Hoi hoi,
Is hij je enige kindje? In dat geval..
Gewoon helemaal cold turkey. Geen fles meer 's nachts!!!
Wij hebben dit precies hetzelfde meegemaakt met onze dochter (inmiddels 2,5).
Als hij goed eet, dan moet hij geen honger hebben 's nachts. Wat je nog kan doen is een fles geven voordat hij gaat slapen. Krijgt onze dochter ook nog steeds.
En als hij wakker wordt, er even naar toe gaan, lichten uit laten. Lekker instoppen, duidelijk lief zeggen dat het nu echt bedtijd is, dat alle kindjes al slapen en dat hij ook lekker gaat slapen. Papa en mama slapen ook en morgen kan je weer lekker spelen. Ze hebben mij toendertijd twee adviezen gegeven:
Het eerste is dus bovenstaand doen en steeds langer tussen de periodes laten. Dus eerst na 10 min, dan na 20 min, dan na een half uur enz. En steeds minder zeggen. Dus op een gegeven moment nog wel even onderstoppen, maar niks meer zeggen.
En het tweede is: Er naartoe om uit te sluiten dat er niks aan de hand is (boertje, snotneus, volle luier, ziek enz. Is dat niet het geval, dan weer duidelijk zijn en als hij dan gaat huilen, laten huilen. Hij moet weten dat er 's nachts niets te halen valt. En dat hij zéker geen flesje krijgt of iets anders om maar aandacht van jullie te krijgen. Hij moet weten dat jullie er zijn als hij jullie nodig heeft, dat laat je zien door erheen te gaan als hij begint te huilen. (o ja, niet uit bed tillen! voordat ik het evrgeet haha).
En dan weer weggaan en laten huilen. Ons pittige ding heeft het op een nacht zo bond gemaakt dat ze 5,5 uur VOLhuilde. Dat was wel de druppel voor ons hoor! Toen heb ik haar onder de koude douche gezet met pyama en al. (ze was toen al 2). Daarna was het klaar. Daar is jouw zoontje nog te klein voor, maar even om aan te geven dat ze echt alles uit de kast gaan halen om hun zin te krijgen. Mijn dochter huilde, schreeuwde, sloeg tegen de muur, overgeven, echt álles! maar we hebben haar laten huilen.
Ondergespuugd bed maak ik wel schoon, tegen het advies van het cb in...
Maar zo huilde ze elke nacht iets minder lang en toen was het klaar. 's Ochtends extra belonen.
We werken nu nog steeds met een stickersysteem, als ze goed slaapt, krijgt ze een sticker, na 7 stickers een cadeautje, dus dat gaat super!
Heel veel sterkte!!! Niks zo slopend als slaapgebrek!
En als je het niet meer weet, bel het cb, wij hebben een paar gesprekken gehad zelfs daar, om na te gaan waarom ze huilde en wat ze dan deed en hoe wij handelden.
Groetjes Judith