Doorslapen aanleren???

Hallo Allemaal,

Ik ben vandaag voor het eerst naar het consultatiebureau geweest met onze zoon Robin. Hij is nu 5 weken oud. Gelukkig gaat alles goed met hem, mar ik had wel een vraagje.

de arts had het erover dat we vanaf nu hem moeten aanleren door te slapen 's nachts. Ik geef borstvoeding en hij komt uit zichzelf erg regelmatig (om de 4 uur). Misschien ben ik erg naief, maar ik dacht dat kinderen automatisch uit zichzelf door gingen slapen, maar nu moet ik van de arts hem dus niet gelijk gaan voeden als hij 's nachts komt, maar laten sussen door mijn man en zo angzamerhand de voedingen op schuiven naar 5, 6, 7 uur etc.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee?? Alvast bedankt voor jullie reacties

Groetjes Lilian
 
Hi,

Deze manier zou wel eens kunnen werken, ja. Maar ik heb het nooit gedaan. Mijn eerste twee meiden hebben niet doorgeslapen de eerste maanden.... maarja die waren ook flink allergisch en we wisten in het begin niet waarvoor....
Mijn derde meid heeft drie weken lang doorgeslapen, tot de vorige groeispurt.... Voor dat doorslapen heb ik niks gedaan..... Gewoon uit zichzelf!!! Ze was toen 7 weken en ging eerst van 23 tot 05 slapen..... toen na een paar dagen van 23 tot 07.30..... Toen plots weer van 20 uur tot 05.... kortom, ze regelt het allemaal zelf! De laatste paar weken kwam ze wel weer om de drie à vier uur en nu pas twee nachten weer een stuk rustiger... (hooguit 1 voeding).

Ik vind het wel een makkelijke uitleg van die arts. Borstgevoedde kinderen krijgen geen vaste hoeveelheden voeding naar binnen en 's avonds is de voeding toch echt wat minder dan 's morgens..... De nachten die Renée heeft doorgeslapen, gingen meestal vooraf door een avond clusteren....

's Nachts drinken is wel een gewoonte, maar de meeste kinderen slapen op een gegeven moment toch echt zelf steeds wat langer.... Als jij er geen moeite mee hebt, zou ik gewoon je kind laten bepalen hoevaak er gedronken wordt... Als je wel graag zou willen doorslapen, zou je de aanpak van de arts eens kunnen proberen.... De gedachte erachter is, dat als je de voeding wat langer uitstelt, je kindje meer voeding in één keer binnen krijgt en daarna dus ook weer wat langer kan slapen.... Maar aan de andere kant, kan het ook zijn dat je kindje juist door het uitstellen van de voeding, helemaal wakker wordt en moeilijker weer in slaap te krijgen is.....

Ik ben nooit zo happy met de adviezen die het CB geeft, luister naar je eigen gevoel!

Groetjes Nynke
 
5 weken?!!! Das wel erg jong hoor!
Volgens kennis (is CB arts) gaan de meeste baby's pas met een week of 10 a 11, zeg maar drie maanden doorslapen. En ze zegt ook: ze geven het zelf aan! Ze geven het aan door bijvoorbeeld veel later te komen, dan zou je het kunnen proberen. Maar, dan nog, zegt zij, is het niet altijd te sturen!
Zeker bij borstvoedingskinderen.
 
Hoi hoi

dankjewel voor jullie reacties. Mijn man en ik vonden het ook een beetje vreemd en laten het ook lekker op z'n beloop. Kunnen we altijdd bij het volgende bezoek kijken en dan ie ie al 9 weken. Hij komt al vanaf z'n geboorte maar 1x per nacht dus we hebben niets te klagen

Ik houd jullie op de hoogte ..

groetjes Lilian
 
Hoi,

Mijn dochter is 11 weken en sinds een week probeer ik haar ook te  laten doorslapen. Als ze wakker wordt 's nachts geef ik haar haar speentje. Soms lukt het en wil ze dan een uurtje langer slapen. Andere keren lukt het niet en wil ze echt de fles hebben. Vannacht heeft ze pas voor het eerst echt een beetje doorgeslapen. Ze kwam om 5.45 uur en dan was de klok al een uur terug gezet dus eigenlijk was het gewoon 6.45 uur. Een hele mooie tijd al zeg ik het zelf. Hoop dat dit niet eenmalig was maar dat ze voortaan wat later komt.

Groetjes Debbie, moeder van Kayleigh
 
Vraag me wel eens af waarom het CB zo hamert op dat doorslapen , maar goed. Om een antwoord te geven op je vraag, JA, je kan je kind leren door te slapen.
Is het natuurlijk? Nee, absoluut niet! Een kind gaat doorslapen wanneer het er aan toe is en dit zelf aangeeft te willen. Daarbij komt ook nog dat je borstvoeding zeer afhankelijk is van nachtvoedingen. De nachtvoeding is zeer bepalend voor je productie, omdat je hormoonspiegel dan hoger ligt.
tevens is het zo dat als je je kind dwingt door te slapen, dat je hoogstwaarschijnlijk wakker wordt van de stuwing en dat je je bed uit kan om te kolven van de pijn.

Laat het lekker zijn beloop, komt allemaal vanzelf. Mijn dochter is bijna 6 maanden en slaapt nauwelijks door. Meldt zich tussen 19 uur (bedtijd) en 9 uur (er weer uit) ook nog 3 keer, om 22 uur, 3 uur en 7 uur.

Geniet van je kleintje, ook 's nachts. Ik vind het de meest intieme en gezellige momenten van de dag! Maar begreep uit je reactie dat je dat toch al van plan was!!
 
Met vijf weken al proberen te laten doorslapen? Wat een onzin!!
Sorry voor mijn felle reactie maar die cb-arts heeft totaal geen idee waar hij/zij het over heeft!
Volgens de WHO (wereld gezondheidsorganisatie) is het belangrijk om baby ´s te voeden op verzoek. Dat is de beste manier. Hoe kan je in vredesnaam een kind dwingen om door te slapen?! Mijn zoontje is nu 13 weken en ik voed op verzoek. Soms slaapt hij door, soms niet. We proberen er niet direct op te reageren want soms jammert hij een beetje en slaapt dan door. Dat kan je wel doen. Maar nu al gaan sussen en proberen de voeding uit te stellen? Sorry hoor maar die gast spoort niet helemaal!
Ik zou hier dan ook niet naar luisteren. Het is normaal dat bv baby ´s met een week of 12 beginnen met doorslapen. Niet met 5 weken!

groet,
Jinny
 
Terug
Bovenaan