Douchen!!

Hallo allemaal,

Wij hebben een zoontje Jens die in november 2 jaar wordt. Meneertje wil helemaal niet onder de douche. In het begin als hij in het badje zat hebben we hem laten spelen met de douchekop en dat vond hij prachtig. Alleen op zijn hoofdje wilde hij het niet. Als ik nu het badje alleen maar vol laat lopen wordt hij al panisch en rent de badkamer uit.

Wie o wie weet hoe ik dit aan moet pakken?

Bedankt,
Patty
 
Hallo Patty,

Ik zou bijna willen zeggen dat het een fase is.

Bij onze zoon was dit ook zo even voor zn 2de verjaardag. (ook de dochters van 2 vriendinnen/vrienden hadden dit rond het 2de jaar) We hebben hem toen niet gedwongen en dus maar met de hand gewassen. Zelf gingen we (natuurlijk...!) wel onder de douche en dan zo veel mogelijk  met hem  erbij in de badkamer. Na een paar weken wilde meneer ook wel weer. Eerst met kleren aan en na verloop van tijd ging er steeds meer uit. Nu gaat het weer prima. Zelfs met zijn hoofd onder water vind hij   geweldig. Daar krijgt hij natuurlijk ook complimentjes voor! (zo helemaal onder water!   Stoer zeg!)

Al met al heeft het echt wel 2 a 3 maand geduurd. Best lang dus. Maar wij hebben het zo maar gedaan omdat we het niet wilden opdringen. Dat werkt toch alleen maar averechts.

Groeten en succes!
 
Dit is inderdaad een fase. Het hoofd onder water betekent vaak haren wassen en dat is behoorlijk vervelend. Onze buurvrouw wist op een gegeven moment wanneer onze zoon onder de douche stond... :(   We hebben hem een hele poos in bad gedaan en zo langzamerhand gaat hij wel weer onder de douche, terwijl we zelf douchen zit hij op de grond (krijgt hij niet de volle laag) We spoelden het kleine zomer zwembadje af onder de douche, die lag er nog toen het douchetijd was. Dus hij in dat badje onder de douche en nu vindt hij het geweldig. Haren wassen blijft lastig, maar hoort er gewoon bij. Succes!
 
Hallo,
tja dat is een lastige...Je zou kunnen proberen om het baby-badje in de douche op de grond te zetten. Dat vinden ze hartstikke interessant.... Een klein gietertje erbij of wat ik net ontdekt hebt...badkrijtjes van de etos. Geweldig! Kunnen ze mee op de tegels en de douchewand tekenen en je hebt het er zo weer af!
Ik zou vooral niet al te veel dwingen...probeer het spelenderwijs en zet de douchestraal zachtjes of helemaal niet aan. Doe hem desnoods zijn zwembroekje aan.
Ik denk dat hoe harder je dwingt hoe moeilijker het zal worden. Succes!
 
hoi, onze oudste dochter van bijna 3 heeft nog nooit gedoucht! intussen is ze iets minder bang voor de douchekop, maar ze gaat nog steeds alleen in bad. als wij douchen wil ze op haar manier ook douchen, maar dan staat/zit ze in een hoekje en verder dan haar voeten en billen een beetje afpoetsen komt het niet. wij doen er niet moeilijk over, komt vanzelf wel denk ik. haren wassen in bad gaat intussen ietsie beter, ze snapt sinds kort dat het echt fijner is als je omhoogt kijkt en ogen dicht doet met haren uitspoelen. en krijst ze niet meer het hele huis bijelkaar ;-) (gelukkig hebben we geen directe buren)
grappig dat ze het afgelopen zomer geweldig vond in zee, en helemaal nat van de golven geen probleem, maar verder ...?
 
Hoi hoi

Wij hebben dat probleem sinds een week. Daarvoor ging Tom altijd met veel plezier onder de douche. Als we beneden alleen maar het woordje douche zeiden, dan stond hij al onder aan de trap.
Totdat hij een week geleden onder de douche gepoept heeft, daarna wil hij niet meer.
Ik heb hem wel gedwongen om te douchen, om hem te helpen om over de drempel heen te gaan.
Ook wel met veel woorden. GEzegd dat poepen niet erg is, dat hij niet altijd poept onder de douche. Dit heeft wel geholpen. Nu zegt hij alleen nog maar dat hij niet wil douchen, maar hij gaat wel vrijwillig onder de kraan staan. Ook gaat hij dan weer spelen enzo.
Wij hebben geen bad, dus tja echt een andere optie hadden we niet. En bij hem werkt het dus wel zo.

Groetjes Ria
 
Terug
Bovenaan