drama,s bij avondeten

Hallo allemaal,

Mijn zoontje nu net een jaar oud maakt drama,s bij het avondeten.
Hij slaat de lepel weg, draait zijn hoofd weg, wrijft in zijn gezicht om maar niet te hoeven eten.
De enige manier om hem te laten eten is zijn lievelings speelgoed erbij te pakken dan eet hij bijna auomatisch maar dt is natuurlijk niet de juiste manier.
Wie heeft dit ook meegemaakt en wie heeft  er tips om hem beter te laten eten.
Heb het trouwens ook met spelletjes geprobeerd zoals: hapje voor... en zingen aan tafel en een auto nadoen etc.
Ik weet het nu niet meer de rest van zijn voedingen gaan aardig goed maar echt gezellig is dit niet bepaald.

groetjes claudia

hoi Claudia
Ik heb hier geen ervaring mee, maar eet je zoontje zelf of voer je hem ?
Misschien een idee om hem zelf een vork of lepel te geven zodat hij zelf kan eten. Of met zijn handjes laten eten. Bord voor zijn neus zetten en als hij niet wil eten, dan niet. Als je zelf klaar bent dan bord weer weghalen.
Mijn oudste (3,5jaar)  is ook een slechte eter, en met haar heb ik ook verschillende dingen uitgeprobeerd. Macaroni en spaghetti eet ze het liefst met haar handen, nou prima ze eet tenminste. Soms wil ze ook nog gevoerd worden, dan moet ze wachten tot ik zelf klaar ben met eten. En er gaan ook dagen voorbij dat ze niets of weinig eet. Maar ze weet dat als wij klaar zijn, haar bord weggaat (behalve als ze opeens een dag heeft dat ze lekker zit te smikkelen).
Mijn jongste (bijna 2) is helemaal geen probleem. Als we het woord eten noemen staat ze al bij de kinderstoel en ze stopt pas met eten als haar bord leeg is. Sinds ze ongeveer een jaar is eet ze zelf, en meestal ook netjes met lepel of vork (netter als haar grote zus !).
Ook krijgen ze altijd een toetje, dit is geen beloning of straf maar hoort bij de maaltijd.

Succes ermee !
groetjes Melanie

Hoi, hoi,

Bij ons is het precies hetzelfde hoor, alleen eten met speelgoed. Wij vinden het prima hoor. Dat gaat vanzelf wel weer over. Het is sinds zijn laatste nieuwe ontwikkeling...lopen en alles aanwijzen. Hij wordt volgende week 1 jaar dus het zal wel een sprong zijn..................We maken er geen probleem van.............hij is lief en tevreden en ja hij eet met een speelgoedje erbij.............wanneer ze ouder zijn en ze echt meer beginnen te begrijpen en dat je het dan uitlegt dat het eigenlijk niet hoort, dan kun je weer andere stappen ondernemen. Maar tot die tijd zal ik het accepteren.......
eten is  nu zo belangrijk voor de groei en wanneer ze niet eten bestaat de kans weer dat ze 's nachts komen voor de honger. Die van ons wel in elk geval.hahahahaha

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt en dat je weet dat  je niet de enige bent......

Groetjes
Celie

Ps hij krijgt ook nog 3 flessen melk, hoort geloof ik ook niet volgens schema's en adviezen.................die kleine van ons doet het er goed op en een fles minderen gaat vanzelf wel een keer komen. Even exra info hoor hahahahaha  

Hallo Claudia,

Wij hadden laatst ons neefje van 18 maanden te logeren en ook hij had
geen zin om te eten. Wij hebben hem toen ook het bordje gegeven. Toen
wij ongeveer 10 minuten zaten te eten kreeg hij toch zin er heeft hij
met zijn handjes gegeten. Geeft wel een bende, maar het is belangrijker
dat hij iets eet.

Ik ben het overigens helemaal met Melanie eens. Toetje hoort bij het eten en mag nooit een beloning of straf zijn.

Groeten,

Jessica

Tja, ik herken je verhaal helemaal!!
Ons zoontje is nu 19 maanden, en het was bij ons ook elke avond een groot feest maar niet heus!

Ik kreeg laatst een goede tip:
Tijmen krijgt nu een eigen bordje met een beetje eten en een lepel zodat hij zelf wat kan eten. Ondertussen schep ik de rest ongemerkt naar binnen. Zo slaan we twee vliegen in 1 klap; hij leert het zelf een beetje en hij krijgt genoeg binnen.
In het begin was het wel een kliederboel, maar na een tijdje kreeg hij genoeg van het spelen en ging hij steeds beter zelf eten.

Ook krijgt hij 'smiddags geen koekjes enzo meer, zo heeft hij echt trek als we gaan eten, dit bevalt me prima. Natuurlijk krijgt hij wel drinken 'smiddags, maar meer ook niet. Ik heb liever dat hij 'savonds fatsoenlijk eet, en dan 'smiddags maar geen gesnoep!

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt, bij ons werkt het aardig goed zo, het is weer veel gezelliger aan tafel!
Groetjes van Ruth

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.
Ik ga van alles wat proberen zoals minder snoepen in de middag, zelf proberen te eten als hem dat lukken wil en anders inderdaad gewoon nog maar even af blijven leiden.
We zullen het zien.

groetjes claudia

quote: 29mama reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-09-2006 21:45:10'));

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.
Ik
ga van alles wat proberen zoals minder snoepen in de middag, zelf
proberen te eten als hem dat lukken wil en anders inderdaad gewoon nog
maar even af blijven leiden.
We zullen het zien.

groetjes claudia

nog even als hart onder de riem, het gaat over hoor.... bijna alle
kinderen hebben het. gewoon gezellig houden en als jullie het op hebben
bordje weg.... klaar niet zeuren niet boos worden.

Mijn dochter deed het vier maanden lang en ze kwam toch genoeg aan, nu eet ze gewoon

Jip

mmv Sarah 02 03 04 en David 13 04 06

Terug
Bovenaan