Doorbijten of niet

<p>Hoi,</p><p>Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest maar heb advies nodig, van andere moeders :)</p><p>Mijn zoontje van bijna 1 slaapt al een tijdje in zijn eigen bed op zijn eigen kamer. Dat ging op zich prima tot voor kort. Hij gaat tussen half 8 en 8 uur naar bed. Als hij heel moe is gaat hij eerder. Na ongeveer 4 uurtjes slapen wordt hij wakker, ik pak hem op en troost hem. Meestal blijven we op zijn kamer. Ik kruip met hem in de stoel en vaak is hij weer vertrokken. Ik leg hem in zijn bed en loop weg. Dit gebeurt ongeveer 2 of 3x per avond. Soms, als hij ziek is of (eerlijk toegegeven) ik heel moe, dan leg ik hem tussen ons in met de gedachte, als hij slaapt, slapen wij ook. Vooral doordeweeks als we moeten werken de volgende dag. </p><p>Nu is mij vriend van mening dat ik het helemaal verkeerd doe, wat resulteerde gisteren in een huilende baby en een hele verdrietige moeder (ik dus). Mijn vriend liet hem ruim een half uur huilen totdat ie in slaap viel. Hij zat weliswaar bij hem op de kamer naast zijn bed maar pakte hem niet op. Telkens gaf hij hem een kus en legde hem plat. Zoontje huilen natuurlijk en weer rechtop in bed. </p><p>Het huilen brak mijn hart. Ik dacht, pak em op, troost em en hij valt zo weer in slaap. 10 minuten laten huilen vond ik al was lang genoeg. Hij was nu naar mijn idee helemaal overstuur en gestrest. Dat vond ik zo erg! Ik ben op een gegeven moment de kamer ingelopen waarnaar mijn vriend gelijk zei, zo werkt het niet en of ik dus weg wilde gaan. Ik heb even getwijfeld maar ben uiteindelijk weer de kamer uitgelopen. Vervolgens stond ik daar aan de andere kant van de deur met tranen in mijn ogen, terwijl mijn kindje daar zit te huilen. </p><p>Hebben jullie hier ervaring mee? Hopelijk ben ik niet de enige met zo’n verhaal. Doe ik er goed aan om hem zo te laten huilen, wat mijn vriend wil? Of moet ik mijn gevoel volgen en hem wel oppakken? Ik ben bang dat vanavond hetzelfde gaat gebeuren en nog banger dat mijn zoon nog langer ligt te huilen. En als iemand tips heeft, graag!! </p><p>Dankjewel!!</p>

Hoi! Wat een vervelende situatie zo! Ik herken het wel van mijn dochtertje, nu 16 maanden. Zij heeft er van het begin af aan onvoldoende troost uit gehaald als je haar niet oppakte maar in bed probeerde te troosten. In het begin wel geprobeerd, maar het werkt voor haar gewoon niet, ze heeft meer fysiek contact nodig. Als zij 's avonds of 's nachts huilt pak ik haar dus standaard even op om te knuffelen. Wel kan ze daarna wakker weer terug haar bedje in.
Zoveel mensen zoveel meningen, maar je gevoel volgen is altijd goed naar mijn idee! En weet je, op zijn 18e wil hij heus niet meer bij je in bed slapen of 's nachts met je knuffelen ;) Als het nu voor jou en voor je zoontje de fijnste oplossing is, gewoon doen!
Enige lastige is dan nog wel dat je vriend er een ander idee over heeft zo te lezen? Dat hebben mijn man en ik ook wel eens en hebben de regel dat degene die met dochter bezig is, het plan van aanpak bepaalt, tenzij je om hulp vraagt. Op zich werkt dat goed, al vind ik het heus ook wel eens moeilijk als hij iets anders aanpakt dan ik zou doen (zeker nu ik zwanger ben en wat extra hormonen erbij krijg ;) ) Alleen is in deze kwestie het wel lastig dat het verschil tussen in slaap laten huilen en oppakken om te knuffelen wel erg groot is...

Hey,
Hier heb ik het probleem ook gehad toen mijn dochter 2,5 jaar was. (ik ben nu in verwachting van onze 2e. Zoals al geschreven wordt, zoveel mensen zoveel meningen. 
De eerste nacht was het een 3 kwartier huilen, daarna een half uur, de derde nacht een kwartier en toen begreep ze dat ze gewoon door moest slapen. Dus de aanpak van jou partner heeft destijds bij ons wel gewerkt. Ik zou hem een kans geven en samen afspraken maken dat als het niet werkt, om gezamenlijk voor een andere aanpak te kiezen. (zal er niet om liegen, maar ik vond dat de zwaarste week ooit)
Hopelijk kunnen jullie samen eruit komen.

Dank voor jullie reacties!! :)
Gister toen ik thuis kwam uit mijn werk heb ik het maar gelijk ter sprake gebracht. Mijn vriend was erg begripvol en hij gaf aan te hebben gemerkt dat ik er moeite mee had. Hij wilde dezelfde avond mijn aanpak proberen zodat ik me daar beter bij zou voelen. Ik heb gezegd dat ik hem zeker niet wilde ondermijnen en zijn methode wel een 2de kans wilde geven maar we zouden het op max 10 minuten huilen houden (hoe erg dat ook klinkt). 
Maar het ging eigenlijk vrij goed. De kleine man viel vrij snel in slaap zonder al te lang te huilen, gelukkig!! Hij is midden in de nacht maar 2x wakker geworden en ook dan snel in slaap gesukkeld. 
Ben blij dat ik er iets over heb gezegd en niet heb opgekropt. En ben ook heel blij met een lieve en begripvolle vriend. Hopelijk gaat het vanavond ook weer goed en het elke avond alleen maar makkelijker gaat. 

Dat is fijn zeg! Goed om te horen :) Gelukkig is het meeste een fase ;) Hopelijk gaat het de goede kant weer op! 

Terug
Bovenaan