draaien baby ivm stuitligging

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ben bij de verloskundige geweest en krijg volgende week een echo omdat de baby in stuit ligt. Op dit moment ben ik 35 + 3 dagen. Eventueel gaan ze de baby draaien.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zelf vindt het nl best wel een beetje eng want ik heb   wel begrepen dat er een risico aanzit bijv navelstreng om nekkie.

Ik mag natuurlijk kiezen om het niet te doen (neem ik aan), maar een stuitbevalling zie ik ook niet echt zitten.

Graag jullie reacties, ervaringen of tips.

Heel erg bedankt alvast

Jasmijn75

Ik had ook een stuitliggertje en ze hebben hem nog geprobeerd te draaien. Mijn zoontje lag helaas al vast met z'n kontje/zaakie .
Wij hebben gekozen voor een KS, want wij hadden nog geen bevallingsverleden. Voor hetzelfde geld zijn we aan het bevallen en past hij niet door mijn bekken bijvoorbeeld. En aangezien eerst zijn kont en ruggetje komt... hij zal toch maar met z'n hoofdje in mijn bekken blijven hangen... moest er niet aan denken. Op deze manier lag het risico bij mij en niet bij ons kindje.
Maar het is een zeer persoonlijke keuze, dus volg je gevoel.

Op het moment dat het niet goed gaat het met kindje (ongeacht of het door de navelstreng komt, of omdat ze misschien te hard duwen/drukken), voel jij dat meteen en word je zelf niet goed. Dat had ik in ieder geval.

Succes met de laatste loodjes... spannend hoor!

Hoi,

Mijn dochter lag in stuit, maar dat wisten we niet. Ik heb een gewone bevalling gehad, het ging hardstikke goed en als er iets niet goed lijkt te gaan krijg je alsnog een keizersnee, dus de kans dat het hoofdje blijft hangen in het bekken is erg klein, ze meten bijvoorbeeld eerst het hoofdje op via een echo.
Maar waarschijnlijk is er minder risico bij het draaien van de baby, anders zouden ze dit niet proberen.
Bespreek je gevoelens met de verloskundige, daar is ze voor.

Groetjes

Hoi,

Ik heb gisteren een draaipoging gehad, het viel reuze mee! Mijn buik is wel wat beurs maar dat is alles. Ook ik had mijn angsten over het draaien maar de Gyn. verzekerde dat zij niets doen wat schade kan veroorzaken aan het kindje(dus gebruiken echt geen grof geweld ofzo) na het draaien ga je nog even aan het CTG apparaat om te kijken of de hartslag van de baby nog goed is. Dus mocht de baby het benauwd hebben door bijvoorbeeld navelstreng om nek dan kunnen ze dat direkt signaleren. helaas is het bij mij niet gelukt en hebben wij gekozen voor een geplande keizersnede. Succes! maria

Terug
Bovenaan