Doodsbang voor vliegtuigen; hellup !

Hallo allemaal,

mijn zoontje Gijs van 2jr en 8 maanden is sinds een paar weken HELEMAAL panisch als er vliegtuigen c.q helikopters overkomen of als het onweert. En dan bedoel ik ook echt PANISCH ! Schreeuwen, gillen, om mijn nek hangen en noooooooooooit meer los willen laten etc. Hij is helemaal in blinde paniek en gaat finaal door het lint. Hij was al wel een tijdje een beetje bangig als er vliegtuigen (lees: straaljagers) over kwamen, maar de laatste 3 weken loopt het helemaal uit de hand.

Nu wonen we daarbij ook nog eens in een zgn. 'laagvlieggebied' voor Defensie, wat in de praktijk betekent dat er minimaal 1x per week wel oefeningen worden gedaan gedurende ongeveer een uur en soms ook meerdere malen per dag.

Ik heb al alles geprobeerd; troosten, niet troosten, zo goed mogelijk uitleggen, alle deuren en ramen dicht (leuk als het 35 graden is), negeren, boos worden, verhaaltjes vertellen dat de wolken samen spelen  etc. Niks helpt tot nu toe. Hij schiet compleet in de stress.

Heeft iemand de gouden tip ?

Groetjes Marieke
mama van Gijs ( 2 jr.) en Inge (10 mnd.)
 
Hoi Marieke,

Ja dit is wel heel moeilijk en heel vervelend natuurlijk.
Heeft hij zelf vliegtuigen om mee te spelen ? Zodat je een spel met hem ermee kan gaan spelen als er geen vleigtuigen overkomen en zo leert hij misschien hoe het werkt. Of mischien zou je een keer met hem naar vliegtuigen aan de grond kunnen gaan kijken zodat hij ziet wat er nou zoveel herrie maakt.

Veel suc6 en ik hoop dat het snel overgaat.

Groetjes
Monique
 
Onze zoon (2 1/2) heeft hetzelfde ineens met brommers en motors. M.n. als onze buurjongen z'n brommer start in de achtertuin (galmt lekker door tussen de huizen!). Wij doen nu samen dan onze vingers in de oren en zeggen dan "ik hoor het lekker toch niet, ik hoor het lekker toch niet". En dan zwaaien we samen de brommer uit!
Beetje dom gezicht misschien, maar hij is nu niet meer zo panisch! We maken er maar een soort spelletje van!
Succes!
 
Terug
Bovenaan