Door borstvoeding niet doorslapen?

Hallo allemaal,

Ik zit ergens mee en dat is het volgende:

Ik heb een dochter van 3,5 en die heeft geen borstvoeding gekregen, het lukte gewoon niet. Nu had ik daar geen drama van gemaakt, maar vond het toch wel jammer. Mijn tweede, een zoon, is nu 3 maanden en bij hem ging de borstvoeding vanaf het begin fantastisch. Ik ben apetrots en vind het ook wel een stuk makkelijker, je hoeft nooit een flesje te maken en hebt altijd voeding bij de hand. Ik ben inmiddels aan het werk en kolf af en geef dus nog steeds volledige borstvoeding. Ik wilde dat graag doen totdat hij een half jaar is en misschien nog wel langer, maar dat zie ik dan wel.

Nu is het zo dat mijn zoontje nog niet doorslaapt. Op zich maak ik daar ook geen groot drama van, maar het zou wel heerlijk zijn, vooral ook omdat het overdag ook al druk is met twee kinderen.

Van iedereen krijg ik nu dus te horen dat dat komt omdat hij borstvoeding krijgt. Van de fles zouden ze wel doorslapen. Ik krijg ook nooit eens complimenten omdat ik zelf voed, alleen maar van "goh, wat een gedoe, dat je daar zin in hebt" etc. Gek word ik ervan!!!!! Ik moet mezelf daardoor ook steeds maar motiveren om het vol te houden.

Hoe zijn bij iedereen de ervaringen? Vooral wat betreft het doorslapen?

Groetjes,
Sandra
 
Hai Sandra!

Wat fijn dat de bv nu wel goed gaat!!!
Zelf denk ik dat het niet doorslapen niks met de bv te maken heeft. Ik geef nu ruim zes maanden bv en Bowen sliep al vrij snel door. Ik heb hem altijd op verzoek van hem gevoed. Dus niet echt een vast ritme maar gewoon als hij honger kreeg. (als hij huilde legde ik hem gewoon aan)

Andere mensen kunnen soms inderdaad erg raar reageren als je het over bv hebt. Ik krijg nu vaak de reactie van "hij zal er toch een keer afmoeten..." Ik denk dan welleens "  Nou, dat bepaal ik lekker zelf  en ik vind het nog steeds hartstikke fijn om te geven"

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groetjes, marielle
 
Hoi Sandra,

Zelf gaf ik vanaf het begin volledige bv, pas sinds ik aan het werk was ben ik gedeeltelijk bv gaan geven. Toen was Luke ongeveer 3 maanden.
Luke slaapt al door sinds hij 5/6 weken was, en dat doet hij nog steeds. En zijn laatste voeding is bv. Dus naar mijn idee kan het er niet aan liggen dat je bv geeft. En ik vind het heel knap dat je nog volledige bv geeft ondanks dat je werkt. Ik vond het teveel gedoe.

En ik zei vanaf het begin ik stop als hij 6 maanden en is en ondertussen is hij 7 maanden en ik kan nog steeds niet stoppen, ben denk ik verslaafd. Ik vind het zo heerlijk om het hem te geven. En ik heb het idee dat hij door de bv juist beter doorslaapt omdat er toch meer voedingsstoffen in zit.
Ik zou zeggen ga vooral door met bv geven en het komt vanzelf dat hij doorslaapt.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes
Tessa
 
Hallo Sandra,

Bij deze even een positieve stimulans voor jou...
Het geven van BV is natuurlijk hardstikke makkelijk en gezellig, de opmerking "geef je nu nog steeds?" is natuurlijk onzin! Het is, zoals je zelf vertelt, erg prettig en makkelijk dus waarom stoppen? Waarschijnlijk hebben betreffende personen niet zo veel ervaring met BV? Of meer schaamte?
Tijdens de zwangerschap had ik zo iets van ik zie wel of BV gaat lukken, als het niet zou lukken, dan was flesvoeding natuurlijk een prima alternatief. En het voeden ging (op de eerste 2 weken  met veel kloven en gevoelige tepels na dan) heel goed.
Ik kreeg ook wel opmerkingen naar mijn hoofd tijdens een familie-reunie; Stan was 7 maanden en ik gaf 's ochtends en 's avonds nog BV. Sommigen vonden het maar raar: zo'n groot kind aan de borst. Ik vond het gewoon nog wel prettig en makkelijk! Waar bemoeide men zich mee! Na 1,5 maand ben ik gestopt met BV mede omdat Stan nogal onrustig werd. Ik had krasjes op mijn onderbuik en kwam er achter dat het kwam van de trappelende teentjes van mijn zoontje (ik voedde 's ochtends liggend in bed)! Daarnaast liep de voeding iets terug (evenals de interesse van Stan in de borst) en ik vond dat de BV periode nu wel ten einde mocht komen.
Stan is nu 9 maanden en heeft 7,5 maand borstvoeding gehad. Het was een hele fijne tijd die ik voor geen goud had willen missen.
Wat betreft het slapen: hij sliep met 4 weken oud al de nacht door. We hadden toen zoiets van "mag dat al wel? is dat wel goed voor zo'n kleintje?". Het doorslapen heeft m.i. natuurlijk niets te maken het verschil tussen BV- en Fles-kindjes. Tenminste, als de BV goed loopt heeft dit geen negatieve invloed hierop.
Het komt vanzelf wel, je kindje is nu ongeveer 3 maanden, gun hem/haar nog even de tijd. Ik weet niet of je nog voed om ongeveer 22 á 23 uur? Anders zou ik dat nog eens proberen?
Succes en vooral; geniet ervan en leg alle negatieve opmerkingen naast je neer.

Groetjes Marieke
 
Hoi Sandra,

Ik heb zelf eigenlijk nog weinig negatieve reacties gehad! Wel van: wat knap dat je het nog steeds doet! Luka is nu ruim 5mnd, hij krijgt volledig bv, en hij slaapt door. Dit was zo ineens... en eigenlijk schrok ik daar zelfs de eerste nacht van.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik me meestal niet zo heel veel van andermans reacties of "zogenaamde" goede tips aantrek!

Wat ik wel eens van moeders heb gehoord, is dat ze na een borstvoedingsperiode zelfs de nachtvoedingen misten!! Dat alles zo lekker stil was in huis, en je lekker alleen met je kindje bent...... Op zich zit daar natuurlijk wel wat in, maar ja... die ongestoorde nachten zijn ook heerlijk, toch!!!??
Veel succes ermee, het komt vast vanzelf goed!!!

Groetjes Petra
 
Hoi allemaal!

Bedankt voor jullie reacties! Dat geeft weer wat moed. Ik zal op zoek moeten gaan naar een andere manier om hem te laten doorslapen of gewoon wachten tot hij eraan toe is. Als ik nog een late voeding geef, kom hij evengoed 3 uur later weer, dus dat helpt niet echt.

Op mijn werk wordt er trouwens super gereageerd op het afkolven, dat moet ik wel nog even kwijt. Er is niemand die er een punt van maakt dat ik een paar keer op een dag een kwartiertje weg ben en ik heb de gehele dag een kamer met een sleutel tot mijn beschikking gekregen.

Mocht er nog iemand tips hebben wat betreft het doorslapen, graag...

Groetjes,
Sandra
 
Hoi,

Ik heb geen tip om te "leren" doorslapen.

Geef nu 19 maanden bv en mijn dochtertje slaapt nu pas door. Ze sliep door vanaf een week of 6 tot een maand of 7. Toen werd ze ziek en vaak wakker s nachts.

Sinds die tijd werd ze 1x per nacht wakker voor een voeding.

Nu slaapt ze weer door van 19.00 tot 6.00 dan krijgt ze de borst en gaat weer terug tot een uur of 7 a 8.

Kan alleen maar zeggen dat toen ik me er bij neer gelegt had dat het gewoon zo was. Dat ik lekker op bed zat in het donker alleen met mijn kindje kon ik er ook wel van genieten. Zo lekker warm en knus saampjes als de rest van de wereld slaapt!

Maar 1 ding flesvoeding is niet om door te slapen hoor. Op mijn werk in een gemiddelde groep van totaal 18 kinderen zijn er maar een paar die doorslapen en krijgen bijna allemaal flesvoeding.
Dus dat heeft er niets mee te maken.

Groetjes
 
Hallo allemaal!

Ik heb goed nieuws: Dennis slaapt door!!!!! En dan wel op zijn buik. Meneer slaapt gewoon lekkerder op zijn buik dan op zijn rug. Haha! Ik legde hem 's morgens wel eens op zijn buik en dan viel hij altijd zo lekker in slaap en toen ben  ik dat 's avonds eens gaan proberen. Hij gaat nu al een aantal dagen om 8 uur naar bed, wordt dan 's morgens om een uur of vijf / zes wakker, drinkt even wat en valt dan weer in slaap tot tegen achten. Fantastisch! Ik voel me weer langzaamaan mens worden.

Ik maak me er niet zo druk om, hij is inmiddels bijna vier maanden, kan zijn koppie goed omhoog houden en zijn ledikant staat nog bij ons in de slaapkamer, dus ik ben er snel bij als hij wakker pruttelt.

Het lag in elk geval niet aan de borstvoeding, dus daar ben ik nu niet meer onzeker over!

Groetjes,
Sandra
 
Terug
Bovenaan