dove baby

mijn babydochter is drie maanden en testen hebben uitgewezen dat ze doof is. Ze krijgt binnenkort een gehoorapparaatje. Heeft iemand hier ervaring mee in haar omgeving?
 
Hallo,

Ik werk in de kinderopvang en heb een meisje op de groep gehad, wat doof is.
In het begin leek het er helemaal niet op alsof ze doof was, ze ontwikkelde net als ieder ander kind. En dan bedoel ik dat zij ook vrolijk lag te kletsen en geluidjes te maken.
Wel ging zij het in vergelijking met de andere kinderen steeds harder gillen.
Haar beide ouders zijn ook doof en wij waren al gewend (dit is het 2e kindje van deze ouders, die wij op de groep kregen)om met handen en voeten te spreken of hun duidelijk aan te kijken tijdens het praten, zodat zij konden liplezen.
Met het meisje praatte wij ook met handen en voeten, dingen aanwijzen en wij leerden ook wat gebarentaal via de ouders.
Ze is voor haar eigen veiligheid wel wat langer op de babygroep gebleven, dat is een stuk rustiger als een peutergroep en daarna is ze naar het dovenonderwijs gegaan (vanaf 3 jaar?).
Op het moment dat ze bij ons was had ze geen gehoorapparaat en ik weet niet of ze die nu wel heeft.

De omgeving reageerde nooit raar o.i.d. op haar, eigenlijk had iedereen een zwak voor haar. Het was een heel lief en verlegen meisje, echt een scheet!

Mijn dochter is geboren met een schisis (hazelipje). Bij kinderen met een schisis is het gehoor ook vaak slechter.
Voor de gehoortest slaagde zij in 1e instantie ook niet, maar later kwamen ze thuis testen en toen is het wel gelukt.
Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is voor jullie om een kindje te hebben wat doof is.
Zo vinden wij het af en toe niet leuk dat onze dochter is geboren met een schisis (veel operaties!)
Maar over het algemeen genieten wij volop van onze dochter en ach ze is toch gezond, alleen een beetje anders!

Ik heb veel aan een schisis-forum op internet, waar ik mijn vragen e.d. kwijt kan aan "lotgenoten".
Misschien is er ook wat voor jullie te vinden op het internet.
Het is erg prettig hoor om ervaringen uit te wissellen.

Meid sterkte en ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal.
Liefs, Marloes
 
mijn baby is 10 weken en heeft een vermindert gehoor en ook hij moet waarschijnlijk in de toekomst een gehoorapperaart hij is niet doof maar we moeten afwachten in hoeverre hij doof is ik weet dus ook niet hoe het gaat maar we worden goed begeleid al vind ik die maatschappelijk hulp soms wat overdreven vooral omdat ze nog zo klein zijn ik wil me nu nog geen zorgen maken we zien wel wat de toekomst brengt ik wil jou in ieder geval veel sterkte wensen en ik hoop dat je antwoord op je vraag krijgt mischien heb ik er ook wat aan gr debby
 
Terug
Bovenaan