drank en zwangerschap

Ik heb misschien een beetje stomme vraag, maar ik vraag me af of ik straks met de feestdagen gewoon wijn en champagne mag drinken. Ik zit in die tijd precies tussen mijn eisprong en menstruatie in, dus ik weet dan nog niet of ik zwanger ben. Kan dit kwaad (als ik zwanger zou zijn) of heeft dit geen enkele invloed op een heel klein babytje?

hoi anoniem,
Ikzelf drink zelden, maar de keer dat ik echt superdronken was en er dus niet vanuit ging dat ik zwanger zou zijn of zou worden, bleek ik een paar weken later toch zwanger te zijn.
Mijn eisprong was precies die dag dat ik dronken was.
De verloskundige vertelde dat ik me geen zorgen hoefde te maken, want als het wel kwaad had gedaan, dan was ik helemaal niet zwanger geworden (dan was de zwangerschap al afgebroken voor je uberhaupt weet dat je zwanger bent).
Misschien was het juist omdat ik er geen rekening mee had gehouden (mijn man en ik hadden nl. afgesproken dat we een maandje over zouden slaan, i.v.m. ons trouwen e.d.), dit bleek dus een goed idee.
Verder is alcohol natuurlijk een grote afrader tijdens je zwangerschap.
Ik weet zelf ong. 1e kerstdag of ik zwanger ben of niet, dus ik heb iets meer zekerheid of het verstandig is of niet.( als ik zwanger blijk,dan drink ik helemaal niet)

groetjes Marijke

ps. in de eerste paar weken(weet niet precies hoeveel), heeft het ukkie nog geen eigen bloedsomloop dus het kan in ieder geval niet in zijn lijfje komen.

nogmaals groetjes Marijke

Als je zwanger wordt, heeft het vruchtje eerst nog geen direkte verbinding met jou via een navelstreng. Eerst vindt er namelijk splitsing en deling van cellen plaats. De navelstreng (en dan dus ook verbinding met bloedbanen) komt later.
Dus tussen je eisprong en je menstruatie kun je gerust alcohol drinken, maar doe het met mate.
En als je zeker weet dat je zwanger bent: heel af en toe een glaasje wijn kan geen kwaad, maar zorg er voor dat het geen gewoonte wordt.
Trouwens, prettige feestdagen alvast.

Dat vroeg ik me laatst ook al af. Maar iedereen adviseert toch om niet te drinken. Dan kun je jezelf ook niks kwalijk nemen als er evt. iets mis is met je kindje.
Ik drink alleen soms alcohol als ik net ongesteld geworden ben tot ong. mijn eisprong. Daarna durf ik het niet.
Er zijn natuurlijk nog meer dingen om rekening mee te houden zoals voeding. Kijk maar eens op www.voedingscentrum.nl Daar staat precies op wat je wel en niet mag hebben. Want b.v. koffie is ook heel slecht!
Succes en fijne feestdagen!

Natuurlijk mag je gewoon drinken, kom op zeg, anders zou je helemaal niks meer mogen en je bent nog niet eens zwanger!!!!!!! Als je zwanger zou zijn heeft dit nog geen invloed op je kindje hoor, die begint pas vanaf 10 weken van jou "mee te eten". Geniet er dus maar van.

Als blijkt dat je zwanger bent, moet je geen druppel alcohol meer drinken! Dit in tegenstelling tot wat anoniem een paar berichtjes hierboven zet.
In de weken tussen je eisprong en verwachte menstruatie kun je gewoon drinken, omdat er dan idd nog geen contact is tussen je kindje en jou. Na een week of 6 is er wel contact.
Je kindje kan nog geen alcohol afbreken omdat de werking van de lever van je kindje pas na de geboorte op gang moet komen. Dit gaat soms nogal eens gepaard met problemen (hierdoor gaan veel baby's ook geel zien, omdat de lever niet makkelijk op gang komt)
Doordat het dus nog niet afgebroken kan worden, blijft alcohol dus in het lijfje van je baby. Het is gewoon puur vergif!
Als de gezondheid van je baby je echt wat waard is, drink je dus helemaal niets meer, eet je zelfs geen kersenbonbon of tiramisu meer.
Door alcoholgebruik kunnen er veel afwijkingen ontstaan.

Terug
Bovenaan