doorverwezen

Hallo allemaal

Twee weken geleden zijn mijn vriend en ik naar de dokter geweest met het verhaal dat we graag zwanger willen worden, maar dat het niet lukt. Ze deed heel makkelijk en mijn vriend moest eerst zijn zaad inleveren. Dit kon gewoon bij de dokter. Ik dacht altijd dat ze dit bij het ziekenhuis deden. Zijn er meer mensen die dit gewoon bij de dokter hebben gedaan. Zijn zaad was in orde, dus zijn we doorverwezen naar de gyn. Ik heb deze week een brief gekregen waarin stond dat ik 1 november al een afspraak heb. Dat gaat lekker snel. Maar heb geen flauw idee wat ik daar kan verwachten. De dokter had het over inwendig onderzoek, bloedonderzoek en misschien wel een kijkoperatie. Maar is dat niet wat snel allemaal? Ik vind het natuurlijk mooi dat er allemaal zo'n vaart achter zit, maar vind het ook wel eng allemaal.
Verhalen en tips zijn welkom.

Liefs janna nienke

Hoi Janna,

Meteen een kijkoperatie lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Ik zal hieronder beschrijven hoe het bij ons ging;
1e bezoek; kennismaking, gesprekje over cyclus en hoe die vroeger was, uitstrijkje, inwendige echo (een apparaatje in je vagina, waarmee de gyn je eierstokken enzo kan bekijken en voelt dan aan je buik)
2e bezoek; vragenlijst afgenomen door fertiliteitsverpleegkundige bij man en vrouw.
3e bezoek; potje mee voor zperma-analyse en ik moest bloed laten prikken. (met vpk'e)
4e bezoek; vpk'e geeft globale uitslag sperma-analyse en bloedonderzoek.
5e bezoek; naar de gyn, geeft uitslag en vertelt over verdere mogelijkheden.
wij kregen nogmaals potje mee voor sperman-analyse.
6e belafspraak; uitslag sperma-analyse
7e bezoek; wederom de fertiliteitsvpk'e, uitleg over in ons geval start v.d. behandeling; provera om menstruatie op te wekken en uitleg over clomid. recepten voor provera en clomid mee gekregen.

Ben nu met provera gestart (12 dagen) als het goed is word ik dan ongi en start ik op 3e dag met clomid (5dagen lang) en op 21e dag bloed prikken op 29e dag naar vpk'e.

Probeer te relaxen, want de onderzoeken vallen best mee, leuk is anders natuurlijk, maar jah. Hopelijk krijg je er wel meer duidelijkheid door.

Suc6

groetjes Jackje

Hee janna nienke, toen wij na ongeveer een jaar na de huisarts gingen, moest ik bloed laten prikken en mijn man 2 x een semenanalyse (spermaonderzoek) laten doen. Beide uitslagen kregen we via de huisarts. Die waren dus niet zo geweldig dus toen zijn we doorgestuurd naar de gyn. 29/3 dit jaar zijn we daar voor het eerst geweest. En inderdaad het gaat best snel (bij ons in het ziekenhuis tenminste). Zodra allelei basis onderzoeken zijn geweest en ze iets weten waardoor het zwanger worden niet lukt gaan ze een behandeling voor stellen. Daar er uit mijn bloeduitslagen inwendige echo niets uitkwam en mijn cyclus goed is, wilde ze geen kijkoperatie bij mij doen (te belastend), daar de oorzaak van het niet zwanger worden waarschijnlijk toch aan mijn man ligt, slecht zaad, spatader in balzak. Dus nu starten we januari met ivf-icsi. Dus binnen een jaar van de medische molen gaan wij starten met een behandeling. Meid veel succes als je vragen hebt hoor ik het wel, laat het allemaal een beetje over je heen komen. En doe op tijd leuke dingen (weekend weg of zo) dat is belangrijk even ontspannen samen, en samen blijven praten.......
Succes. Liefs Molly.

Hoi,

Bij ons eerste bezoek is er bij mij bloedgeprikt en een uitstrijkje gemaakt. Verder moest ik twee weken later nog een keer bloed laten prikken op de derde of vierde dag van mijn menstruatie. Verder is het sperma van mijn vriend onderzocht. Na 6 weken hadden we weer een afspraak en hebben we de uitslagen gehad, die was afgelopen woensdag. Bij mij is alles goed, mijn vriend heeft minder zaadcellen, 2 miljoen, "normaal" is 20 miljoen. Weet nog niet goed hoe ik het moet omschrijven. Nu moet hij over een paar weken weer een potje inleveren voor een tweede onderzoek. N.a.v. die uitslag gaan we weer verder praten.
Ik wens je heel veel succes! groetjes Noortje

Hallo,

Bij ons bezoek aan de huisarts kregen we te horen dat we een afspraak bij de gyn wel een maand kon duren. Dus heeft hij vast een sperma onderzoek uitgeschreven zodat die bekend was bij het eerste bezoek aan de gyn.

1) Vragen over de medische historie van mij en mijn man. Cyclus bespreken, temperatuur grafiekjes bekeken, uitstrijkje gemaakt en een inwendige echo. Verder moest ik bloed laten prikken in de tweede helft van mijn cyclus en 3 dagen na mijn menstruatie.

2) een onderzoek om te kijken of mijn eileiders verstopt waren. Niet zo fijn, ze zetten een cup op je baarmoedermond en spuiten vloeistof in je baarmoeder. Als alles goed gaat (bij mij) kun je op het scherm de vloeistof in de eileiders zien lopen.

3) het bespreken van alle resultaten. Ik bleek niet genoeg hormonen aan te maken waardoor ik geen eisprong heb gehad. Na mijn eerstvolgende menstruatie mag ik op de 3e dag gaan beginnen met clomifeencitraat. Op dag 9 of 10 moet ik dan een echo laten maken. Vol spanning wachten we nu mijn menstruatie af. Die moet volgende week ergens zijn.

Succes, Fen

Terug
Bovenaan