doorslapen na flesvoeding

mijn dochtertje van 5 maanden heeft vanacht doorgeslapen nadat ze om 22.00 uur voor de eerste keer een flesje met nutrilon heeft gekregen. Voelt heel dubbel. Ben voor borstvoeding ivm allergiën in de familie, maar het doorslapen is ook erg fijn!
Wie heeft ook deze ervaring? En is het slecht?

Slecht???? Hoe kom je daar nu bij!
Tuurlijk is het niet slecht!   zowiezo is FV niet slecht, maar ook prima voor de gezondheid van je kindje. Je zult echt niet verschil merken omdat je nu één bv minder geeft. Omdat er veel allergien in jouw familie voorkomen, kun je speciale FV geven: hypoallergeen geloof ik! Misschien is dat gevoelsmatig beter voor jou?
EN: ook als je BV geeft kan je kindje nog een allergie krijgen... het garandeerd absoluut niet dat hij het niet krijgt! Als je kindje het in de genen heeft zal hij het waarschijnelijk toch wel krijgen, maar ja, dat kun je niet weten!
Succes!

Hoi Eva,
Doorslapen is inderdaad erg fijn . De ervaringen zijn echter zeer wisselend, met als uitkomst dat het geven van kunstmatige zuigelingenvoeding geen garantie blijkt te zijn voor doorslapen. Dat baby's 's nachts wakker worden heeft lang niet altijd te maken met voeding. Soms kunnen overdag opgedane prikkels (die 's nachts worden verwerkt) voor een onrustige nacht zorgen. Ook het krijgen van tanden is een beruchte als het gaat om onrustige nachten. Of gewoon even contact willen met mama. Borstvoeding geven draait om veel meer dan alleen voeding. Het biedt veiligheid, geborgenheid en troost en het werkt bovendien rustgevend.

Een baby heeft de eerste zes maanden in principe niets anders nodig dan moedermelk. Moedermelk is een levende, lichaamseigen stof, die zorgt voor een optimale rijping van de darmpjes. Je moet je voorstellen dat er in de darmpjes van een baby grote "gaten" zitten, waardoor allergene stoffen gemakkelijk door kunnen dringen. Moedermelk legt een beschermend laagje in die darmpjes aan en daardoor is er minder kans op allergische reacties. Door (te) vroeg bij te voeden met iets anders dan moedermelk, raakt dit beschermende laagje beschadigd en is de kans op allergische reacties groter.

Borstvoeding geven is een kwestie van vraag en aanbod; zoveel melk als er wordt gevraagd, zal er ook weer worden aangemaakt. Als er meer melk wordt gevraagd, zal er meer melk worden aangemaakt. Andersom geldt echter ook: wanneer er minder melk wordt gevraagd, zal er uiteindelijk minder melk worden aangemaakt. Het bijvoeden met kunstmatige zuigelingenvoeding zal dus gevolgen hebben voor de melkproductie. De baby zal immers minder vaak aan de borst drinken, waardoor er minder melk wordt gevraagd en er uiteindelijk ook minder wordt aangemaakt. In feite ben je de borstvoeding dan dus aan het afbouwen.

Daarnaast is uit onderzoeken gebleken dat baby's die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen, volledig of naast borstvoeding, nu en op latere leeftijd meer kans hebben op overgewicht.

Ten opzichte van standaard kunstmatige zuigelingenvoeding zal de hypoallergene versie inderdaad minder kans geven op een allergische reactie, omdat de eiwitten in kleine stukjes zijn geknipt. Het heeft echter geen beschermende werking als het gaat om allergie. Het is geen levende, lichaamseigen stof, het legt geen beschermend laagje aan in de darmpjes van een baby, het zorgt niet voor een optimale rijping van de darmpjes en het bevat bovendien geen antistoffen zoals bij moedermelk wel het geval is.

Groetjes van Yvonne

Hoi Yvonne
Jouw verhaal bevestigd mijn gevoel. Goed om het toch weer na te lezen. Vannacht werd mijn dochtertje toch weer wakker en zat ik te voeden. Toen bedacht ik me ook dat het niet zo erg is om s'nachts te voeden. (Natuurlijk slaap ik liever door, maar het heeft ook iets gezelligs). En het voordeel is dat ik daarna weer goed in slaap kom en niet als ik met overvolle borsten om 5 uur wakker word...

Bedankt voor jullie reacties!

nou, ik vind het overdreven hoor! Je vervangt maar één borstvoeding....daar zal het kind niets van merken hoor. Je BV loopt terug op die ene voeding, dat zal het enige zijn lijkt mij.
En de meeste moeders hebben écht wel ervaring dat kinderen op FV beter doorslapen!
Tuurlijk zijn er uitzonderingen.
Vaak als je kindje al een keer doorslaapt met een week of 10, dan is dit al een voorteken dat het binnenkort echt zal doorslapen. Helaas kan het dan een paar dagen niet zo zijn en dan weer wel...maar het is wel een voorteken.
Een combinatie van BV en FV kan prima! Ik vind dat er wel eens wat overdreven wordt wat betreft de BV.
Maar, doe wat goed voelt natuurlijk!
Zelf geef ik ook borstvoeding aan mijn 4 weken oude dochter, ook mijn zoontje van bijna 3 heeft 10 weken borstvoeding gehad. Maar soms zijn er ook praktische kanten, waardoor BV niet werkt. Volgens de theorie is het allemaal prachtig en geweldig en makkelijk (nou ja, we weten wel dat je het écht moet leren).
Maar ik werk in het basisonderwijs, waar in theorie ik ook zo moeten kunnen kolven, in praktijk echter: er is geen ruimte, en geen tijd. Ja de tijd die er is.... maar dan ben je érg stressvol bezig. Dus voor mij was het simpel: ik wilde geen stress, ook niet goed voor het kind, dus ik ben op FV overgegaan. Heel nuchter hoor! Ook prima.
Nu, is mijn zoontje ruim 2 jaar, en dus op een moelijke leeftijd aanbeland...zit ik te voeden, wordt hij helemaal hyper en loopt te stuiteren door het huis, gaat van alles uitspoken (wat hij normaal niet doet). Dat voeden duurt vaak wel 3 kwartier, nou reken maar uit hoe vaak ik dus mijn zoontje niet de aandacht kan schenken die hij nodig heeft...en je haalt je baby ook niet even snel van de borst om in te grijpen (lekker stressen....ook niet goed voor je BV). Mijn dochter pakt de borst namelijk niet meer dan, bovendien voed ik met tepelhoedjes, wat echt niet anders kan (heb alle begeleiding al gehad, maar dit is de enige mogelijkheid), dus dat maakt het nog lastiger...
Mijn doel is dus om overdag FV te gaan geven en voor de rest BV, veel rustiger (het flesje drinkt ze zo leeg, maar om nu te gaan kolven en dan nog voeden, dan ben je evenveel tijd kwijt...)
Bovendien heeft elke moeder weer haar eigen grenzen en problemen, en is het dus mooi makkelijk gezegd dat je moet doorzetten of dat het wel went...
Maar tuurlijk moet jij doen wat goed voelt, dat doe ik ook, en dat is het belangrijkste toch?!!
Succes verder!

Terug
Bovenaan