Doe ik hier goed aan?

Hallo,

Hoewel dit mijn 2e kindje is, is dit de eerste keer dat ik borstvoeding kan geven, dus voel me nog wel erg onwetend...

Ik geef mijn dochtertje (3 weken oud, geboortegewicht 4520 gram) borstvoeding op verzoek en ze komt (vanaf het begin) uit op 7-8 voedingen per 24 uur. Ze is tevreden, alert, slaapt goed en poept en plast prima, dus het zal wel goed zijn, lijkt me?

Overdag meldt ze zich om de 2-4 uur, maar ze heeft altijd een slaapje overdag die heel diep en lang is, waarbij ik haar moet wakker maken (om er niet meer dan 4 uur tussen te laten zitten). Dit doe ik ook netjes, al is het alleen al dat ik niet wil dat ze in de nacht gaat 'bijtanken'. Dan krijg ik haar goed wakker en dan drinkt ze ook prima.

Rond 18:00-19:00 uur krijgt ze een voeding en valt ruim een uur daarna in slaap, diepe, diepe slaap... Eigenlijk zou ik haar rond 22:30-23:00 uur wakker moeten maken voor een voeding, maar dat lukt me niet echt. Zelfs als ik een luier verschoon en met koude natte doekjes haar billetjes afveeg, dan nog blijft ze slapen en drinkt dus niet. Toen heb ik besloten maar gewoon te wachten tot ze zich zelf zou melden, en dat doet ze tussen 1:00-2:00 uur in de nacht. Dan heeft ze dus 6-7,5 uur zonder voeding gezeten, is dat nu echt erg op deze leeftijd? (de volgende voeding is netjes 3-4 uur later)

En zo nee, heeft iemand dan nog tips hoe ik deze diepe slaap iets kan verschuiven, waardoor ze die ruk van 6-7 uur gaat maken als ik ook slaap? (hmm, dat lijkt me zo heerlijk!) Of herkent iemand dit, zal ze vanzelf gaan 'schuiven' en moet ik het voorlopig maar zo laten? Ik vind het niet erg hoor, om in de nacht er 1-2 keer uit te moeten, maar het feit dat ze wel zolang zonder voeding kan, maakt het verlangen naar een ononderbroken nacht wel een stuk groter, ha ha...

Groetjes, Karin

Hi Karin, als ik jou zo hoor en haar gewicht lees denk ik dat ze voldoende binnenkrijgt. Proberen wakker te maken zou ik dus niet doen. Werkt inderdaad ook niet, heb ik zelf ook ervaren. Ik geef ook borstvoeding (1e kindje) en voed echt op verzoek. Weet ondertussen haar hongerhuiltje wel te herkennen. Af en toe zit er zelfs overdag wel 5-6 uur tussen daardoor, maar als zij er tevreden bij is, vind ik het prima. Daardoor zit er bij mij helaas nog niet zo'n mooi schema in als bij jou. Ik ben ook wel benieuwd of iemand tips heeft om een voeding naar een mooi tijdstip te schuiven. Gisteren bv dronk ze om 21 uur en kwam pas weer om 3 uur. Als het allebei 2 uur later was, heb ik een redelijke nacht!

Hoi Karin,

Ik heb ook  twee kindjes en ik heb ze allebei borstvoeding gegeven. Toen de tweede werd geboren wist ik ook niet meer hoe dat ging en wat ik moest doen.
Ik  heb beide keren ook op verzoek gevoed. Overdag liet ik er wel maximaal 4 uur tussen (in het begin) en 's nachts kwamen ze de ene keer na 3 uur, de andere keer na 6/7 uur. Ze gaven het allebei wel prima aan.
Ik heb ook in het begin geprobeerd om ze wakker te maken, maar ze werden niet wakker om te drinken. Ook probeerde ik ze slapend te voeden, maar dat werkte ook niet, dus liet ik ze zelf komen voor een voeding.

Hoi Karin,

Heel herkenbaar verhaal... ik heb ook vanalles zitten 'vogelen' met wakker maken, verschuiven etc. Het had allemaal geen zin! Mijn dochter sliep ooit ook 7 uur achter elkaar overdag. De eerste weken wilde ze 's nachts alleen maar op mijn arm slapen en 3x per nacht eten.
Ik ben gewoon op verzoek gaan voeden, heb haar alles zelf laten regelen en dat bleek een hele goede oplossing. Met 8 weken ging ze al doorslapen en met 12 weken zelfs al de klok rond!
Van week 10 tot week 12 ongeveer heeft ze wel 2 weekjes geclusterd (ik zal je vast waarschuwen dat doen nl. veel baby's ;-) Dat wil zeggen dat ze, in haar geval van 19.00 tot 23.30 uur bijna constant aan de borst wilde. Ze regelen dan de productie zeg maar. Dat waren dus twee vermoeidende weekjes, met afstandsbediening en potje thee op de bank...

Inmiddels is ze 4,5 maand en heeft ze nog steeds hetzelfde ritme als bij 12 weken.

Succes met je kleintje en geniet van de voedingsmomentjes samen!

quote: Karin7926 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-03-2009 14:25:35'));

Hallo,

Hoewel dit mijn 2e kindje is, is dit de eerste keer dat ik borstvoeding kan geven, dus voel me nog wel erg onwetend...

Ik geef mijn dochtertje (3 weken oud, geboortegewicht 4520 gram) borstvoeding op verzoek en ze komt (vanaf het begin) uit op 7-8 voedingen per 24 uur. Ze is tevreden, alert, slaapt goed en poept en plast prima, dus het zal wel goed zijn, lijkt me?

Overdag meldt ze zich om de 2-4 uur, maar ze heeft altijd een slaapje overdag die heel diep en lang is, waarbij ik haar moet wakker maken (om er niet meer dan 4 uur tussen te laten zitten). Dit doe ik ook netjes, al is het alleen al dat ik niet wil dat ze in de nacht gaat 'bijtanken'. Dan krijg ik haar goed wakker en dan drinkt ze ook prima.

Rond 18:00-19:00 uur krijgt ze een voeding en valt ruim een uur daarna in slaap, diepe, diepe slaap... Eigenlijk zou ik haar rond 22:30-23:00 uur wakker moeten maken voor een voeding, maar dat lukt me niet echt. Zelfs als ik een luier verschoon en met koude natte doekjes haar billetjes afveeg, dan nog blijft ze slapen en drinkt dus niet. Toen heb ik besloten maar gewoon te wachten tot ze zich zelf zou melden, en dat doet ze tussen 1:00-2:00 uur in de nacht. Dan heeft ze dus 6-7,5 uur zonder voeding gezeten, is dat nu echt erg op deze leeftijd? (de volgende voeding is netjes 3-4 uur later)

En zo nee, heeft iemand dan nog tips hoe ik deze diepe slaap iets kan verschuiven, waardoor ze die ruk van 6-7 uur gaat maken als ik ook slaap? (hmm, dat lijkt me zo heerlijk!) Of herkent iemand dit, zal ze vanzelf gaan 'schuiven' en moet ik het voorlopig maar zo laten? Ik vind het niet erg hoor, om in de nacht er 1-2 keer uit te moeten, maar het feit dat ze wel zolang zonder voeding kan, maakt het verlangen naar een ononderbroken nacht wel een stuk groter, ha ha...

Groetjes, Karin

Overdag mogen ze er 2 a  3 uur tussen laten en er mag een periode van 6 a 7 uur tussenzitten per dag.
Jullie doen het dus prima!

Je kunt wel een beetje met de tijden schuiven, door wakker te maken maar al te drastisch lukt vaak iet.   Je kunt je eigen nachtrust wel langer make door eerder naar bed te gaan natuurljk. En je zou eens kunnen kijken hoe je dag verloopt als je haar overdag niet wakker maakt uit die diepere slaap.

hallo,

ik zou het lekker zo laten!
na mijn idee doe je daar niks fout aan hoor.
ik heb in het begin ook bv gegeven en gaf ook op verzoek.
bij  5 weken sliep mn dochtertje al door, en kreeg dan natuurlijk geen voeding meer.
voor die tijd, kwam ze overdag heel keurig elke 2 uur en savonds/snachts om 11 uur en dan om half 4.
zat er dus ook meer dan 4 uur tussen.
geen probleem toch?
als ze honger hebben, komen ze vanzelf wel hoor.
en het gewicht van je kleintje is goed, dus lekker zo laten :D

groetjes, do
mama van nathalia, 13 maanden

Hoi Karin,

Ik geef ook borstvoeding en ons kleintje mocht van de kraamzorg bij 2 weken oud 's nachts 6 uur doorslapen. Vanaf  2 maand mocht ze van de kinderarts op het consulatatiebureau  7 uur doorslapen en vanaf 3 maand mocht ze 8 uur doorslapen.  Dat heeft ook met het gewicht te maken begreep ik en dat zit bij jouw kleine wel goed volgens mij :).

Nu is ze 16 weken oud en hebben we al een goed ritme te pakken. Ik doe haar om 20.00 uur naar bed (gordijntjes dicht, muziekje aan, met Natusan lotion met lavendel insmeren, pyamaatje aan, slaapzakje aan  - heel slaapritueel dus). Daarna voed ik haar liggend op mijn eigen bed. Tijdens de voeding valt ze vaak wel  lekker in mijn bed in  slaap en leg ik haar vervolgens  slapend/half slapend en soms ook wakker in haar eigen ledikantje. Soms moppert ze nog wat, maar meestal gaat ze lekker op haar duimpje/handjes zuigen en valt ze in slaap.

Voor haar volgende voeding maak ik haar om 23.00 of 0.00 uur wakker, zodat ze weet dat de nacht nog niet is begonnen. Ik geef haar een schoon luierte en probeer haar verder zo slaperig mogelijk te houden. Ik voed haar weer in mijn eigen bed en dan valt ze in mijn bed in slaap. Daarna breng ik haar weer naar haar eigen ledikantje.
Soms wordt ze niet wakker, maar als ze aan mijn borst ligt begint ze vanzelf te drinken.

Vervolgens slaapt ze 8 uur door en maak ik om 7.00/8.00 uur wakker of ligt ze mij duimend op te wachten.

Een lekker ritme dus, waarbij ik zelf genoeg slaap krijg. We hebben wel even een weekje (of 2) moeten doorzetten (ze wilde nog niet slapen om 20.00 uur), maar nu werkt het prima.

Volgens mij doen jullie het geweldig goed.
Ik zou gewoon op verzoek voeden, dus niet meer wakker maken. Je kindje gaat dan vanzelf op een gegeven moment haar eigen ritme wel zoeken.
Hier was dat ook zo, dat ik mijn dochtertje persé wakker wilde hebben aan het begin van de nacht, maar het leek soms wel alsof ik haar hierdoor ontregelde, dus toen maar gewoon zo gelaten, dan maar een keertje extra in de nacht voeden.
Geniet maar lekker van het voeden..... voor je het weet zijn ze groot!

Terug
Bovenaan