doet de arbo moeilijk bij 50% zwangerschapsklachten?

A

Anoniem

Guest
Hallo  

Ik sta denk ik op het punt me voor 50% ziek te melden bij het UWV maar nu wil ik van
jullie weten, wie heeft er ervaring met de Arbo en doet deze moeilijk?
Ik heb bekkenklachten maar dit zie je natuurlijk niet aan de buitenkant.

Gr

Hoi Lizette,

Die doen helemaal niet moeilijk hoor, tenminste 5 jaar geleden.Ik weet niet hoe dat nu is.
Bij mijn vorige zwangerschap (dochter geboren op 17-2-2001) heb ik veel bloeverlies gehadd vanaf 5 maanden,de vk schreef bedrust voor. Dus heb ik me ziekgemeld, terwijl ik me verder helemaal goed voelde.
Even later moest ik naar het uwv toe,de bedrijfsarts. Die  deed heel makkelijk, hij zij als de vk dat voorschrijft gaan wij daar niet moeilijk over doen. Hij gaf ook toe dat ze heel makkelijk met zwangere vrouwen om gingen.
Ik moest ik januari weer terug komen, om te kijken of ik dan niet halve dagen kon werken. Maar inmiddels had ik ook last van mn bekken gekregen, en goed ook. Ik liep opkrukken en anders kon ik gewoon niet meer lopen. Ik had echt ontzettend veel pijn.
Dus toen ik weer bij die beste man terug kwam,op mn krukkies, kon ik eigenlijk meteen al weer gaan.

Nou succes ermee, en zorg dat je niet zo ver komt met je bekken als ik toen had. Neem veel rust tussen door.

Groetjes Ris
34w2d

Vraagje, hoe krijg je het voor elkaar om dan 50 % te gaan werken want dat wil ik ook graag. De dagen zijn me gewoon veels te lang en aan het eind van de dag als ik terug naar huis fiets ben ik er gewoon ziek van. Moet ik dan eerst langs de huisarts? Maar ja, echt een bepaalde klacht heb ik niet. De dag duurt me gewoon veels te lang!

Alvast bedankt! Gr. Loesje

hoihoi,

Het klopt dat de uwv makkelijk omgaat met het ziek zijn van zwangere vrouwen. Bij mijn eerste zwangerschap kreeg ik erg last van ischias en kon hierdoor niet meer werken. Aangezien mijn contract toen niet meer werd verlengd werd ik doorstuurd naar het gak voor een ziektewet uitkering, voor een soort van keuring. Het enige wat die arts zei was, maak er een mooi kind van! Dus dat ging echt heel makkelijk.

Ik weet alleen niet of je zelf kunt bepalen dat je voor 50% in de ziektewet gaat. Volgens mij moet daar eerst een Arbo arts aan te pas komen. Zeker weten doe ik dit niet, maar zodra je je ziekmeldt kom je sowieso in contact met een arbo arts.

Succes,

Groetjes Rianne
12w4d

Hallo!
Toevallig gaat het minder werken bij mij deze week in. Ben nu 26w zwanger en geef nog steeds over en heb last van harde buiken en pijn aan één bil, schaamstreek en dit straalt weer uit naar mijn knieholte. De verlosk. vond dat ik maar moest gaan minderen. 50% is dat voor mij geworden.

De arbo doet niet moeilijk met zwangeren. Jij weet immers wat je voelt, de kleine gaat voor. Ze doen wel moeilijk als je in week 14 bijv. stopt met werken. Maar niet als je wilt minderen. Echt niet. Mijn directrice denkt zelfs dat ik niet eens op gesprek moet komen, misschien telefonisch.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je nu 6 wkn voor de uitgerekende datum moet stoppen, je hebt niet die keus meer van 4 wkn. Maar in jou geval was dat misschien ook wel de bedoeling ivm. die bekkenpijn. Vervelend joh! Ik zelf had heel veel steun aan mijn verlosk. Omdat zij het adviseerde had ik een steuntje in de rug. Is het bij jou je eigen beslissing of ook met de verlosk.?

Greetz patries

Ris...

Mag ik vragen hoe de bekkenklachten bij jou zijn begonnen?
Ik loop nu bij de fysio en volgens haar moet het met oefeningen wel weer gaan!
Nou ik zal je vertellen ik wilde gisteravond met de hond gaan wandelen en kon na tien min weer terug naar huis keren en vervolgens op de bank gestrekt, languit! Hier kwam ik na een half uur ook al bijna niet meer uit.
Vannacht was het ook leuk, ik moest naar de wc en zakte bijna door mijn benen! Ik kon vervolgens het eerste uur niet meer slapen vd pijn en wist niet meer hoe ik moest liggen, val nu bijna in slaap achter mijn pc.. maar goed. Ik was vanmorgen bij de fysio en ik snap ook wel dat er meerde vrouwen zijn met dit probleem maar wat ik graag wil weten, gaat dit erger worden? Ik werk 40-uur en heb net de vk gebeld maar die mogen mij geen verklaring geven voor evt bedrust oid dus nu zit ik... wat te doen???
Kijk, ik werk via een uitzendburo dus mijn baan raak ik dan zowiezo al kwijt maar ik wil ook niet ieder ochtend denken van; AFZIEN!!! en in mijn verlof helemaal opgebrand zijn terwijl de grote klus dan pas begint!!!

Snappen jullie me een beetje? En sorry als ik zit te zeuren maar ben hier wel even heel erg onzeker over!

X

Hoi,

als jij denkt dat je niet meer in staat bent om volledig te werken of als dit is geadviseerd door huisarts/verloskundige/gynaecoloog dan kun je het beste een afspraak met de arbo-arts.

Niet iedere arbo-arts is hetzelfde, maar ze zullen juist blij zijn als je nu al aan de bel trekt in plaats van als het te laat is en je dus volledig de ziektewet in moet.

Ik werk nu ook 50% en ondanks dat het allemala goed gaat, mag ik niet weer mere gaan werken van de arbo-arts. Ik heb juist een evenwicht beriekt waradoor ik die 50% goed mijn werk kan doen en ook daarnaast nog kan functioneren. Mijn bedrijfsarts wil niethet risico lopen dat door meer te gaan werken het evenwicht verstoord wordt en dat ik dan juist weer minder of helemaal niet meer kan werken tot mijn verlof.

Ga gewoon een gesprek aan en je zult zien dat het allemala best meevalt.

Miep

Lizette,

nog even een toevoeging, er is mij nooit gevraagd naar een verklaring van een arts. Het gaat ook om vertrouwen lijkt me zo.

Miep

Terug
Bovenaan