doordat kolven niet lukt gaan bijvoeden...

He meiden,

Ik vind het echt heel erg, maar doordat het kolven bij mij steeds slechter gaat ben ik nu gedwongen mijn zoontje van 16 weken een kunstvoeding per dag te gaan geven. Ik  had mezelf  voorgenomen om hem minimaal 6 maanden volledige bv te geven en zag tot voor kort geen reden om dat  niet te doen. Maar helaas gaat het kolven steeds slechter... Een paar weken geleden lukte het mij nog om een volledige voeding af te kolven (200cc), maar dat werd elke week minder en nu kolf ik nog maar 100cc. Erg frustrerend, want nu raak ik erg snel door mijn voorraadje afgekolfde melk heen en zie ik geen andere oplossing dan een kunstvoeding geven per dag om weer een voorraad aan te leggen.  
Ik ben benieuwd hoe andere werkende moeders  omgaan met werken en borstvoeding. Lukt het kolven? Of geven jullie ook kunstvoeding ernaast?

Groetjes Judith

Hoi Judith,

Lastig he, dat kolven. Er zijn een heleboel tips om het kolven beter te laten gaan, maar daarvoor moet je maar even op www.borstvoedingsforum.nl kijken. MIsschien doe je daar al veel van.

Ik heb nooit zoveel gekolfd als dat mijn zoontje dronk. Gelukkig begon ik met een flinke voorraad, dus ik had wat 'speelruimte'. Ik gebruikte een handkolf en ben op een gegeven moment overgestapt op een elektriche dubbele kolf. Toen kon ik het kolven wat langer volhouden en  kreeg ik soms wat meer uit 1 kolfsessie.  Ook kolfde ik nog heel lang op mijn vrije ochtenden extra. Dan dronk mijn zoontje uit 1 borst en ik kolfde de andere.  En ik kolfde regelmatig 's avonds ook  nog eens extra.    Ik heb het zo weten te doen dat ik de 6 maanden  uitsluitend bv heb gehaald,  Maar dat was echt een grens, want toen was ik het kolven (en vooral die extra sessies s ochtends en s avonds) echt spuugzat. Vanaf dat moment krijgt mijn zoontje regelmatig een flesje kv.

Jij moet voor jezelf bedenken wat je wilt. Als je echt heel graag 6 maanden uitsluitend bv wilt geven (wat ik heeeeeel graag wilde) dan kan je net als ik op extra momenten gaan kolven. Als je dat steeds opdezelfde tijdstippen doet, gaat je productie zich daarop aanpassen.

En vraag eens op het kdv of ze vaak moedermelk moeten weggooien? Dat  is bij mij vaak het geval. Dan kan je kleinere flesjes gaan geven en vragen aan de leidsters of ze steeds een klein beetje extra willen opwarmen, ipv in 1x een heleboel.En vraag eens op het kdv of ze vaak moedermelk moeten weggooien? Dat  is bij mij vaak het geval. Dan kan je kleinere flesjes gaan geven en vragen aan de leidsters of ze steeds een klein beetje extra willen opwarmen, ipv in 1x een heleboel.

En oh ja, je moet het echt niet als falen zien als je toch af en toe eens een flesje kv geeft. Je doet harstikke je best en het gaat  supergoed!! Al 16 weken aan de bv, dat  verdient zowiezo een pluim!    

groetjes, pauwtje, mv Yanick (6-3-2007)  

Hoi Pauwtje,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb het al op het kdv gevraagd, maar Wouter drinkt alles op en soms heeft hij dan nog niet genoeg.
Ook ben ik al aan het bijkolven tussen voedingen door, maar dan heeft mijn zoontje bij de volgende voeding vaak niet genoeg en blijft hij na het drinken ontevreden. Daarom durf ik niet goed bij te kolven. Ik probeer dan zo'n 40cc per keer bij te kolven, maar nu ik nog maar halve voedingen kolf en dus 100cc extra nodig heb per afgekolfde voeding die Wouter drinkt is het eigenlijk niet meer bij te kolven.
Ik voel me soms net een melkkoe zo vaak als ik aan de kolf hang. Mijn zoontje drinkt 2 voedingen op  het kdv  (om de 4uur), ik probeer dan om de 3uur te kolven, zodat ik 3 keer kolf ipv 2 keer, daardoor heb ik aan het eind van de dag meestal wel iets meer (3x80), maar nog steeds niet genoeg.  En daarnaast probeer ik op de dagen dat ik wel thuis ben dus ook bij te kolven tussen voedingen door.
Ik krijg steeds meer bewondering voor vrouwen die hun kind 6 maanden volledige bv geven! Erg goed en knap als je dat lukt.

Groetjes Judith

Hoi Judith,
Wat je beschrijft, heb ik ook ervaren. Tenminste, in het begin kolfde ik vrij makkelijk een hele voeding bijelkaar, maar naar mate ik ook weer meer bezig was met mijn werk, ging de kolfproductie naar beneden. Eigenlijk is het ook logisch: meer "stress" ->  minder makkelijk relaxen tijdens kolven ->  minder hoge productie.
Voor mij ging het beter toen ik me tijdens het kolven meer ging relaxen (aan mijn zoontje denken etc.), kopje thee erbij  en de neusspray (oxcytocine) om de toeschietreflex beter tot stand te laten komen. Toen kwamen de flessen weer redelijk vol. Het lukt vrijwel nooit om zoveel voeding te kolven als dat je kindje binnenkrijgt met live-voeden. Ook ik kolfde 's avonds wel eens, tussen de voedingen door,  een klein beetje extra om zo de voorraad op peil te houden.
Als je de spray zou willen proberen, deze  is op recept via de huisarts te krijgen.
Uiteindelijk ben ik met kolven op mijn werk gestopt toen mijn zoontje 7 mnd was. Hij kreeg overdag kv. Alleen 's ochtends en 's avonds kreeg hij nog bv tot 9 mnd. Daarna ben ik gestopt en volledig overgegaan op kv.
Veel succes!

gr. Marieke

Terug
Bovenaan