Doorverwezen naar de gynaecoloog

Hallo dames.

Ik ben met mijn man bijna en jaar bezig om zwanger te raken. Helaas lukt het steeds niet.
Ben afgelopen maand weer 10 dagen overtijd geweest.
Heb zelf een vertraagde schildklier dus ik dacht dat het daar aan lag. Dus huisarts gebeld en bloed geprikt. Waardes waren goed en medicatie staat goed.
Uiteindelijk wel ongesteld geworden.
Ik heb dus ook nooit een pil gehad of anticonceptie dus ontpillen is voor mij ook niet nodig.
Ik ben zo bang dat ik niet zwanger raak

Vandaag ben ik bij de huisarts geweest en die zei dat het nu geen probleem moet zijn met mijn schildklier.
Maar hij stuurt mij wel door naar de gynaecoloog. Wat kan ik bij het eerste bezoek aan de gynaecoloog verwachten ?

Mijn man zijn sperma wordt ook na gekeken.
 
Wat vervelend dat het nog niet gelukt is! Fijn dat de schildklierwaardes goed zijn, maar ook wel fijn dat ze straks verder gaan kijken of er niet nog meer aan de hand is.

Bij het eerste bezoek aan de gynaecoloog wordt er waarschijnlijk een inwendige echo gemaakt om te kijken naar je baarmoeder en eierstokken om te kijken of daar afwijkingen aan te zien zijn. Ook wordt er waarschijnlijk bloed geprikt om te kijken naar een aantal hormonale afwijkingen en of je mogelijk chlamydia hebt (gehad), wat ook bekende oorzaken van verminderde vruchtbaarheid zijn. Deze onderzoeken vinden soms meteen al plaats, soms krijg je alleen een afspraak om die onderzoeken te laten doen, als de echo voorafgaand aan het bezoek is wordt de uitslag daarvan waarschijnlijk meteen al besproken, bij mij werd de uitslag van het bloedonderzoek pas bij een volgende afspraak besproken. Wij kregen ook pas van de fertiliteitsarts de verwijzing voor het zaadonderzoek, dus de uitslag daarvan kwam bij ons pas bij de tweede afspraak, maar als jouw partner het onderzoek al ruim voor de eerste afspraak heeft laten uitvoeren, dan kunnen die resultaten ook tijdens het eerste gesprek al besproken worden.

Behalve die onderzoeken wordt je ook ondervraagd op een aantal leefstijl dingen, denk aan (gezond) gewicht, roken, drugsgebruik, werkomstandigheden (gevaarlijke stoffen etc), vooral om te kijken of daar risico's zitten voor de vruchtbaarheid. Verder wordt er waarschijnlijk ook gevraagd hoe je menstruatiecyclus eruit ziet en of daar bijzonderheden in zitten en hoe vaak jullie seks hebben en of jullie dingen gedaan hebben om de timing daarvan te optimaliseren (zoals temperaturen of ovulatietesten). Ook wordt je waarschijnlijk gevraagd naar een aantal gezondheidsproblemen of aangeboren afwijkingen die mogelijk spelen in de familie (van jullie allebei). Mogelijk krijg je hier vantevoren al een vragenlijst over, ik heb zelf destijds aan de hand van een vragenlijst het eerste gesprek gehad. 

Per ziekenhuis verschillen de details nogal, en wellicht zijn ervaringen van mij (ik ging in januari 2019 naar de fertiliteitsarts) alweer verouderd. Wat in elk geval iets is waar je rekening mee moet houden is dat je ook als je eenmaal bij de fertiliteitsarts bent geweest, je waarschijnlijk nog steeds vaak lang moet wachten, wachten op de uitslagen, wachten op afspraken en vervolgonderzoeken, afwachten of het toch niet binnen een paar maanden alsnog op de natuurlijke wijze lukt, wachten tot er plek is om een behandeling te starten etc... En het hele proces is natuurlijk een beetje dubbel, alleen maar goede uitslagen betekent natuurlijk ook dat je nog steeds niet weet waarom het niet lukt(e) en een slechte uitslag brengt ook zorgen met zich mee, zeker als het niet per se iets is wat goed/makkelijk behandelbaar is.

Heel veel succes en hopelijk is jullie wondertje er alsnog snel!
 
Bedankt voor je bericht
Dit stelt me erg gerust.
Heb net geprobeerd om een afspraak te maken maar helaas is het zo druk dat ik moet wachten op een brief met daar een afspraak erin dit kan wel 3 maanden duren.

Zijn ze bij jullie snel erachter gekomen wat kan zijn?
Waar ik heen moet is in Den Haag.
Nogmaals bedankt ?
 
Bij mij hebben ze gelukkig snel een oorzaak gevonden. Ik had een verstopte en ontstoken eileider, die is toen na 3 maanden operatief verwijderd en de eerste cyclus daarna ben ik zwanger geraakt van mijn oudste zoontje. Maar dat was best wel geluk hebben natuurlijk, er wordt ook heel vaak niets gevonden of iets waar ze niet zo 'eenvoudig' een oplossing voor hebben.
 
Wat goed dat ze snel een oorzaak hadden gevonden en wat fijn dat je gelijk daarna zwanger raakte.

Heel veel geluk jullie ? ?
 
Terug
Bovenaan