doordat kolven niet lukt gaan bijvoeden...

A

Anoniem

Guest
He meiden,

Ik vind het echt heel erg, maar doordat het kolven bij mij steeds slechter gaat ben ik nu gedwongen mijn zoontje van 16 weken een kunstvoeding per dag te gaan geven. Ik  had mezelf  voorgenomen om hem minimaal 6 maanden volledige bv te geven en zag tot voor kort geen reden om dat  niet te doen. Maar helaas gaat het kolven steeds slechter... Een paar weken geleden lukte het mij nog om een volledige voeding af te kolven (200cc), maar dat werd elke week minder en nu kolf ik nog maar 100cc. Erg frustrerend, want nu raak ik erg snel door mijn voorraadje afgekolfde melk heen en zie ik geen andere oplossing dan een kunstvoeding geven per dag om weer een voorraad aan te leggen.  
Ik ben benieuwd hoe andere werkende moeders  omgaan met werken en borstvoeding. Lukt het kolven? Of geven jullie ook kunstvoeding ernaast?

Groetjes Judith

Hoi Judith

Mij is het nog geen enkele keer gelukt om een hele voeding te kolven op het werk. (ik heb ongeveer 150 cc nodig en ik haal nog geen 100 cc .Ik kolf daarom af en toe thuis wat extra bij tussen de voedingen in, en som 'sochtends na de ochtend voeding. Is een beetje lastig maar zo kan ik toch onze Nola volledige borstvoeding blijven geven.
Ik kan je ook aanraden eens te neuzen op de forums van borstvoeding.nl, daar staan heel interessante topics ook over kolven en hoe je genoeg voor elkaar krijgt.
Ik lees daar ook mee, en merk dat echt veel meer moeders niet genoeg bij elkaar kolven op hun werk, en iedereen lijkt er wat bij te kolven om voedingen compleet te maken.... Het schijnt zo te zijn dat wanneer je KV tussendoor gaat doen je helaas een beschermend laagje in de darmen van je kleintje kunt aan tasten. Maar goed, er zijn ook genoeg mama's die KV en BV afwisselen, en die kindjes worden ook allemaal groot.
succes
Karen

Hoi Judith,

Ik wou ook borstvoeding geven tot dat Emma 6 mnd is, maar het kolven op het werk viel mij erg tegen. Ik heb haar ruim  4 maanden volledige borsvoeding gegeven, daarna ben ik begonnen met Friso 1.Eerst een flesje per dag,. Nu geef ik haar de eerste en laatste voeding borstvoeding. Gaat prima.

Ik vond het heel moeilijk om te stoppen, had toch een schuldgevoel, van borstvoeding is het beste etc. Maar Emma doet het zo ook goed!

Groetjes marieke, m v Emma 3-6

Hoi Judith,

Ik geef volledige bv. Sinds 2 weken drinkt dochterlief eindelijk (!!) uit de fles, dus ze krijgt iedere dag rond 13.00/13.30 uur afgekolfde melk uit de fles zodat ze het niet verleerd.  
Zelf kolf ik max. 60cc per keer, dus ik zit per dag 3 x te kolven voordat ik een bekertje vol heb, bijna  niet te doen.

Ben gisteren naar de huisarts geweest (i.v.m.  koemelkallergie van puck)  en die vond het geen probleem om de bv  van 13.00/13.30 uur te vervangen door kv. Deze speciale kv  wordt vergoedt door het ziekenfonds.  Ik ga dan langzaam afbouwen en overdag kv geven  maar  's ochtends en 's avonds blijf ik zelf  geven zolang het kan. Vind het toch een heel speciaal iets...

groetjes,
debby (mv puck 8-6-07)

Hoi,

ik ben geen werkende moeder maar ik kolf wel een flesje per dag af zodat mijn man s'avonds een flesje pap kan geven aan onze hongerlap. Met kolven heb ik geen problemem, want ik haal de 230 ml wel. Ik stop meestal omdat ik genoeg heb en dat met een handkolf!!! Er bestaat een neusspray die de huisarts je kan voorschrijven om het kolven te helpen.

Groetjes van Marloes

Dankjewel voor jullie reacties.
Zo'n neusspray is toch bedoeld om de toeschietreflex op te wekken? Want dat is bij mij geen enkel probleem, alleen is het gewoon te snel op.
Ik ben trouwens al wel tussendoor aan het bijkolven, maar ik durf tussen de voedingen door niet teveel bij te kolven omdat mijn zoontje anders ontevreden blijft na de volgende voeding. Ook probeer ik als mijn zoontje op het kdv 2 flesjes drinkt om de 4uur, zelf om de 3 uur te kolven. Hierdoor is de opbrengst iets hoger dan wanneer ik 2 keer om de 4u kolf, maar er  is gewoon niet tegenop te kolven.
Ik vind het ook wel vreemd omdat het me een paar weken geleden wel goed lukte!

Groetjes Judith

hoi judith,
ik ben van voorjaarsforum, maar herken je probleem wel. Rond de 4 maanden had ik ook een dip in kolf-produktie. Door inderdaad 3x te kolven bij 2 voedingen bleef ik een beetje op peil (en soms direct na de voeding borsten leeg te kolven, elke 10cc is meegenomen dacht ik). Je zou in je vrije dagen 2 "regel"dagen kunnen inplannen: elke 2 uur aanleggen om zo produktie te stimuleren. Dat heb ik 1x gedaan en dat vond ik voor moeder en kind zéér intensief!! En t kostte erna weer even tijd om een ritme te vinden.
Na week of 6 was bij mij mindere kolfprod ineens over en toen ik met 6mnd wilde gaan afbouwen, moest ik dit zeer langzaam en weloverwogen doen, ivm stuwing! Ineens weer mega-hoeveelheid voeding. Hopelijk is het bij jou ook een tijdelijk iets.

En wat betreft 1x per dag kv: maak je er niet zo druk om: wees  TROTS op jezelf   dat je al 4 maanden volledig bv hebt gegeven en dat je nu intensiever aan t kolven bent om de 6 maanden te halen!! Want BV geven vergt een heleboel van jezelf hoor. Daar vergissen mensen zich nogal eens in.
Dus niet schuldig voelen maar trots zijn op wat je je kindje tot nog toe geboden hebt!!
Succes ermee, groetjes mira, sinds 02-01 mama van jaap

Fijn om te lezend dat ik niet de enigste ben met dit probleem.
Ik heb gister besloten om bv en kv te gaan combineren,  onze dochter is 4 mnd.
Het afkolven bij mij lukt ook niet optimaal en de dagen dat ik niet aan het werk ben staat alleen nog maar in het teken van voorraadjes maken.
En daar komt ook bij dat  onze dochter soms erg onrustig aan de borst is als het niet snel genoeg komt en dan geef ik liever fles met kv want dan genieten we meer van elkaar.
Hopelijk kan ik het om en om gaan geven !!

Terug
Bovenaan