Dramatische eter en trauma voor overgeven

<p>Hoi allemaal, </p><p>Ik zit echt even met de handen in mijn haar. Wij hebben een dochter van vandaag precies 2 jaar en 9 maanden. Eten is al 1,5 jaar ongeveer een drama. Iedereen zegt niets van aantrekken en het gaat vanzelf over. Nou dat doen we dus al geruime tijd, maar het wordt alleen maar erger lijkt het. Hoe ze eerst haar brood wel goed at, laat ze dat tegenwoordig ook vaak staan. Zelfs als ze zelf iets uitkiest van beleg of type vlees bij avondeten is het “blegh” of gelijk “buik vol”. Het enige wat ze eigenlijk altijd wel eet zijn pizza, patat, pannenkoeken en poffertjes, maar ja dat kan ik moeilijk elke dag maken. Ze is nu in 6 maanden tijd al 2 hele punten gezakt in haar bmi en het gaat er zo niet beter op worden, bmi is overigens nu nog wel goed, maar gaat wel richting de onderlijn. Nu dachten we dus vanavond we gaan toch maar eens een keer weer proberen en dan worden we dus puur gewoon beetje boos, met hup eten nu, dan kan je dus gelijk een spuugbak gaan halen, want ze gaat dan hoesten van het huilen en denkt dus gelijk dat ze moet overgeven. Ze raakt helemaal in blinde paniek en roept alleen maar mama spuugbak, mama spuugbak. We proberen haar dan gerust te stellen dat ze niet over hoeft te geven, maar een hap eten gaat daarna zeker niet meer lukken.. ze heeft vandaag over de hele dag 1 eierkoek (hele ochtend over gedaan), 2 muizenhapjes brood en een half minicakeje op. Ze krijgt ook bijna geen snoep, ja gewoon 1 snoepje per dag en ook dat eet ze lang niet altijd op en vaak kiest ze dan ook nog voor een rijstwafel. Sorry het is een beetje lang verhaal geworden, maar ik weet het echt even niet meer. Ze is gewoon best vaak ziek de laatste tijd, maar als je niet eet, krijg je ook geen vitamines enzo voor je weerstand binnen en nee ook vitaminepillen krijgen we er echt niet in. Alleen vitamine D. Fruit proberen we elke dag wel, maar als ze zegt dat ze niet hoeft, dan hoef ik echt geen hoop te hebben dat ze dat gaat eten. Ik geef haar tegenwoordig wel vaak weer een zakje knijpfruit, dat ziet ze als drinken en dat gaat vaak wel goed. Ik ga dit overigens binnenkort ook even op het CB bespreken. Hoop dat iemand nog een tip heeft met wat we nog niet hebben geprobeerd. Groetjes Jessica </p>
 
Je hebt speciale logopedisten die zich bezighouden met eten volgens mij heet het prelogopedie. Daar kan je voor zulke problemen terecht. Die kijken maar hoe ze eet enzo. Wij hebben ook een moeilijke eter, houdt niet van stukjes in zijn eten. Maar eet (dan wel enigszins eenzijdig) brood, fruit, groente en aardappels. Pasta en rijst wil hij niet proberen. Ondanks dat hij inmiddels 5 is.

Succes want ik ken het gedoe!
 
Wat vervelend voor jullie beide! Als ze wel wil drinken is het maken van een verse smoothie misschien een optie? Daar kun je ook al wat groente in verstoppen. En een verse soep zonder stukjes? Kun je zo uit een beker laten drinken ipv lepelen. Krijgt ze in ieder geval wat vitamines binnen. Verder weinig tips denk ik die je al geprobeerd hebt zoals haar betrekken bij het koken? Hele kleine beetjes op scheppen (2 hapjes bijv) en dan juichen alsof ze olympisch goud heeft als het bordje leeg is? Met het cb bespreken lijkt me sowieso een goed plan. Heel veel succes!
 
@MamavanSLN; dat is wel een idee inderdaad! Voor ons zoontje van nu 4 maanden lopen we ook bij de logopedie ivm de voedingen, maar niet over nagedacht of ze eventueel ook iets voor onze dochter zou kunnen betekenen. Oe dat klinkt ook lastig idd! Succes!
@Gebruiker10374163; smoothie heb ik al geprobeerd, maar helaas wil ze dat dus niet drinken... soep wil ze alleen maar croutons eten, maar de soep zelf hoeft ze niet haha! Als ik dat als drinken geef, dan zegt ze nee drinken, is soep.. heb ik ook al wel eens geprobeerd. Betrekken bij koken heb ik ook al regelmatig geprobeerd, zelfs haar laten kiezen welk vlees etc. Om het dan vervolgens alsnog niet op te eten. We doen het vaak al in kleine hoeveelheden. Vanavond at ze doordat ik zat te grappen met dat ze met haar handen mocht eten 3 aardappelschijfjes, daarna is het nee buik vol mama. Er lagen er misschien 5 op haar bord en verder alleen 5 witte bonen, die overigens niet aangeraakt zijn. Wel heel goed verteld dat ze zo goed de aardappeltjes had geproefd om het wel een positieve twist te geven.. 
 
Terug
Bovenaan