Doodsbang voor keizersnede & ruggenprik

<p>Hi dames,</p><p>Sinds een paar dagen weten ik dat mijn bevalling een geplande keizersnede wordt.</p><p>Na een in eerste instantie geslaagde draaipoging is de kleine toch met 37,5 week nog teruggedraaid.. </p><p>Nu ben ik echt als de doods voor een ruggenprik (voornamelijk dat je uren niks meer voelt) en het verloop erna..</p><p><br />Mag ik vragen wat jullie ervaringen zijn betreft een geplande keizersnede?</p><p>liefs van een bijna mama.. </p><p> </p>

Geen ervaring met een keizersnede maar wrl met een ruggenprik tijdens een knie operatie. Mijn anesthesist zette hem echt in een keer goed dus dat was top, voelde ik niks van. Het is een vreemd gevoel, maar niet eng hoor. Ik denk dat je er niet teveel over moet nadenken want dan ga je er een veel te groot iets van maken. Zodra de verdoving uit gaat werken beginnen je benen te tintelen met zoals je arm weleens slaapt zeg maar. Ik zou het van de positieve manier proberen te bekijken: het is iets dat erbij hoort maar het zorgt er wel voor dat je bij kennis bent als je kindje geboren wordt! :) sterkte en veel succes! Komt echt wel goed. 

Ik heb in juni '19 een geplande keizersnede gehad ivm stuitligging. 
Vond het ook erg spannend, maar een heel fijne ervaring aan overgehouden. Ik heb alles op mij laten afkomen. Doordat het gepland was, was iedereen in de OK erg relaxed en was er ook gelegenheid voor een gezellig praatje. Daardoor voelde ik mij ook erg relaxed en heb ik de prik van de ruggenprik niet eens gevoeld.
Als ik jou was zou ik van te voren aan OK personeel aangeven dat je t erg spannend vindt. Zij kunnen jou ongetwijfeld op je gemak brengen.
Ik kreeg na een lange tijd mijn gevoel weer terug, maar weer niet eens precies hoe lang ik niets heb gevoeld, was zo met onze prachtige dochter bezig!
Het herstel vond ik eerlijk gezegd wel pittig. De eerste week kon ik haar zelf niet verzorgen, dus was erg blij met de kraamzorg en mn man! Ik heb de eerste 3mnd onze dochter niet zelf in bad gedaan daar dat teveel spanning gaf op het operatiegebied.
Na die tijd nergens meer last van gehad, heel af en toe bij een weersverandering dat mn litteken wat trekt. Inmiddels weer 21wkn zwanger en mocht dit opnieuw een keizersnede worden, dan heb ik daar absoluut geen moeite mee! 
Er is trouwens ook een fb groep; keizersnede mama's. Daar kan je ook ervaringen lezen en je vragen stellen.
Liefs x

Ik heb ervaring met ruggenprik en keizersnede. 
die angst is niet nodig!! De ruggeprik is zo gezet en de verdoving werkt snel. Ook de keizersnede gaat heel snel. Toen ik vroeg wanneer ze begonnen zeiden ze dat ze al bezig waren? had ik niet eens door. Het duurde daarna even voor ik het hele gevoel weer terug had vooral in mijn voeten maar is echt niks engs aan! Ook heb je na de keizersnede je kleine in de armen dus merk je er vast vrij weinig van? 
komt helemaal goed! 

Ik heb ook een geplande keizersnede gehad. Doodeng vond ik het allemaal, maar wat is het mij meegevallen. 
Ruggenprik ging hartstikke goed en zo maar klaar. Daarna gaan liggen en ze zeiden dat ze zo wel ff zouden testen of ik nog wat voelde. We waren aan het praten met de verpleegkundige en even later vroeg ik wanneer ze nou gingen testen of ik nog wat voelde. Wat bleek: ze waren al bezig! Ik voelde helemaal niks meer.
Toen onze dochter er uit moest, drukten ze wel ff flink op mijn buik om. Voelde niet prettig, maar was niet pijnlijk.
Herstel is wel even pittig, maar dat zal na een gewone bevalling ook wel pittig zijn in sommige gevallen. Al met al kijk ik er erg positief op terug.
Komt vast helemaal goed! Alvast heel veel succes. En daarna kun je heerlijk je kleintje in je armen houden. :) 

Hoi, ik heb ervaring met een geplande keizersnede vorig jaar. Was net als jij enorm bang voor de ruggenprik, maar die viel me echt alles mee. De prik voelde ik vrijwel niet (echt een heel klein steekje) en vervolgens worden je benen en onderlichaam warm. Het is geen eng gevoel, gewoon gek en dat je ze niet kunt bewegen is natuurlijk ook apart. Maar geloof me, op dat moment gebeurt er zo veel ook in je hoofd ('oh mijn god, binnen een halfuur zal onze baby er zijn') dat je (iig ik) niet veel tijd hebt om erbij stil te staan.
Het uitwerken merkte ik vooral doordat ik de naweeën begon te voelen. Dus buikpijn etc, maar dat hoort er ook bij (niet eens zozeer de wond, vooral dus de samentrekkingen van mn baarmoeder). Voor ik erbij stil kon staan was het gevoel in m'n benen weer terug! Idd een soort tintelend gevoel, dat steeds iets heftiger wordt als in dat je steeds wat meer weer voelt. Het enige vervelende aan de ruggenprik vond ik dat ik op een gegeven moment heel misselijk werd doordat m'n bloeddruk lager werd. Maar er zit de hele tijd een verpleegkundige bij je, die dit direct zag en adequaat iets toediende waardoor ik me direct beter voelde. Van de keizersnede merkte ik verder niks. Alleen wat gesjor, maar ik dacht oprecht dat ze het bed aan het wiebelen waren en toen ineens zeiden ze 'kijk maar! Daar komt ie!', heel bizar. Verder vond ik de sfeer omdat het een geplande keizersnede was heel fijn, hoop dat dat voor jou ook zo zal zijn.
Al met al: heb me voor niks druk gemaakt over de ruggenprik. De keizersnede zelf viel me ook enorm mee (de operatie zelf en het herstel).

Mijn ervaring is iets anders omdat het een spoedkeizersnede was maar ik vond de ruggenprik een fluitje van een cent. Door de weeën vond ik wel lastig om stil te zitten maar dat probleem heb je bij een geplande ks waarschijnlijk niet ;). Veel succes!  

Vorig jaar juli een gepland keizersnede gehad ivm stuitligging.
Ik was totaal niet bang. En er is ook niks om bang voor te zijn! De ruggenprik heb ik niet eens gevoeld. Het gevoel trok uit mn benen en even later begon de keizersnede al. Ook daar heb ik NIKS van gevoeld, ook geen duwen/trekken aan mn buik wat je vaak hoort.
Wel was ik continu extreem misselijk tijdens de keizersnede. Echt extreem. Dat is me erg tegen gevallen en had ik niet verwacht. Ze spoten steeds wel iets in tegen de misselijkheid,  maar het was steeds na 30 seconden terug. Hierdoor kon ik mn dochter na geboorte echt niet bij me hebben op de OK. Ik was zó misselijk dat ik genoeg aan mezelf had en steeds half weg viel en erg flauw was. Ik kon haar gewoon niet vasthouden,  had er geen kracht voor.
Ik ging naar de uitslaapkamer en mn man en dochter al naar boven. In de uitslaapkamer duurde het ongeveer een uurtje voordat ik alle gevoel weer terug had. Ik vond het eigenlijk alleen maar grappig om steeds te proberen mn tenen te bewegen terwijl het niet lukte, hihi. 
De pijn en het herstel erna vond ik wel écht pittig. Ik kon na 2 nachten weer naar huis, maar had mn man wel echt 2 nachten nodig want ik kon in mn eentje bijna niks met de baby... thuis had ik nog een dreumes van 19 maanden oud wat het ook erg zwaar maakte. De pijn is me erg tegen gevallen. Pas na 5 dagen kon ik weer rechtop staan en echt wekenlang amper tillen. Maar als het je eerste kindje is, kun je gelukkig wat meer rust nemen! 
Echt, de ruggenprik en de keizersnede valt álles mee! Ik vond de sfeer op de OK kei gezellig en relaxed, we hebben echt gelachen en ik heb me daar erg over verbaasd. Het was een groot feestje! Heb echt genoten!! Maar de misselijkheid en de pijn  erna vond ik vreselijk. Hopelijk valt dat voor jou mee! Succes!!!!

Terug
Bovenaan