Dreumes 14 mnd trager door lastiger start?

<p style="margin: 0px 10px 1.5em 0px; font-size: 15px; line-height: 1.5; color: #000000; font-family: Arial, sans-serif;">Hallo allemaal, dit bericht staat ook al ergens anders, maar volgens mij op de verkeerde plek. Ik krijg ook geen reacties. Ben nieuw hier. Hoort denk ik meer onder deze pijler thuis.</p><p style="margin: 0px 10px 1.5em 0px; font-size: 15px; line-height: 1.5; color: #000000; font-family: Arial, sans-serif;">Ik zal zorgen dat dit verhaal niet te langdradig wordt. Wil wat advies of meningen. Ik heb een dochtertje van bijna 15 maanden oud. Ik heb helaas tijdens mijn zwanger schap in het ziekenhuis gelegen door hoge bloeddruk. Ze wilde me scherp in de gaten houden.. Dit veroorzaakte veel paniek bij mij en onrust. Of alles wel goed zou komen. Er werd regelmatig over vroeggeboorte gesproken bijvoorbeeld. Ook de groei werd scherp in de gaten gehouden. Gelukkig groeide ze goed. Uiteindelijk heb ik het met veel controle weten uit te zingen tot 37 weken zwangerschap en ben ik ingeleid. De bevalling kwam vlot op gang maar toch kijk ik er met gemengde gevoelens op terug. Ik ervaarde ook daarbij veel paniek. En ze controleerde mij helaas niet vaak genoeg. Uiteindelijk heb ik een ruggenprik gehad terwijl ik achteraf al tegen volledige ontsluiting aan zat. Het kostte veel moeite om te prik te zetten. En een vreselijk lompe anesthesist die onprofessionele opmerkingen maakte (nou, ik zie het al, bij jou blijft het bij 1tje..(kind) Eenmaal terug in de beval kamer kreeg ik persdrang. De ruggenprik werkte niet. De verloskundige bleef maar zeggen dat het nog “niet kon”, (te snel..) tot ik begon te schreeuwen dat ik het hoofdje voelde . Ik heb een klein halfuur geperst. Gelukkig ging dit goed. Toen mijn dochter eruit kwam kreunde ze ipv huilen.. Ik had meteen het gevoel dat ze zich niet lekker voelde.. Ze hebben haar meegenomen uiteindelijk. Ik kreeg geen uitleg wat ze gingen doen en wat er aan de hand was. Weer raakte ik in paniek ..</p><p style="margin: 0px 10px 1.5em 0px; font-size: 15px; line-height: 1.5; color: #000000; font-family: Arial, sans-serif;">Lang verhaal kort. Uiteindelijk bleek er weinig echt aan de hand te zijn behalve vocht in de longen (vruchtwater) extra zuurstof, controles en bloed test. Ze kreeg ook voor de zekerheid 3 dagen antibiotica infuus wat achteraf onnodig bleek te zijn. Na een nachtje observatie mocht ze weer op de normale kraam afdeling. Ze deed alles goed en ze dronk ook krachtig.</p><p style="margin: 0px 10px 1.5em 0px; font-size: 15px; line-height: 1.5; color: #000000; font-family: Arial, sans-serif;">Nu is het zo dat ik helaas een post partum depressie heb ontwikkeld. Ik zat niet op een roze wolk. Ik was gespannen en onrustig. Mijn dochter huilde ook vrij veel. Ik was heel ongelukkig.</p><p style="margin: 0px 10px 1.5em 0px; font-size: 15px; line-height: 1.5; color: #000000; font-family: Arial, sans-serif;">Ze doet het gelukkig nu erg goed. Ze is bijna 15 mnd, eet en slaapt goed. Is een stuk vrolijker. Begint voorzichtig los te lopen. Maar heeft nog moeite met balans. Loopt wel aan de hand en langs tafel. Haar linker voetje buigt wat naar binnen met stappen..hele flexibele tenen. We werden er op gewezen bij het CB dat ze behalve papa en mama nog geen woordjes zegt… Helaas ook nog weinig taalbegrip. Behalve : lamp, hond en koek. Dit weet ze. Brabbelen doet ze ook. Ze speelt wel ijverig en lacht veel. Naar andere kinderen toe is ze behoorlijk verlegen en afwachtend. Fijne motoriek is goed. Eet zelf haar boterham en drinkt zelf d’r fles. Ze wijst alles aan wat ze ziet of wil hebben .. Zwaait nog niet. Maakt wel goed oogcontact en lacht eigenlijk ijk altijd terug als je naar haar lacht. Ze kan nog steeds wel snel huilen als ze ergens nieuw is bijvoorbeeld. Ik ben heel erg op haar gericht. Met name haar ontwikkeling…</p><p style="margin: 0px 10px 1.5em 0px; font-size: 15px; line-height: 1.5; color: #000000; font-family: Arial, sans-serif;">Zou de wet lung na de bevalling en de behandeling daarvoor ervoor kunnen zorgen dat ze nu trager is.. Of zou ze schade opgelopen hebben? Misschien door de paniek en mijn stress laatste weken van zwangerschap. Iemand daar ervaring mee? Huisarts beweert van niet omdat Apgar score weer op klom en ze geen zuurstof tekort gehad heeft maar waarom heeft ze dan extra zuurstof gehad? Ik zit er heel erg mee..</p>
 
Ik zou me niet teveel zorgen maken. Ik lees niets vreemds. 
Ze is wat eenkennig, maar dat zijn er zoveel. 
Met lopen is ze echt niet langzaam. Ja er zijn genoeg kindjes die met 12/13 maanden al rondwandelen, maar de meeste doen dit pas met 15/16 maanden. 
Hetzelfde geldt voor praten. Dit is iets waar ze bij het cb vaak extra opletten, maar als ze goed contact maakt komt dit vanzelf. 
Probeer het een beetje los te laten en er op te vertrouwen dat het allemaal vanzelf wel komt. Ieder kindje is anders en dat is maar goed ook.
Heb je verder goede hulp gehad bij het verwerken van de bevalling en de periode daarna? Als dit voor jou zo traumatisch is geweest dan is dat wel verstandig. 
 
Mijn dochter kon met 14 maanden ook nog niet veel woorden. Pappa, mamma, nee en bal was het wel zo'n beetje pas met anderhalf begon ze meer te praten. Ik denk dat ze eerst haar concentratie op een andere ontwikkeling had. Want toen ze begon te praten ging het ook erg snel. Met twee jaar is ze naar de peuterspeelgroep gegaan. Ze is nu net 3 jaar en praat zoals het hoort. Vind het ook raar dat het cb er een probleem van maakt. 
 
WoW heftig zeg en wat een lompe kraamafdeling can dat ziekenhuis!!
ik zou er als je dat nog niet hebt ook professionele hulp zoeken om jouw ervaring te verwerken.
mijn zoon heeft geen lastige zwangerschap of start gehad en liep pas met 19 maanden los, kruip pas met 16 maanden en rolde pas om na 9 maanden.. ook praten doet hij pas sinds zijn tweede ineens heel goed en snel, daarvoor had hij hele verhalen maar die begrepen wij niet ?.. dus qua ontwikkeling loopt je kindje zeker niet achter. Cb moet je maar met een korreltje zout nemen.. wat betreft dat voetje zijn goede schoenen wel belangrijk nu ze gaan lopen maar gelijke x benen horen er een beetje bij! 
Maak je niet te druk iedereen ontwikkelt op zijn eigen manier
 
Ik lees ook niks raars of een trage ontwikkeling uit je verhaal. Ieder kind ontwikkelt op zijn eigen tempo. Mijn zoon ging ging pas met 10 maanden kruipen terwijl sommige kinderen dat al eerder kunnen. Hij is nu 13,5 maanden en kan sinds een maand Lopen. Soms moet hij ook echt in balans blijven anders valt hij om. Hij kan ook maar paar woorden en dat is het ook. Ze zijn nog volop aan het ontwikkelen.
 
Hoi
Ik lees ook geen hele rare dingen hoor. Cb gast uit van gemiddelden en er zijn zoveel kinderen die afwijken. Wat betreft spraak en taal is op dit moment het brabbelen het belangrijkste. Als er wel gebabbeld wordt is er voor alsnog niks wat wijst op een vertraagde taal ontwikkeling...
Ik zou me dus niet al te druk maken. Bied de mogelijkheid om lichamelijk te ontwikkelen, daag uit tot bewegen en praat zelf veel. Hoe meer jij praat hoe meer je kindje op vangt en leert. 
 
Bedankt voor de reacties. Goed te lezen dat jullie vinden dat wat ze nu kan niet achterloopt. 
Ik krijg binnenkort professionele hulp. Want ik kom er zelf gewoon niet uit. Dat hoopte ik natuurlijk na ruim een jaar.
 
Waar ik met name mee zit is of de vocht in longen na de bevalling en de extra zuurstof die ze kreeg haar schade kan hebben berokkend. Fysiek of mentaal. 
 
Terug
Bovenaan