Doorslapen... niet dus

Ons zoontje van bijna 2 slaapt sinds een week of 6 niet meer 's nachts door. Daarvoor nooit problemen gehad en hij heeft van baby af aan altijd doorgeslapen. Nu wordt hij élke nacht tussen 2.00 en 3.00 wakker (je kunt de klok erop gelijk zetten) en is dan helemaal in paniek. Na de eerste twee weken slecht slapen klom hij uit zijn bedje en hebben we zijn ledikant omgebouwd naar juniorbed, in de hoop dat hij zich minder opgesloten zou voelen, maar helaas zonder resultaat.

Intussen hebben we zo'n beetje alles geprobeerd: eerder/later naar bed brengen, geen middagslaapje, tv 's avonds uitlaten, kopje lauwe thee, lampje op zijn kaner, verzin het maar. In slaap vallen is nooit een probleem, 19.30 naar boven, tanden poetsen, boekje lezen, even een knuffel en na een kwartiertje slaapt hij.

Ik heb er zelfs al eens een uur bij gezeten, tot het moment dat hij wakker werd, om te kijken of er een bijzonder geluid oid was, maar hij wordt uit het niets huilend wakker en is dan niet meer stil te krijgen. Ik leg hem altijd 2x terug, maar na de derde keer willen we zelf ook slapen en komt hij bij ons liggen. Maar ook als hij de hele nacht bij ons slaapt wordt ie om dezelfde tijd in paniek wakker.

Natuurlijk kan het weer een 'fase' zijn, en ik hoop dat hij opeens weer doorslaapt, maar heeft iemand nog een tip? Zelf dachten we aan nachtangst, maar volgens mij gebeurt dat eerder, 1 á 2 uur na het inslapen.

Een trotse maar vermoeide papa
 
Helaas inderdaad een fase. Onze tweede zoon van 2,5 heeft nog nooit een nacht doorgeslapen. Maar met periodes is het erger dan normaal. De oudste slaapt normaal wel goed. Maar ook hij heeft deze periodes wel gehad. Is nu bijna 4. Enige troost, het weinig slapen went wel. Succes en ik hoop op dat het snel over is voor je.
 
Hi. Hier zelfde probleem gehad. Noujaa ze sliep maar 3 nachten ineens niet door dus niks te klagen. Maar wil graag mijn ervaring uitleggen.
Onze dochter is 2 en half. Sinds een week in een peuterbed.
Laatste 2 nachten in ledikant was ze erg onrustig.
Sinds peuterbed leek het goed te gaan. Ook nachtlampje bij de deur&licht knop geplaatst. Ze was zo trots op haar grote bed dat ze zelfs smiddags graag haar dutje ging doen.
Nu afgelopen 3 nachten elke nacht stipt half 4 wakker in paniek..
Deed ze ook weleens in ledikant.
Ik merkte dat het kwam door de verstoorde regelmaat kwa slaaptijden smiddags en savonds. Smiddags moet ze gewoon om half 2 naar bed en maak haar voor half 4 wakker.(anders slaapt ze savonds niet) Meestal word ze rond 3 zelf wakker.half 6 eten. En om 7 uur douchen half 8 in bed na boekje gelezen te hebben. Merk als we dat aanhouden ze rustiger is snachts. En we hebben ook geleerd haar geen lange aandacht te geven aan haar nachtelijke woede aanvallen. Ze drinkt nog steeds melk flessen. Dus geven haar haar fles en zeg zo nu slapen en verder geen aandacht aan besteden. Even laten merken dat je er ben maar wel dat ze moeten gaan slapen.
Merkte toen we het zielig vonden ze er alleen maar erger door werd. Nu kan ik soms naar haar toe zonder fles en aai over de bol en zeggen zo nu liggen want we gaan gewoon weer slapen.. en dan weglopen deur dicht. Dat is onze ervaring. Vooral het avond ritueel erin houden zodat ze weten dat het bijna bed tijd is. Maar het zijn inderdaad fase. Al is 6 weken wel erg lang. Misschien contact opnemen met het consultatiebureau die hebben vaak goeie tips. Succes!
 
Bedankt voor jullie reactie. De regelmaat houden we al erg goed in de gaten, omdat we al vaker hebben gemerkt dat hij daar heel gevoelig voor is. Na een vakantie, ook al is het maar een midweekje centerparcs, heeft hij minstens een week nodig om weer goed in z'n ritme te komen. We hebben bij onszelf ook nagedacht of er verder iets is veranderd sinds hij slecht slaapt, maar kunnen niets bijzonders bedenken.

We houden inderdaad maar gewoon de hoop dat het een fase is die opeens wel weer over zal gaan. Voor de zekerheid bellen we van de week nog wel even het consultatiebureau, als die nog een idee hebben dan hebben we echt alle opties gehad.

En inderdaad 'went' het wel, en vaak gaan we gewoon op tijd naar bed om de uren slaap wat in te halen. Maar een paar nachten doorslapen zou wel even een keer lekker zijn. Hem een nachtje laten logeren hebben we ook overwogen, maar ik weet haast zeker dat ik dan al helemáál geen oog dicht doe :)
 
Haha nou mooi dat jullie nog goede hoop hebben. Houden zo. Ooit komt de dag van doorslapen.
Wij doen het uitslapen om en om. In het weekend. Zaterdag is het mijn uitslaap ochtend dus dan moet hij er ook snachts uit en sochtends. En zondag mijn beurt. En dan begint de week week en hebben we samen 1 goede uitslaapdag gehad :)
Onze dochter gaat ook om de week elke zaterdag naar haar opa en oma daar slaapt ze dan. En ze slaapt daar altijd heerlijk. Ook al is het die zondag dan even drama met in slaap vallen thuis naar het ontspant haar altijd om even lekker een nachtje daar te slapen.. en is ook goed voor de papa's en mama's :) zolang je zelf genoeg rust maakt kan je zoveel meer aan en ala je dat weet zoals jij dat al weet komt het inderdaad allemaal goed. Ik zeg weltrusten!
 
Voor wie nog geïnteresseerd is in de afloop.

Na een paar maanden werd hij nog steeds wakker. Nu niet meer in paniek, maar gewoon 'klaarwakker', met hele verhalen, en élke nacht 2 of 3 keer. Uiteindelijk zijn we (na een jaar van slaapproblemen) begin dit jaar naar de huisarts geweest om een medische oorzaak uit te sluiten. De huisarts nam het heel serieus. Gelukkig bleek er medisch gezien niets aan de hand. Wel heeft hij ons wel doorverwezen naar een orthopedagoog (soort opvoedings-psychologe) omdat de 'periode' nu wel héél lang duurde en hij ook zag dat het zo niet meer kon.

Hadden we dat maar eerder gedaan... zij kwam na haar tweede bezoek/gesprek vrij snel tot de conclusie dat hij volledig oververmoeid was en daarbij het dag/nachtritme helemaal kwijt was. Gevolg van zijn oververmoeidheid was niet diep genoeg meer kunnen slapen en daardoor steeds wakker worden, wat zorgt voor een soort 'frustratie' overdag, omdat emoties, gevoelens en ervaringen niet goed konden worden verwerkt. Wij dachten daarnaast dat hij het middagslaapje niet meer nodig had en hebben daar verder ook geen aandacht aan besteed, "want dat geeft een kind vanzelf wel aan". Dat bleek dus ook een misvatting.

Hulpmiddelen: een slaaptrainer (Philips myBuddy, aanrader!), eenvoudige dagritmekaart met wasknijpertje, extreem consequente regels en een grote emmer geduld.

De eerste week was een regelrechte ramp, uren zijn we 's nachts met hem wakker geweest en hij was overdag niet te genieten. Maar van het ene op het andere moment schoot 'ie in het ritme. Wat een wereld van verschil.

Nu slaapt hij nog elke middag ruim een uur, gaat om 19.30 bijna met plezier naar bed en slaapt dan minstens de klok rond. De slaapwekker is nu 'zijn slaapvriendje' en hij zet de dagkaart zelf goed als wij dat een keer vergeten.
 
Jeetje wat klinkt dat goed :) Ik lees per toeval je berichtje. Ik ga dit zeker onthouden mocht dit bij ons een issue worden. Bedankt voor het delen met het eindresultaat. Ik denk dat veel vaders en moeders hier wel wat aan hebben :)
 
Terug
Bovenaan