans echt het klokje rond).

Voorbeeld gisteren: hij was de hele ochtend op (we gingen ook babyzwemmen) en die middag heeft ie van 13.00 tot 15.30 geslapen. Dus ik dacht 'dat wordt een makkie om hem tot 19.00 uur op te houden'. Niet dus ... om 18.30 uur brachten we hem jengelend naar zijn bed (fles had ie nog geen zin in) en hij sliep direct. Om 19.15 uur maakten we hem weer wakker, hij dronk z'n fles leeg en om 19.30 uur legden we hem weer terug in bed en sliep hij tot vanochtend half 8. We begrepen er niks van.

Nog een voorbeeld: gisteren bleef hij met gemak dus de hele ochtend (inclusief inspannend babyzwemmen) op tot 13.00 uur. Vanochtend werd hij om half 8 wakker, maar om half 11 stikte hij ineens weer van de slaap. Hij heeft zojuist een uur geslapen, ik heb hem om half 12 wakker gemaakt, omdat we zo gaan eten.

Ik vind het erg lastig, maar ik wil niet overkomen als 'de moeder die het zo graag op haar manier wil doen', want ik hou hem echt goed in de gaten en ik wil hem zo graag tegemoet komen.

Hoe doen jullie dat? Ben ik wel erg benieuwd naar !!

Groetjes,
Linda

Hoi Linda,

Het lijkt erop dat je zoontje het ochtendslaapje probeert over te slaan, maar soms moet hij toch nog eventjes wat energie "bijtanken" omdat het nog nét iets te veel van hem vergt.
Stan (13maanden) heeft het soms ook. Zijn schema wat hij rond 10 maanden had, heeft hij nu ook nog. Hij slaapt trouwens erg veel, maar heeft het waarschijnlijk gewoon nodig. Ik zal hieronder even zijn schema beschrijven.

7.30       (ongeveer): papfles van 200cc melk en brinta
10.00     cracotte&sap/thee & slapen
12.00     wakker en eten: bammetje met boter en fles melk (+/- 150 cc)
13.00      naar bed (ook als hij net wakker is, leg ik hem er gewoon in om het ritme
                    vast  te houden)
14.30     wakker en fruithap&sap/thee
17.00      (niet altijd) slapen
18.00      wakker en warme hap (zoveel mogelijk met de pot mee)
                    toetje
19.00     (ongeveer) naar bed

Met name de tijden van het opstaan en het ochtend en eind v.d. middagslaapje zijn wisselend. Als Stan voor zijn doen uitslaapt tot 9 uur, dan probeer ik hem 's ochtends niet te laten slapen. Dan eten we wel optijd een bammetje (11.30u) en ligt hij er rond 12uur in. Als hij 's ochtends wel veel geslapen heeft, dan wil het wel eens zo zijn dat hij tussen 17 en 18 uur wel even in bed ligt, maar niet slaapt.

Het kan ook best zijn dat je zoontje 's ochtends het slapen gaat overslaan, maar tussen 17 en 18uur toch even tot rust wil komen in bed zodat hij uitgerust aan de maaltijd kan beginnen. Hierdoor kan de maaltijd-tijd verschuiven van 16.30 naar 18.00 uur wat misschien een prettige tijd is. Maar dat is natuurlijk aan jullie.
Wij proberen altijd met z'n drieeen samen te eten. Omdat het gezellig is, maar ook omdat het hem stimuleert om te eten als hij er niet zo veel zin in zou hebben. Daarnaast leert hij ook steeds meer om met de pot mee te eten.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt!

Groetjes Marieke

Hallo,

Hier ongeveer hetzelfde.. Onze zoon is 8 mnd en heeft eigenlijk nooit een erg vast slaapritme gehad. Dan weer slaapt hij maar 3 kwartier, dan weer 2,5 uur, dus dat is ook best lastig... Over het algemeen slaapt hij nu tot 0630-0700, dan fles en rond 0845 weer naar bed. HIj slaapt dan maar een klein uurtje en vervolgens leg ik hem na de boterham en de fles rond 12.30 weer in bed... Soms slaapt hij dan dus ook maar een klein uurtje tot 13.30 maar soms tot 15.00 uur. Als hij maar tot 13.30 slaapt leg ik hem om 16.00 uur nog een keer in bed, als hij tot 15.00 uur slaapt leg ik hem rond 17.30 nog heel even in bed, want ook hij redt het dan niet in een keer tot 19.00 uur....

Ik heb zelf altijd het gevoel dat Sjoerd, ongeacht hoelang hij geslapen heeft 2 tot 2,5 uur wakker kan zijn en dan weer een slaapje nodig heeft... Soms komt hierdoor inderdaad het eetschema wat in de war, maar ik maak hem eigenlijk nooit wakker, als hij zelf niet wakker wordt heeft hij blijkbaar ook geen honger. Dan maar even een dagje een ander "ritme"....

Succes,
groetjes franka

Hallo,

Mijn zoontje is nu 9 1/2 maand en heeft gelukkig wel een zo goed als zelfde ritme elke dag.
Wat vervelend ls dat niet zo is, ik kan me voorstellen dat je af en toe radeloos wordt. Denk je net te weten hoe de dag het beste eruit ziet, veranderd het weer!!
Hier is ons schema:

7.00 u: papfles 180 ml+6scheppen friso 2 en 5 scheppen groeipap
8.30-9.30u: slapen
10.00u: fruithap +/- 200gr
11.30u: 1 snee brood met smeerkaas of smeer worst en een fles van 200 ml friso 2
12.30- ongeveer14.00u slapen.
dan krijgt hij sap en een rijstewafel/soepstengel
16.30u groente 200gr+danoontje
meestal slaapt hij nog een half uurtje, maar niet altijd!!
19.30 200 ml friso2 en daarna naar bed.

Misschien heb je er iets aan, veel succen met het zoeken van jullie ritme!

Groeten Debby

Terug
Bovenaan