Doorslapen?

<p>Hallo lieve allemaal,</p><p> </p><p>Mijn lieve kleine man, hoe lief hij ook mag wezen, slaapt na 4 maanden de meeste nachten nogsteeds 2/3 uren achterelkaar..</p><p>Je kan begrijpen dat minimaal 2x voeding in de nacht na zoveel maanden echt slopend werkt..</p><p> </p><p>Ik geef borstvoeding en dit wil ik eigenlijk ook heel graag blijven doen alleen hoop ik dat er iemand tips heeft dat hij toch wat langer gaat slapen snachts..</p><p> </p><p>Vol hoop wacht ik op een magische oplossing haha</p><p> </p><p> </p><p>liefs, Karin</p>

Niet om je te ontmoedigen, maar mijn dochter sliep pas rond 1,5 regelmatig door. 4 maanden is echt nog heel jong om meer dan 3-4 uur achter elkaar te slapen. Kunstvoeding zal daar waarschijnlijk niks aan veranderen.
Wat mij echt heeft gered is samen slapen. Meeste nachten wist ik nauwelijks hoe vaak ze wakker was geweest. Kwestie van aanleggen en weer doorslapen. 

Op https://samenslapen.nl/ vind je informatie over hoe je veilig samen kunt slapen. 

Ook hier dochter van ruim 1,5 die pas sinds enkele weken doorslaapt.. 9 van de 10 keer. Ik gaf en geef ook borstvoeding.
Hoort erbij helaas, schijnt heel normaal te zijn. Heb zelfs eens gelezen dat nachtvoedingen goed zijn voor de hersenontwikkeling. Daar probeerde ik altijd maar aan te denken snachts haha. Overigens bleef het die 1,5 jaar niet 3x per nacht hoor, bouwde ze zelf langzaam af naar 1x per nacht meestal. Soms vaker maar dan was er ook weer een of andere fase gaande, tandjes ofzo.
Mijn tip zou zijn, accepteren, dan maak je het jezelf niet te lastig.

Ook hier niet bedoeld als ontmoediging maar mijn dochter sliep met 19 maanden pas voor het eerst regelmatig door. Nu heb ik een erg slechte slaper, maar het heeft mij erg geholpen om het (met alle frustratie en vermoeidheid vaak) te accepteren en te bedenken dat het echt overgaat. Echt. Ik merk wel dat vaak doorslapen een doel op zich wordt op soms een (te) vroeg moment. Slaapgebrek is killing, maar ze zijn nog zó klein..

Succes vooral, het wordt beter! ?

Iets hoopgevender misschien. Ik gaf ook borstvoeding en was tegen vier maanden ook wel een beetje moe van zoveel voedingen s nachts. Van het CB kreeg ik toen het advies de voedingen steeds een beetje minder lang te laten duren. Ze kunnen op die leeftijd namelijk prima zonder nachtvoeding (als ze gezond zijn natuurlijk). Toen heb ik de voedingen getimed en kreeg mijn zoontje elke nacht twee minuten minder lang de tijd. Dat werkte heel goed! Een week of drie, vier later sliep hij meestal door vanaf de late avond tot een uur of zes/zeven s ochtends. Een kwestie van geduld maar vond het een hele fijne methode omdat je het dan rustig afwent. Misschien werkt dat ook voor jou?

Er zijn opties en niet om ze van de een op andere dag door te laten slapen, want kindjes hebben op deze leeftijd nog nood aan een nachtvoeding en dat mag.
Maar wat gebeurd er overdag, wat is de wakkertijd van je kindje ? Want rond 4 maanden horen ze wel rukjes van 4 tot 6 uur te kunnen maken.
Het heeft allemaal te maken met het zelf leren slaapcycli aan elkaar te koppelen.

Overdag goed slapen en niet oververmoeid zijn doet in de nachten nog beter slapen..

Mocht je meer informatie willen dan kan ik je altijd verder helpen.

Liefs Bianca

Ik snap dat 4 maanden heel erg lang duurt. Zeker als je om je heen wat mensen hebt met goede ervaringen met doorslapen. Maar 4 maanden is nog erg jong hoor. De meeste kindjes krijgen dan nog wel een voeding of 2 snachts. Het is nog steeds belangrijk voor hun groei. De hersentjes groeien zo hard die eerste maanden. 
Hier een dochter van 14 maanden. Ze sliep vanaf 6 maanden van 23 tot 5 a 6 uur, en dat werd vanaf toen ook ochtend ? vanaf 8 a 9 mnd ging ze regelmatig van 19 tot 5 slapen. Maar niet elke nacht. Soms was het eens per 2 weken, soms 4 keer per week dat ze toch nog voor een nachtvoeding kwam. Zeker met tandjes, ziek, verlatingsangst. Want voeden is ook zoveel meer dan alleen eten. 
Er zijn wat dingen die een zetje in de goede richting kunnen geven. Maar meer dan dat zou ik niet forceren. Je kan bijvoorbeeld de nachtvoedingen wat kleiner/korter houden. En in het donker zonder kletsen. 
Wij zijn juist rond 4 mnd een avondvoeding rond 23 uur gaan doen. Gewoon half slapend in het donker, just business. Ze leerde binnen 3 weken een lange ruk tot een uur of 4 te maken. Wat voor ons al veel scheelde. En rond 6 maanden verdween dus die latere nachtvoeding.
Straks met hapjes die wat toe gaan nemen kan er ook weer een hoop veranderen. Dan hebben ze soms wat langer een verzadigd gevoel. Maar dat helpt alleen als honger de reden is dat je kindje niet doorslaapt. 
Je kan evt een speentje aan gaan bieden. Maar ik vond het persoonlijk veel fijner om toe te geven aan de nachtvoeding dan steeds maar in slaap sussen. Ze sliep na het voeden zoveel sneller weer een paar uurtjes verder.
We geven hier in elk geval nog steeds wel eens een kleine nachtvoeding. Je went eraan als je je erbij neerlegt. Maar fijn vind ik dat nog steeds niet hoor! Het hoort er alleen gewoon bij.

Oh en rond 4 mnd verandert er het een en ander in hun lijfje waardoor ze melatonine aan gaan maken en slaapcycli leren koppelen. Bij de een gebeurt dit wat eerder dan bij de ander. Soms merk je het pas bij 5 mnd. Maar ook dat kan nog helpen. Kan, want niet elk kindje koppelt direct de slaapcycli goed.

Terug
Bovenaan