dokter doet niets aan spruw?

Mijn dochter heeft op haar lipjes en aan de binnenkant van haar bovenlip boven tegen het gehemelte aan, kleine "blaasjes".
Nu ben ik met haar naar de dokter geweest.
Die constateerde (net als wat ik al dacht) dat het spruw is. Maar ik kreeg er niets voor.
Zolang ze er geen last van heeft hoeft er niets aan gedaan te worden?
Als ze goed blijft eten zal het vanzelf overgaan zei ze.

Maar ik dacht juist dat spruw besmettelijk was en gevaarlijk voor die kleintje??
Wie weet hier iets meer van of kan me advies geven?

Groetjes
 
Hi,

Ik herken blaasjes niet als spruw.... Spruw tekent zich vaak door witte vlekjes, of witte plakkaten op de tong, klakkend drinken, onrustig drinken, krampjes, hardnekkige luieruitslag en/of pijn in de tepels tijdens en vooral na het voeden.

Maarja, als hij spruw constateert, is het wel noodzaak om dit aan te pakken. Want als je wacht tot de "last" ervan erger wordt, duurt het vaak ook langer voordat het over is, en het drinken/eten kan dan ook een stuk pijnlijker zijn.

Geef je borstvoeding? Dan zou je eens kunnen kijken op www.borstvoedingsforum.nl hier staan onder artikelen en links (bovenaan de pagina) wat tips voor spruwbehandeling en je kunt daar ook vragen stellen. Het forum is wat drukker bezocht dan dit forum, dus krijg je waarschijnlijk ook vrij snel een goed antwoord.

Groetjes Nynke
 
Hoi, mijn dochtertje heeft ook spruw gehad, en ook mijn huisarts adviseerde er niets mee te doen. Uiteraard was ik het daar niet mee eens, en ik kreeg toen ook meteen orale gel voor haar voorgeschreven...dat moest 4 keer per dag aangebracht worden, via het speentje. Eerlijk gezegd vond ik dat nogal ingrijpend en toen snapte ik de arts ook in zijn redenatie.
Als het nou heel veel spruw zou zijn en mijn dochtertje zou er veel last van hebben, dan is het een ander verhaal, dan had ik dat natuurlijk wel gedaan.
Zij had echter geen zichtbare last en het was ook niet schrikbarend veel.en ik heb het als volgt weggekregen: na ieder speengebruik spenen uitkoken, slaapspeen 3 keer per dag. Spruw heb ik voorzichtig met een steriel gaasje en afgekookt water weggehaald uit het mondje. Ik heb het natuurlijk scherp in de gaten gehouden, maar na  2 weken was het helemaal weg. Zonder die gel gebruikt te hebben, is toch medicijn.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad. Ik wens je veel succes en beterschap voor je kindje! Groeten, Claudia.
 
hoi,

een vreemde redenatie: zolang ze er geen last vanhebben niets aan doen...waarom w88 tot ze e rwel last van krijgen en slecht gaan drinken en pijn krijgen? dan duurt t weer ff voro het over is! ik zou dus wel meteen de orale gel vragen voor het erger wordt...
 
hoi,

een vreemde redenatie: zolang ze er geen last vanhebben niets aan doen...waarom w88 tot ze e rwel last van krijgen en slecht gaan drinken en pijn krijgen? dan duurt t weer ff voro het over is! ik zou dus wel meteen de orale gel vragen voor het erger wordt...
 
Hoi, ik vind de redenatie niet zo heel erg raar. Ik zal het uitleggen.
Heb je de orale gel wel eens gezien? Die is erg dik en stug. De bedoeling is dat je 4 keer per dag de speen helemaal insmeert met die gel en dat zo bij je kindje in het mondje stopt.
Omdat die gel zo dik is (en ook niet zo heel lekker is, zeg maar smerig) bestaat de kans dat het kindje gaat kokhalzen, braken. En dan bestaat de kans dat ze zich verslikken en, erger nog, het niet wegkrijgen en stikken. Op de bijsluiter staat dat ook zo vermeld.
Zeker bij jonge kinderen (zuigeling in dit geval) liever niet te gebruiken dus.
Nou, en met dat verhaal in mijn achterhoofd heb ik de huisarts gevolgd met het advies dit niet te doen en te proberen  de spruw  zo weg te krijgen.
Bij mijn kindje was er niet veel spruw en kon dat. Ze dronk goed en ik zag geen enkel signaal van pijn of ongemak. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer de spruw heel erg is, je wel de gel geeft, maar dan kun je bijna niet anders.
Ik hoop dat mijn redenatie nu iets duidelijker is, groeten, Claudia.
 
Bedankt allemaal voor jullie reactie. De spruw was inderdaad minimaal. En heb er ook niets aangedaan. En het is spontaan weggegaan.
Achteraf voor niets 1 1/2 uur bij de dokter in de wachtkamer gezeten.
Maar ja ik ga liever een keer te veel dan te weinig.

Bedankt allemaal nogmaals voor jullie reactie.

Groetjes
 
Terug
Bovenaan