Doorslapen bij 21 maanden

Hoi,

sinds een aantal weken wordt Caspar (21 mndn nu) standaard tussen 0.00 en 2.00 uur 's nachts wakker. Ik moet dan naar hem toe (laten huilen werkt niet). Hij moet echt even 'uit zijn bui gehaald worden'. Dus troosten, kletsen, zijn kamer laten zien. En na vijf of tien minuten weer terug in bed. Tot zover vervelend, maar niet heel erg. Maar vervolgens gaat meneer een uur tot anderhalf uur liggen kletsen, lachen, kraaien etc. Ik laat hem zijn gang gaan, ga niet meer naar hem toe, maar doe zelf geen oog meer dicht (zoals nu). Iemand enig idee of suggestie? Ik weet het zelf namelijk echt niet meer. Het kost mij op dit moment ieder nacht zo'n 3 uur nachtrust!! Overdag slaapt Caspar nog 1,5 tot 2,5 uur. Ik heb al bedacht dat ik dat mss moet gaan maximeren op een tot anderhalf uur. Maar dan moet ik hem echt wakker gaan maken met een chagrijnig kindje tot gevolg. Hij gaat tussen 19.00 en 20.00 uur naar bed. Verder heb ik nooit 'slaapproblemen' met hem gehad, uitzonderingen daar gelaten.

Jullie suggesties zijn meer dan welkom :) !
 
Altijd weer lastig! Ik denk dat het weer een fase is. Sven (19 mnd) heeft ook tijden dat ie op bepaalde tijden wakker wordt en moeilijk weer in slaap komt.
Probeer te bedenken waatom hij wakker wordt, is het een nachtmerrie, speentje kwijt of aandacht.
Probeer 's nachts zo min mogelijk aandacht te schenken aan zijn wakker zijn. Als het een nachtmerrie is dan kun je hem rusten even op schoot nemen en m bij laten komen. Wij doen dit ook altijd maar alleen in een donkere slaapkamer (klein nachtlampje aan), op schoot bijkomen en dan er direct weer in.
Bij domweg wakker zijn, eruit willen of aandacht... negeren wij het maar geven elk kwartier de speen en slaapknuffel (teken: slapen maar) tot hij stil blijft en weer gaat slapen. We praten niet, halen hem er niet uit.... wij zijn daar heel consequent in. Is er niks aan de hand dan is er ook geen reden dat ze niet hoeven te slapen.
Nog een idee: krijgt ie nog kiezen? Dan kan dentinox helpen. Ook zou je valdispert voor kids kunnen proberen.

Kortom weinig nachtelijke aandacht als het geen nachtmerrie of ziekte is (is dat het wel kun je de aandacht ook nog minimaliseren tot datgene wat echt nodig is). Ik zou kletsen en de kamer laten zien echt niet meer doen. Natuurlijk protesteert ie de komende tijd even, dat is niet meer dan normaal. maar geloog me: als ze merken dat je er geen aandacht aan schenkt houden ze er vanzelf weer mee op.

Succes! Doorzetten maar, moeilijk is het wel!
 
Hoi,

Volgens mij is het een fase. Amy is 20 maanden nu. en het gaat nu sinds een week weer goed. De weken hiervoor werd ze ook elke nacht wakker rond 3 uur. en wilde dan ook niet meer slapen. Helaas sliep ze toen overdag ook niet meer. waardoor ze ook niet echt gezelliger werd. Voor mij niet erg prettig aangezien ik momenteel bijna 40 zwanger ben van de tweede. dus erg vermoeiend zulke nachten. ook van alles geprobeert. kamer veranderd, gekeken of ik in het donker geen enge dingen/vormen ergens zag. verwarming aangelaten. genegerd maar niets leek te helpen. We lieten haar daarom in het weekend een nacht bij opa en oma slapen zodat wij even konden bijtanken. Daar sliep ze wel gewoon.

Maar sinds deze week gaat het weer super. Ze slaap weer door. en ook slaapt ze s'middags weer heerlijk 2 uurtjes. Ze is ook gelijk weer vrolijk en gezellig. dus denk het een sprongetjes was. ze doet ook weer in eens hele andere dingen echt leuk om te zien en zo knap.

succes ermee.hopelijk is het snel over.

groetjes Renske
 
Hoi,

Heel herkenbaar! Onze dochter heeft dit 's nachts ook een aantal maanden gedaan. Vaak begon het weer in de nacht na de dag dat ze bij oma was geweest en een aantal opvolgende nachten daarop. Was zelf toen zwanger van onze 2e dochter en sliep al enorm slecht.... Van alles geprobeerd met allerlei instructies richting oma voor de activiteiten gedurende de dag en inderdaad de duur van het slaapje 's middags. Niks leek te helpen.... Gelukkig is het nu weer over en slaapt ze nu weer goed. Het was hier dus echt een fase!
 
Terug
Bovenaan