Drama tijdens dutjes

<p>Hoi,<br /><br />Ons zoontje is 5,5 maand en de dutjes zijn vrijwel altijd drama. Wanneer hij moe is, raakt hij overstuur en gaat volledig in protest voor zijn dutjes (soms tot gevolg oververmoeidheid en niet gaan slapen). <br />Wie van jullie kent dit en wat is een 'oplossing´? In het begin van zijn leventje had hij de eerste drie maanden onwijze krampen door koemelkallergie, en was dit dus het zelfde alleen dan door de pijn.</p><p>Gewiegd wilt hij niet worden, soms kan hij wel in de wagen rijdend in slaap vallen. Maar we willen vooral slapen in bedje rustig laten verlopen, zonder gegil/gehuil/gekrijs. En soms ergens anders rustig kunnen laten slapen, zoals op bezoek. </p><p>De nachten gaan overigens redelijk goed, het zijn echt de dutjes waar we tegen aan lopen. Hij doet er nu nog 3/4, maar denk binnenkort naar 2/3. Voor mij vooral belangrijk dat de dutjes iets positiefs worden, ik geloof namelijk niet in het ´laat maar huilen´ en dat is ook echt een enorme trigger voor mij.</p>
 
hoi! wat vervelend dat het niet zo lekker loopt met de dutjes.
Dé oplossing heb ik niet, maar mogelijk wel wat tips. maar dan ben ik eerst even benieuwd naar hoe jullie dag er momenteel uit ziet qua voeding en slaaptijden? Wellicht kan een kleine aanpassing daarin al voor enorme verbetering zorgen. 
Alvast wat algemene tips: als hij moe is en vervolgens overstuur raakt, is hij mogelijk al oververmoeid en is het lastiger om in slaap te vallen. dan kom je in een vicieuze cirkel terecht: te moe om te slapen, maar alleen slapen doorbreekt de cirkel.. 
Dus wat ik je alvast als tip kan geven: als hij wel slaapt in de wagen, dan zou ik dat vooral veel gaan doen de komende dagen! Als hij slaapt, komt hij over het 'oververmoeid zijn heen' en zal het na een tijdje misschien makkelijker zijn om hem (niet-oververmoeid) in bed te leggen. Hetzelfde geldt voor lopen in een draagzak of desnoods rijden in de auto. 
Leg hem bij de eerste slaapsignalen op bed, dat is vaak eerder dan je denkt! Daarvoor moet je wel goed de slaapsignalen van je kindje gaan doorkrijgen, want die zijn bij alle kindjes net weer even anders. Slaapsignalen van mijn dochter zijn: warme handjes, gapen, oogjes wrijven, aan oortjes zitten, huilen (en dan een ander type huil dan bij bijv. honger), onrustig worden.
Ook een belangrijke: zorg voor een duidelijk bedritueel, ook overdag! deze kan heel kort zijn en net ff anders dan het avond-bedritueel, als het maar altijd hetzelfde is. En een donkere kamer, dus verduisterende gordijnen! 
Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!
 
 
Terug
Bovenaan