Draagzak hoe kind erin

<p>Hallo.</p><p>Een vraag aan andere ouders.</p><p>Mijn dochter is 4 maanden nu. En ik loop regelmatig met een draagzak. Alleen er komt een tijd dat mn kindje dus niet meer met haar gezicht naar mij toe hoeft maar lekker naar de natuur kan kijken. Maar is dit verstandig met dit weer type? Ivm de wind en kou.. En hoe doen jullie dat? Ps ik pak haat wel lekker warm in heb zelf geen aparte jas ervoor en ga ik ook niet aanschaffen voor 1 koude periode</p>

Je kunt je kindje beter niet met het gezicht van je af dragen. Bij het dragen in een draagzak of - doek is het belangrijk dat ze goed een bol ruggetje heeft en haar knieën hoger zitten dan haar billen. Dat kan niet als ze met haar gezicht van je af zit. Bovendien kan ze zich dan niet afsluiten voor teveel prikkels. Lekker met haar gezichtje naar je toe blijven dragen dus. Ze kan dan als ze wilt wat om zich heen kijken, en als ze dat niet wilt haar rust bij jou zoeken.

Met het gezicht van je af eigenlijk nooit, houding van je kindje is dan niet goed. Als ze wat groter is kun je op de rug dragen maar dit kan pas als je kindje zelfstandig tot zit kan komen, dan pas is het rugje hier sterk genoeg voor.

Wat al gezegd is, het advies is eigenlijk het niet te doen. Maar ik doe het wel eens met mijn zoontje van 6 maanden, alleen korte stukken (naar het kdv bijvoorbeeld, of even naar de Albert Heijn). Weet niet welke draagzak je hebt? Niet allemaal zijn geschikt. Wij hebben de ergobaby omni 360 en die kun je zo verstellen dat de beentjes niet zover uit elkaar hoeven met naar voren dragen (weet niet hoe ik het anders moet uitleggen).
Met 4 maanden deed ik het overigens nog niet, omdat hij voor m'n gevoel toen nog te instabiel zat en het 'naar buiten kijken' ook weer niet zo boeiend leek te vinden. Nu vindt ie onze korte tochtjes op deze manier heel leuk, lacht naar iedereen en kijkt rond. Dus als je een draagzak hebt waarbij het kan (check de handleiding even daarvoor) kun je het echt wel eens doen, maar max 15-20 min ofzo. 
Verder hebben wij voor vakantie etc ook een rugdrager aangeschaft.

Als aanvulling op wat al gezegd is: met een draagzak rugdragen mag inderdaad pas als je kindje zelfstandig kan gaan zitten, maar met een doek zou dat ook al eerder kunnen. Ik droeg mijn zoontje met 4-5 maanden voor het eerst op de rug in een doek, hij vond het fantastisch om over mijn schouders mee te kijken!

Kleine tip! Op Facebook heb je een pagina "draagpraat" daar heb ik zelf veel aan gehad. Daarnaast zou je misschien een draagconsult kunnen doen, daar kun je verschillende systemen passen.

Terug
Bovenaan