Doe ik iets fout ofzo?

<p>Onze dochter is nu 3 maanden. </p><p>Ze werd altijd tussen 3/4 uur wakker voor dr fles. Ideaal eigenlijk want dus vanaf het begin maar 1x in de nacht. Toen ongeveer 4 weken geleden kreeg ze dr eerste doorslaap nacht, heerlijk natuurlijk! De nachten erop waren toen ene nacht wel snachts drinken(wel weinig) en andere nacht niet. Dus ik dacht mooi we zitten tegen het doorslapen aan. Toen ging het een week ineens heel goed. En toen ging het 3 dagen super k*t. Hier dacht ik dat ze in sprongetje 3 zat. En toen ging het een beetje Beter, werd t 5/half 6. 1 nacht helemaal goed en sindsdien is het ineens weer 3/4 uur. Nu heb ik het gevoel dat ik iets fout doe? </p><p>Het is echt niet erg als ze niet doorslaapt, maar als je eenmaal van het doorslapen geproefd hebt en je begint weer “terug” bij af voelt t voor mij aan als falen. Dan denk ik dat ik iets fout doe, of vraag ik me iig af waarom het nu weer zo gaat..</p><p>dit is geen klagen (natuurlijk slaap ik liever door maar als t zo moet, dan maar zo </p><p>ik vroeg me af of meerdere moeders dit hebben gehad? </p>

Ons mannetje sliep van ongeveer vanaf week 10 tot 12 door. Daarna was dat ook ineens over. Hij is nu 8mnd en nog steeds is er geen touw aan vast te knopen. Soms komt hij dagen pas rond 3 á 4 u vanaf 19:30u. Andere keren al rond middernacht of zelfs daarvoor. Heel soms slaapt hij door, en vannacht is het drama en is hij al 3x wakker geweest. 
tsja wat doe je eraan? Het breekt mij wel op, maar ik kan hem niet dwingen te slapen. Ik kan hem alleen helpen om opnieuw in slaap te komen of voeding geven wanneer hik trek heeft. Ik heb ook geprobeerd om overdag wat meer voeding te geven in de hoop dat hij ‘s nacht niet meer komt, maar dat baadde ook niet. Elke dag hebben we hetzelfde ritme, dus waarom de nachten steeds zo anders zijn, is mij ook een raadsel. 
Probeer de “schuld” niet bij jezelf te zoeken, het is een baby en het komt vanzelf. Ooit bereikt hij/zij de leeftijd dat het niet uit bed wil komen en wij als ouders hen daaruit willen hebben ipv erin. Alles is een fasen ... ik ga nu weer proberen te slapen na een uurtje heen en weer lopen. 

Mijn dochtertje sliep toen ze 7 weken was 5 nachten achter elkaar door. Daarna weer iedere nacht 1 of 2 x wakker, soms vaker. Ze is net 1 jaar geworden en slaapt vanuit het niets weer de nachten door, nu 2 weken. Er zullen wel weer momenten komen dat ze weer zal komen. 
Maar zoek de fout niet bij jezelf

Je doet niks fout hoor. Niets zo onvoorspelbaar als een baby. Onze zoon sliep vanaf een maand of 2 door, heerlijk! Totdat hij ruim 3 maanden was en opeens weer elke nacht kwam. Daarna ging het een poosje goed, toen weer een poosje niet. Je kunt er geen pijl op trekken en er zijn zoveel mogelijke redenen.
Onze zoon is inmiddels 7 maanden en we weten nu dat wanneer hij 's nachts wakker wordt er vaak toch wel iets aan de hand is (honger, volle luier, koorts). Als hij ziek is geweest duurt 't ook meestal wel een poosje voordat hij de nachten weer lekker slaapt. 

Ik denk dat je je verwachtingen wat moet bestellen. Het is niet zo dat als een baby heeft doorgeslapen dit blijven doen. Het veranderd nog zo vaak. Straks ook weer tandjes, verlatingsangst etc. Bereid je voor op nog veel gebroken nachten, dan kan het alleen maar meevallen ;)

Herkenbaar!
Mn zoon is ook 3 maanden.
Hij slaapt zelfs klokje rond! Ik ben verwend! En deze week ook opeens nacht voeding.. duurde 4 dagen, vannacht sliep hij weer klokje rond..
Herken je gevoel! 1 keer snachts is prima maar je voelt je toch al snel verwent en denk dan goh wat doen we anders.. Niks.. Baby’s wil is wet soms ?

Je doet idd niks fout.. zo ging het bij onze dochter ook het HELE EERSTE JAAR! Een paar nachten/weken doorslapen.. en dan toch weer niet. Elke nacht was het weer spannend. Tot ze 9 maanden was, hebben we geregeld een flesje moeten geven s nachts. Niet meer elke nacht, maar toch wel zo'n 3x per week ofzo. Ik gaf liever een klein flesje en dat ze daarna weer doorsliep, dan dat ik een uur bezig was om haar weer in slaap te krijgen zonder flesje. 
Mensen denken vaak dat als kindjes eenmaal doorslapen, ze dit altijd blijven doen maar zo werkt het gewoon niet!! Bereid je maar voor op nog maanden van wel/niet doorslapen, dan kan het alleen maar meevallen! En dan is 1x per nacht nog heel netjes ;)
Succes! 

Hier ook een zoontje dat heel snel doorsliep, althans.. dat dacht ik. Toen begon het. Ieder nacht n paar keer terug voor t speentje: soms 1x, soms 3x en soms ook 10x (dit vooral tijdens griepjes, sprongetjes, tandjes ed). Toen vanaf n maand of 7/8 schat ik, begon de periode met dromen. Elke nacht n paar keer wakker schrikken, helemaal in paniek. Vervolgens n sprong met verlatingsangst, griepjes nog tussendoor en hij is nog steeds blijven steken op 2 tandjes, dus die nachten gaan ook nog komen. Hij is nu 10,5 maand en het is nog iedere nacht spannend of hij goed slaapt of niet. Ook is hij al 2/2,5 week elke ochtend rond 5/5.30 uur wakker en klaar om de dag te beginnen... 5.30 uur is dan zelfs uitslapen aangezien dat maar n keer of 3 is voorgekomen...
Ik zit dus nog geregeld midden in de nacht met hem beneden op schoot. Laat hem n slokje water drinken en als hij rustig is, kan hij weer naar bed!
Ik laat dan wel alle lichten uit, geen geluiden (dus geen tv). Alleen n slokje water en 5 minuutjes later weer naar bed.
Dus nee, je doet helemaal niks verkeerd! Ga er maar vanuit dat het 1e jaar echt nog wisselend zal blijven!

Terug
Bovenaan