Bij ons was het: hoe later we hem op de avond een flesje gaven, hoe korter hij daarna sliep! Persoonlijk vind ik 23:00 erg laat om nog een flesje te geven op deze leeftijd (10 maanden toch? Lastig dat je dat niet even terug kunt lezen ), ik neem tenminste aan dat jullie hem daar voor wakker moeten maken?
Wij zijn een lange tijd terug al dat flesje steeds eerder op de avond gaan geven (nu is het 19:00 uur) en Christian (10 maanden) slaapt nu meestal tot 7:00 uur.
Het heeft geloof ik iets te maken met oppervlakkig, diepe en REM-slaap... Als je een kindje om 19:00 uur in bed legt en dan 4 uur later (om 23:00 uur) wakker maakt voor een flesje, verstoor je hun diepste slaap en hebben ze problemen om daarna opnieuw in diepe slaap te komen, waardoor ze heel snel weer wakker worden (dus bijvoorbeeld 2:00 uur in de nacht...). Dit werkt bij volwassen ook zo, de eerste aaneengesloten 5-6 uur slaap zijn het allerbelangrijkste en je bent aanzienlijk vermoeid als die onderbroken worden!
Dus dat zou mijn tip nr 1. zijn, geen flesjes meer zo laat op de avond. Als je kindje zich midden in de nacht meldt omdat hij echt honger heeft, zou je kunnen proberen overdag meer te geven, het kan namelijk teken zijn dat hij in de nacht moet 'inhalen' wat hij overdag 'gemist' heeft. Een andere optie is dat ze wennen aan nachtvoedingen en dat je zou kunnen proberen om die langzaam af te bouwen, bijvoorbeeld door hoeveelheid en sterkte van de melk te minderen en uiteindelijk alleen een beetje water te geven. Ik neem aan dat je een speentje al hebt geprobeerd...
Een ander ding: sommige kindjes zijn gewoon niet toe aan doorslapen. Dan kun je als moeders alles proberen, maar het werkt toch niet. Bij sommige kinderen kan het tot 17-18 maanden duren, heb ik begrepen, voordat ze structureel gaan doorslapen.
Ik voel met je mee, ik hoop dat er snel wat nachtrust in de tent komt!
Misschien zijn mijn tips overbodig, maar ja, succes!!