nou, ik vind het overdreven hoor! Je vervangt maar één borstvoeding....daar zal het kind niets van merken hoor. Je BV loopt terug op die ene voeding, dat zal het enige zijn lijkt mij.
En de meeste moeders hebben écht wel ervaring dat kinderen op FV beter doorslapen!
Tuurlijk zijn er uitzonderingen.
Vaak als je kindje al een keer doorslaapt met een week of 10, dan is dit al een voorteken dat het binnenkort echt zal doorslapen. Helaas kan het dan een paar dagen niet zo zijn en dan weer wel...maar het is wel een voorteken.
Een combinatie van BV en FV kan prima! Ik vind dat er wel eens wat overdreven wordt wat betreft de BV.
Maar, doe wat goed voelt natuurlijk!
Zelf geef ik ook borstvoeding aan mijn 4 weken oude dochter, ook mijn zoontje van bijna 3 heeft 10 weken borstvoeding gehad. Maar soms zijn er ook praktische kanten, waardoor BV niet werkt. Volgens de theorie is het allemaal prachtig en geweldig en makkelijk (nou ja, we weten wel dat je het écht moet leren).
Maar ik werk in het basisonderwijs, waar in theorie ik ook zo moeten kunnen kolven, in praktijk echter: er is geen ruimte, en geen tijd. Ja de tijd die er is.... maar dan ben je érg stressvol bezig. Dus voor mij was het simpel: ik wilde geen stress, ook niet goed voor het kind, dus ik ben op FV overgegaan. Heel nuchter hoor! Ook prima.
Nu, is mijn zoontje ruim 2 jaar, en dus op een moelijke leeftijd aanbeland...zit ik te voeden, wordt hij helemaal hyper en loopt te stuiteren door het huis, gaat van alles uitspoken (wat hij normaal niet doet). Dat voeden duurt vaak wel 3 kwartier, nou reken maar uit hoe vaak ik dus mijn zoontje niet de aandacht kan schenken die hij nodig heeft...en je haalt je baby ook niet even snel van de borst om in te grijpen (lekker stressen....ook niet goed voor je BV). Mijn dochter pakt de borst namelijk niet meer dan, bovendien voed ik met tepelhoedjes, wat echt niet anders kan (heb alle begeleiding al gehad, maar dit is de enige mogelijkheid), dus dat maakt het nog lastiger...
Mijn doel is dus om overdag FV te gaan geven en voor de rest BV, veel rustiger (het flesje drinkt ze zo leeg, maar om nu te gaan kolven en dan nog voeden, dan ben je evenveel tijd kwijt...)
Bovendien heeft elke moeder weer haar eigen grenzen en problemen, en is het dus mooi makkelijk gezegd dat je moet doorzetten of dat het wel went...
Maar tuurlijk moet jij doen wat goed voelt, dat doe ik ook, en dat is het belangrijkste toch?!!
Succes verder!