Drama met eten

<p>Gisteren zijn we uiteten geweest. Ik dacht ik bestel een verse kipburger. Het eerste hapje merkte ik er niks van, maar daarna kwam ik erachter dat de binnenkant helemaal rauw was! Echt niet normaal!</p><p>Vervolgens mocht ik was anders bestellen. Bewust gekozen voor een vegetarisch pastagerecht en daar zat dus geraspte parmezaanse kaas op, waar ik pas later achter ben gekomen.</p><p>Owww wat haat ik mijn leven op dit moment. Ik heb gevraagd of het van rauwmelkse kaas is gemaakt. Op de verpakking stond alleen melk en verder niet of het rauwmelks of gepastauriseerd is. </p><p>Ik ben pril zwanger. 4 weken nog.. Ik vind het ontzettend eng.. hoe erg is dit? Wat moet ik doen?</p>

Wat een slecht restaurant!! Voedsel en waren autoriteit inlichten hoor dit kan echt niet!! 

Op dit moment kun je eigenlijk niets doen. Ik vind het heel erg voor je. Misschien heb je hier iets aan: de eerste 10 weken dacht ik dat ik het zou weg halen en heb ik alles gedaan wat niet mocht als je zwanger bent en ik heb nu een gezonde baby van 6 weken. Dus het hoeft niet persee meteen heel erg te zijn. 

Succes en sterkte hou je hoofd koel 

Als er melk op staat, is het goed. Dat betekent dat het niet van rauwe melk is gemaakt. Vervelend! 
Mocht je een volgende keer uit eten gaan, misschien een idee om vooraf op het menu te kijken en als je eventuele vragen hebt, te bellen? Dan hoef je jezelf erna niet (onnodig) zorgen te maken. 

Tot een paar maanden terug mocht je als zwangere vrouw gewoon parmesanse kaas eten, ook al was deze van rauwe melk gemaakt. Omdat de kaas zo hard is groeit de listeriabacterie maar heel moeilijk. Het risico is dus minimaal.
Aan de kip kun je niets meer doen, wel goed dat je het meteen hebt teruggestuurd. Als de kip besmet was wordt je meestal binnen 1,5 dag ziek (diarree, buikpijn, koorts, hevig braken). Wordt je niet ziek, dan is er dus niets aan de hand. Wel meteen aan de bel trekken bij de huisarts als je wel ziek wordt.

Als je parmezaanse kaas intypt op google staat er dat het gewoon mag. Ik heb altijd gehoord dat als er rauwe melk in producten zit dit volgens de wet verplicht is om erop te schrijven.  Als dit niet het geval is dan hoeft het er niet op te staan.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Parmezaanse kaas is een harde kaas dat mag gewoon. Goed dat je het wel snel door had van de kip. Probeer je niet teveel zorgen te maken! 
Toen ik net 6 / 7 weken zwanger was zijn we in België uit eten geweest. Toen heb ik aangegeven dat ik zwanger was maar kreeg wel rauwe taugé. Bleek later volgens NL richtlijnen afgeraden voor zwangere vrouwen. Ben inmiddels 40+1 zwanger van ons dochtertje.
Gr. L

Hoi,
iedere zwangere vrouw eet wel eens iets wat niet mag of drinkt alcohol voordat ze weten dat ze zwanger zijn. Ik kwam er pas bij 8 weken achter dat ik zwanger was. Al die tijd heb ik wijntjes gedronken en rauw vlees gegeten. Dit betekent echt niet dat het meteen fout gaat. Probeer je geen zorgen te maken, het komt echt wel goed. En inderdaad als je nu nog niet ziek ben geworden, is er niks aan de hand. Van die parmezaanse kaas wist ik trouwens niet eens ;) ik ben gek op parmezaanse kaas! 

Terug
Bovenaan