Drama op het peuterbureau

Dames,

Ik moet eerdaags met mijn dochter naar het peuterbureau (ze is dan net 3). De laatste keer dat ik geweest ben, liet ze helemaal niks toe. Niet wegen, niet meten, wilde niet uitkleden, huilen, het was een groot drama.
Ze is heel eenkennig en heeft moeite met nieuwe (onbekende)  dingen  en ruimtes met veel mensen, enzo. Dus helemaal een verrassing was het niet, maar ik vraag me af of iemand dit herkent, en hoe je dit aanpakt.

Bedankt voor de tips,
Leonie
 
Hoi Leonie,
Het laatste bezoek aan het peuterbureau was voor ons ook een mini-drama. Onze zoon is nu 2. Niet willen wegen, niet willen meten enz... Het luisteren van zijn hartje was ook niet mogelijk. Het wegen hebben we samen gedaan: ik tilde hem op, samen op de weegschaal en daarna mezelf nog even wegen om zijn gewicht te berekenen. Hi hi, ik riep mijn gewicht naar de assistente en besefte me na die tijd pas dat ik mijn gewicht "wereldkundig" had gemaakt. De aanwezige vader moest er wel om lachen -lol-.
Misschien had ik hem iets beter moeten voorbereiden en thuis moeten oefenen. Dus thuis op de weegschaal staan, thuis meten, thuis met een klein zacht zaklampje onderzoeken enzovoorts. Je kan natuurlijk eerst met een pop/beer beginnen. Misschien dat dit het bezoek aan het CB een minder groot drama maakt. Ik ga het de volgende keer in iedergeval wel proberen.
Veel succes!

groetjes Marieke
 
Marieke,

Goed idee om thuis wat te oefenen vantevoren. Het gekke  is,  als ik met haar zusje moet, vindt ze het helemaal niet erg. Dan gaat ze lekker spelen en doen. Het lijkt wel of ze op de een of andere manier niet tegen de op haar gerichte aandacht kan ofzo.

Maar, we gaan oefenen, wie weet helpt het.

Groetjes,
Leonie
 
hoi leonie,

mijn kleine draak van nu ruim 2 wilde ook niks drama was het. en als de kleine draak niks wil wil ze het ook niet zie je het al voor je? maaar mijn meisje heeft een knuffel wat haar alles is. die hebben we op het peuterburo eerst samen gewogen toen samen gemeten enzz. nadat haar knuffel geweest was wilde ze zelf ook erg graag. dus wie weet werkt het bij jullie ook.

liefs linda
 
Hoihoi,

mijn zoontje reageerde de laatste keer net zo. Is ook een jongetje wat moeite kan hebben met nieuwe situaties: hij wil altijd eerst de kat uit de boom kijken en na plm 20 minuten ontdooit hij vaak wel. Maar ja.... daar is niet altijd tijd voor....
We hebben nu gemerkt dat het vaak wel goed werkt, als we hem voorbereiden op wat komen gaat. Dus een dag van tevoren aangeven dat we morgen gaan .... Vast vertellen wat er gaat gebeuren, wie er zal zijn, wat je er gaat doen. Vervolgens herhaal je dat de dag van het bezoek  (spelenderwijs) een aantal keren voordat het zover is. Onze ervaring is dat hij het dan toch makkelijker vindt. Misschien het proberen waard?
Succes!!
 
Hoi,

Ze moet bij dat bezoek ook plaatjes kijken en dat is ook wel handig om te oefenen anders ziet ze ze dan voor het eerst!!

Misschien helpt het oom wat leuks aan haar te beloven als ze goed naar de dokter luistert. Naar de speeltuin of een leuk kadootje. Misschien een dokterskoffertje..

Groetjes Natasja  
 
Terug
Bovenaan