Dreumes 16 maanden slaapt pas om 21.30u

<p>Dag allen, </p><p>De titel zegt het al; onze dreumes wil in de avond niet slapen. Ze is simpelweg niet moe. Hartstikke goed humeur, wil lekker spelen etc maar mama is minder blij dat ze zo lang wakker is want (eerlijk is eerlijk) ik wil ook een uur voor mezelf voordat we de nacht in gaan. <br />Ze is meestal tussen 7 /7.30 u wakker en doet overdag soms 2 kleine dutjes van 45min of een grote van 1,5uur. De nachten zijn wel onrustig; vaak kort wakker maar dat zijn we gewend (ze heeft nog nooit doorgeslapen).<br />Ik vind dutjes overslaan in de hoop dat ze in de avond eerder moe is ook nogal wat... </p><p>Tips? Herkenbaar?</p>
 
Hoe oud is ze? Mijn dochter van 2,5 slaapt 1x en soms helemaal niet meer. Als ze geslapen heeft kan ze langer opblijven als dat ze niet geslapen heeft. Ik zou het eens proberen om een dutje te skippen. Misschien wordt ze dan wel moe en gaat ze eerder slapen.
 
Tja toch die dutjes skippen, zo simpel is het ;) Je kan niet verwachten dat ze overdag lang en tot laat slaapt en dan s avonds weer keurig om 19.00 natuurlijk..

Met 16 maanden is 1 dutje echt voldoende. Ik rekte dat nooit tot 13.00, maar deed ze juist gerust om 12.00 al naar bed en dan 13.30 weer uit bed. Dan waren m'n dochters tenminste rond 19.30 weer moe. Liet ik ze tor 15.00 of langer slapen dan was het s avonds ook 21.00.

Met 2 jaar werden middagslaapjes hier al geregeld over geslagen. Ze weigerden het, en als ze wel sliepen (ook al was het maar een kort uurtje) dan was het s avonds wéér 22.00. Vreselijk zeg.

Ondertussen is m'n jongste 2.5 jaar, slaapt nooit meer s middags. En ja, dat is soms even lastig of ze valt 10 minuten in de auto in slaap, maar nu slaapt ze tenminste wel netjes om 19.00/19.30 s avonds. Ze maakt een goede nacht, en wij hebben onze avonden terug en dat is me veel meer waard dan dat uurtje slaap overdag en er vervolgens de hele avond mee druk zijn.

Wakker maken uit een middagslaapje is echt niet zielig. M'n 2e dochter wist niet beter. Ze moest sowieso altijd uit bed om 13.45 om.haar zus van school te halen. Dat was gewoon niet anders, dus wakker maken voorkwam ik niet. Ze wist niet beter, accepteerde het prima en herinnert zich dat echt niet meer hoor :)

Lang niet alle kindjes slapen in de middag tot 15.00/16.00 en gaan daarna keurig om 19.00 weer slapen. Hier was dat gewoon onmogelijk, er moest een wakkertijd van zo'n 5 a 6 uur tussen de dutjes zitten, ook al met de leeftijd van ongeveer 1.5 jaar!
 
Ik volg droomritme, en vanuit daar is vanaf 18 maanden overgaan op 1 dutje. Mijn dochter is nu 19 maanden en sinds vandaag 1 dutje pas gedaan. Dus dat ze te oud is voor 2 is niet waar hoor. 
Als je dochter heel wakker is, is dat juist vaak een teken van oververmoeidheid. En geen regelmatig ritme.  Als je over gaat op 1 slaapje kun je als wakkeertijden het beste 5-5 aanhouden.  Dus 5 uur wakker dan middagslaapje dan weer 5 uur wakker en dan avondslaap. 
En wat doet ze als je haar gewoon op een normaal tijdstip op bed doet zoals 18.30 a 19.00 
Er is een facebook die heet lekker slapen baby, staan goeie tips en kun je je vraag stellen
 
Hi,

Ik weet niet of dit op toepassing is voor je kindje van die leeftijd maar precies wat jij vertel maken wij mee met onze zoon van 10 maanden. Ik heb een slaapcoach om advies gevraagd en die vertelde mij het volgende schema:

(goed op de wakkertijden letten)
07:00/08:00 wakker
09:00/10:00 dutje 45 min
14:00/15:00 lang dutje 1,5/2u
*of kort dutje 45min
19:30 pyjama aan/bedritueel
20:00 naar bed

*middag kort dutje:
Tussen 16:00 en 17:00 nog een kort dutje van 45min.

Dus of een dag (met wakkertijden):
2-3-3 of 2-3-2-2

Ze vertelde ook dat als je je kind juist langer wakker houdt of dutjes schrapt het averechts kan werken, maar nogmaals ik weet niet of dat ook voor die leeftijd geldt. Is je kindje bijvoorbeeld savonds super druk? Dan kan dat ook een teken van oververmoeid zijn. Hopelijk heb je hier wat aan! Succes!

 
Hoelaat doet ze haar dutjes? Als dat nog laat in de middag is, dan is het niet gek dat ze savonds niet eerder naar bed wil. Al verschild dat ook wel weer per kindje hoor.

Mijn jongste dochter is nu 1.5 en slaapt sinds ze ongeveer 1 jaar is 1x op een dag. Meestal van 12.30-15.30. Ze is wel een slaapkop, gaat er savonds rond 19.00 in en wordt de volgende ochtend rond 8.00 wakker. Toen ze net overging naar 1 slaapje was het soms wel even rekken met de tijd. Dan ging ik eventjes naar buiten of probeerde haar op een andere manier af te leiden. Dan kreeg ze om 11 uur een broodje en ging ze om 11.30 naar bed. Ze hield het steeds beter vol, waardoor het uiteindelijk op 12.30 uit kwam.

 
Hey, dank voor de reacties! Het nadeel is dat ze vaak pas om 14u pas voor een dutje wil.. misschien moeten we inderdaad de ochtenden dan wat actiever maken (meer naar buiten etc). Hopelijk doet ze dan eerder een dutje (rond 12u zou mooi zijn). 
(Ze is wel druk in de weer, maar niet dat ongecontroleerde van oververmoeidheid.) Ze is een nieuwsgierig lachebekje die alles gewoon veel te leuk vind ☺️
We hebben ook wel eens alle dutjes overgeslagen naar dan komt er niets meer van het avondeten want dan is ze wel veel te moe om te eten en heeft ze in de nacht weer trek
 
 
 
 
 
 
Ik zou overgaan op een middag slaapje tussen half 1 en 3. Na 3u niet meer laten slapen zodat ze genoeg tijd heeft om weer moe te worden voor de nacht. Rond 15 maanden zit ook nog één slaapregressie dus misschien zit ze daar nu in en word het sowieso snel beter. Maar proberen om gewoon 1 vast middag slaapje aan te houden en dan vaste avond bed tijd rond 19:00 geeft haar het meeste duidelijkheid denk ik. En daarbij als ze in bed ligt maar niet gelijk slaapt maar gewoon ligt te kletsen oid is dat niet erg, ook dan pakt ze wel haar rust
 
Terug
Bovenaan