Dreumes 17 maand slaapt ineens niet meer overdag

<p>Hi allemaal, </p><p>Mijn dochter van 17,5 maand wil sinds een paar dagen uit het niets ineens niet meer slapen overdag. Voorheen kon ik haar zo wegleggen en maakte ze makkelijk 2,5 uur (dan maakte ik haar wakker, anders ging ze ‘s avonds pas laat slapen). Nu ligt ze uren in bed te kletsen afgewisseld met huilen. </p><p>Ze is sowieso wel vroeg met d’r slaapjes afbouwen, zo ging ze met 9/10 maanden ook al naar 1 (lang) slaapje overdag omdat het anders bij elk slaapje minstens een uur duurde voor ze sliep en ze na 30/45 min weer wakker was, maat met nog geen 1.5 jaar niet meer slapen overdag lijkt me wel erg vroeg.. Iemand hier ervaring mee? En wat te doen?</p>
 
Ik denk niet dat je hier zoveel aan kan doen.  Het ene kindje slaapt tot 4 jaar overdag en de ander met 17 maanden. 
Mijn zoontje van 2 slaapt ook al een tijdje niet meer overdag maar met drukke dagen wil die weleens naar bedje toe dus eens in de zoveel tijd wildie weleens overdag slapen. 
Probeer op de tijd dat ze normaal sliep even een rust momentje te doen.  Lekker even op de bank liggen met een filmpje op zodat ze toch even wat rust .
Het lastige is vaak als ze niet meer naar bed willen in het begin dat ze het vaak wel nodig hebben dus er een beetje tussen in zitten . En vaak moe en chagrijnig  zijn . Dus dan is z'n rust momentje misschien wel even fijn. 
Wie weet als het weer beter weer word en ze zijn buiten weer actief dat ze wel weer slaapjes overdag wil doen 
 
Hier hebben we dat ook een tijdje gehad, ik ben weken lang in weer en wind naar buiten geweest om mijn zoontje te laten lopen en dus moe te maken. Minimaal een uur buiten, of anders op bezoek waar genoeg indrukken zijn. Dat hielp hier heel erg.
Ook zelf zijn boekje uit mogen kiezen was (en is) hier een succes.
 
Hoe laat is ze in de ochtend wakker en hoe laat gaat ze er in de middag in?

Mijn jongste dochter is nu 17.5 maand. Vanaf 14 maanden slaapt ze ook 1x. In de ochtend is ze vaak 6.30/7.00 wakker. Om 12.00/12.30 is ze echt wel weer moe. Ze slaapt vaak van 12.30-14.30. Om 14.30 maak ik haar wakker want dan alsnog is het in de avond 20.00 voor ze slaapt. Als ze nog langer slaapt in de middag, wordt het s avonds 21.00....

Vanochtend was ze een keer om 8.15 wakker, dat gebeurt nooooit. Om 12.30 ging ze echt niet slapen! Eruit gehaald en later weer geprobeerd, ze sliep toen pas om 13.30...

Ook wel logisch. Omdat ze pas om 8.15 wakker was, was ze gewoon nog niet moe om 12.30. Er zijn de hele ochtend op pad geweest dus daar ligt het niet aan.

Dus misschien gewoon iets later naar bed doen? Ik herinner me van mn oudste dochter ook nog wel dat ze vanaf 18 maanden niet meer zomaar om 12.30 sliep, maar echt pas om 13.00 of later. Volledig stoppen met slapen is extreem vroeg hoor met 17 maanden. Mijn oudste dochter stopte uiteindelijk met het middagdutje met precies 2.5 jaar. Vanaf 2 jaar werd het al wel wat rommeliger, moeite met in slaap komen of pas laat slapen. Maar ze had het écht nog wel nodig..

Ik werk op een kinderdagverblijf en de meeste kindjes stoppen rond de 2.5 jaar met het middagdutje. Een enkeling met 2 jaar, maar eigenlijk nooit eerder. En je hebt ook van die heeeeerlijke kinderen die gewoon tot 4 jaar een middagdutje doen en gewoon om 19.00 weer naar bed gaan, maar dat zijn echt uitzonderingen hoor!
 
Terug
Bovenaan