Ten eerste kijk ik niet daar dat soort onzinprogramma's. Daar worden natuurlijk extreme gevallen getoond, dus ik snap niet dat jullie je daar mee identificeren??? Want het gaat daar wel om ouders die gewoon niet over de vaardigheden beschikken om kinderen rust en regelmaat en consequentie te bieden. Het zijn vaak wat "typische ouders" die écht wanhopig zijn. En de kinderen zijn extreem: ze slaan, schoppen, gillen, schreeuwen, zijn hyper, en dit dan bijna voordurend.
Die van mij kan ook een verschrikkelijke driftbui krijgen, dan lijkt ie echt op zo'n kind, maar dat is niet continue. En ook ik of mijn man kan dat niet altijd direct oplossen, maar wij bieden rust en regelmaat (met uitzonderingen natuurlijk) en proberen goed consequent te zijn, wat meestal wel aardig lukt.
En als jij merkt dat een bepaalde oplossing werkt, dan werkt ie, punt.
Een time-out schadelijk? nou dan hebben wij een erg beschadigd zoontje haha!
Ik kreeg vroeger nog wel een echte pak voor mijn billen, kreeg wel eens een tik, ben er écht niet door beschadigd. Onze zoon heeft ook wel eens een klap voor zijn kont gehad of een tik, ook is hij twee keer onder de koude douche gezet (omdat hij er in bleef in de driftbui). Soms helpt het, alleen moet het geen gewoonte worden natuurlijk.