Drama met slapen, 19 maanden

<p>Hallo allemaal,</p><p>mijn zoontje van 19 maanden slaapt al weken erg slecht. Wil niet meer in zijn eigen bed, dus valt bij ons in bed in slaap en brengen we hem naar zijn bed. In de nacht begint hij te huilen en nemen we hem mee naar ons bed en daar slaapt hij soms wel maar het kan ook zijn dat we een paar uur wakker zijn.</p><p>Overdag slaapt hij nog maar 1 keer ongeveer 2 uurtjes, soms wat langer. <br />heeft er iemand tips, we zijn zo moe....</p>
 
Hmm.. elke situatie en elk kind is zo anders. Moeilijk om daar dan iets zinnigs op te zeggen. Voelt het als zijn zin door drijven of misschien een vraag om geborgenheid? Of toch wat anders..
Onze eerste is nu bijna 18 maanden, iets jonger dus. Wij hebben zijn ledikantje aan ons bed gezet en hier helpt het enorm om wel duidelijk te blijven over dat hij in zijn bed slaapt en wij in het onze, maar hij mag wel mijn hand vast houden als hij in slaap moet komen. 
Als ik hem wel in ons bed leg blijft hij aan mijn oor friemelen en houdt niet alleen mij maar ook zichzelf daarmee uit zijn slaap. Daar ben ik dus mee gestopt. Het is steeds weer zoeken naar een werkende mix tussen geborgenheid en nabijheid bieden maar ook grenzen en duidelijkheid. Bij ons dan.
Misschien kan je creatief zijn in manieren om de nabijheid te bieden die hij vraagt en hem toch te leren dat hij in zijn eigen bedje gaat slapen?! 
Sterkte, ik weet hoe zwaar de vermoeidheid kan zijn!!
 
Wij hebben dit ook 2x gehad. Bij de 6 maanden en nu net bij 21 maanden weer. De methode kan 2 weken duren voor het werkt maar bij ons werkte het beide in een dag of 2-3. Wij hebben de gecentreerd laten huilen methode toegepast. Tis even een paar nachten drama en slecht/weinig slapen maar nu slapt die als een roosje. 5 min laten huilen, naar hem toe en zeggen papa is hier-mama is hier- papa is moe-mama is moe-papa slaapt-mama gaat slapen en Lucas gaat slapen en weer weglopen. Dan 10 min laten huilen en naar hem toe en tekst herhalen, dan 15 min laten huilen ect ect. De achterliggende gedachte is dat ze vanzelf zo moe worden van t huilen dat ze in slaap vallen en dan denken ik kan zonder papa en mama is slaap vallen. Om en om als ouders gaan zodat je kindje weet dat beide ouders willen dat hij gaat slapen. En ze voelen zich wel veilig omdat je om de x aantal min laat weten dat je er bent. Je moet er alleen volledig voor gaan als je deze keuze maakt hoe erg het huilen van je kindje je moederhart pijn doet.
 
Mijn zoontje sliep ook heel slecht rond die leeftijd. Ik ben begonnen met het gebruiken van witte ruis. Er is een artiets op Spotify en Apple music die ik altijd gebruik. Het heet Sounds that make my baby sleep. Dit schijnt te kalmeren en de hersenen te stimuleren. Baat het niet dan schaad het niet. Ik zet altijd een nummer op repeat zodat hij lekker de hele nacht door kan blijven spelen en het geluid constant is. Het zijn playlists met huiselijke geluiden. Ook hebben ze een nummer met het geluid van een auto ritje. Hier val ik zelfs graag mee in slaap. MAJOR HELP. Ik hoop dat je er iets aan hebt! Veel Succes?☺️ https://open.spotify.com/artist/5BD1SLx95hHAUe8NFixDqx?si=a_X6Ati1R7ujTr3YYOjnoA
 
Wij komen ook weer net uit zo'n fase... gesloopt ben ik er altijd door... ik zit nu voor de eerste avond gewoon weer beneden een theetje te drinken en de "babywekker" ging pas om 7.20... sinds een lange week drama (en al weken lang iedere ochtend 6.00 wakker)
Afgelopen week gooide hij steeds zijn knuffel uit bed, en dan was het huilen. Dus ik heb 3 dutjes en avonden bij hem op zijn kamer gezeten tot hij sliep, soms wel 1,5 uur in het duister ?
Mijn vriend heeft op een gegeven moment de knuffel gewoon weggehaald en ik ben vervolgens met de deur op een kier op de gang gaan zitten, met het zolderlicht aan, zodat het niet te fel was op zijn kamer. Ook weer tot hij sliep en dat ook weer voor 3 dagen.
Nu voor het eerst gewoon weer zijn deurtje dicht (we hebben 2 katten, dus de deur onbeheerd open laten is geen optie, want dan is het feest op zijn kamertje) en toen hij even begon te miepen geruststellend "ssstttt" gezegd. Ligt nu in zichzelf lief wat te kletsen.. zo blij dat het weer achter de rug lijkt te zijn.
Daarnaast ben ik stiekem blij dat hij nu ook geen knuffel meer in bed heeft... want wat er niet is, kun je er ook niet uitgooien ?
 
Terug
Bovenaan