Doorknippen navelstreng

ik keek erg uit naar mijn bevalling en wilde zo natuurlijk mogelijk bevallen, helaas pakte ondanks dat ik van alles op de hoogte was, de hele ervaring heel anders uit. In het kort , ik moest ingeleid worden met als gevolg weeenstorm, geen controle over lichaam, ongewenste  ruggenprik, geen persweeen, duwen op buik, ingeknipt ( zonder mij dit te melden), vaccuumbevalling. Ik heb toen mijn zoon 15 min vastgehouden en ik heb in mijn geboorteplaats nadrukkelijk geschreven dat ik wilde dat de navelstreng zolang mogelijk heel zou worden gelaten. Toen mijn zoon geboren was wilde de gynaecoloog de navelstreng gelijk doorknippen, maar ik zei dat ik dit niet wilde. Zij zei dat dit helemaal geen zin had en heeft toen doorgezet. Hierna is ze aan de placenta gaan trekken en zijn ze door gegaan met duwen op mijn buik. Ik kreeg toen een fluxus van 3 liter bloed, met als gevolg een operativee placentaverwijdering.

Nu zit me wel meer dwars over mijn bevalling, maar wat ik niet begrijp is hoe ze zomaar de navelstreng heeft kunnen doorknippen? Ondanks dat ik dit ook nog daar ter plekke zei. Ik was helaas te zwak om er tegen in te gaan op dat moment. Want anders.....

Hebben meer moeders dit meegemaakt en kan dit zomaar? Ik vond het voor de gezondheid van mijn kind belangrijk en zij heeft dit niet gerespecteerd.

Klinkt even heel rot, maar de gezondheid van je kindje en jou gaat voor op jouw persoonlijke wensen.  Er was blijkbaar haast om je zoontje zo snel mogelijk te halen gezien de knip en vacuümpomp.  En dan zullen ze hem zo snel mogelijk willen onderzoeken. Daarbij hadden ze misschien al aanwijzingen dat je placenta niet makkelijk zou komen. Op dat moment sla je echt alle informatie niet meer op en het is heel vervelend dat het niet volgens je geboorteplan ging, maar een bevalling loopt nou eenmaal niet volgens plan.

Praat met je gyn erover als je voor de nacontrole gaat. Er zal vast een goede reden voor zijn geweest.

Terug
Bovenaan