Dreumes 21 maanden wil ‘s avonds niet slapen

<p>Onze dochter van bijna 21 maanden wil momenteel ‘s avonds écht niet slapen. Ze blijft maar mama roepen, NEE! zeggen en tussendoor jammeren. Dit duurt elke avond minimaal een uur maar nu ook al een paar keer 2-2,5 uur. Moedeloos worden we ervan.</p><p>Ik weet dat er rond deze periode een slaapregressie kan optreden, maar hoe komen we daar weer vanaf??</p><p>Naast haar bedje zitten heeft weinig nut want ook dan wil/gaat ze niet slapen. We gaan wel regelmatig naar haar toe zodat ze weer even rustig wordt (en haar grote zus niet wakker schreeuwt). </p><p>Overdag hebben we haar slaapje al vervroegd naar 11.00-11.30 uur en maken we haar om uiterlijk 13.30 uur wakker. ‘S avonds gaat ze rond 19.00 uur op bed.</p><p>Ongeacht hoe laat ze slaapt is ze elke ochtend tussen 06.00-06.15 uur klaarwakker. <br /><br /></p><p>Iemand tips of soortgelijke ervaringen?</p>
 
Onze dochter is 19 maanden en heeft ook hetzelfde. Hier duurde het eerst ook rustig een uur, maar inmiddels weet ze dat wij niet meer terug komen (ja dat was best lastig), maar inmiddels zitten we op de 10-15 minuten. Nu huilt zij niet alleen als we de kamer uitlopen en daarna begint het wel nee slapen, spelen, liedjes zingen, alles erop en eraan. Bij ons hielp geen aandacht geven, maar als ze echt overstuur zijn en de ander wakker kan worden is dat natuurlijk wel naar! Onze dochter slaapt van 12:15 tot 13:45 en dan 18:45 erin en ook rond 6e wakker, maar ondanks weinig slaap is het er nog steeds savonds.
 
Jep exact hetzelfde hier met m'n dochter, ze is nu 22 maanden. Dit is al aan de gang vanaf 19 maanden.

Ook hier laat ik haar slapen van 12.00-13.30. Nooit langer dan 1.5 uur. En het liefst gewoon om 12.00 erin. Dan gaat ze in de avond om 20.00 en 6.30 altijd wakker! Dus ik herken heeeel erg wat je zegt.

Ze is gewoon écht niet eerder moe in de avond. 19.00 naar bed is strijd, en dat duurt dan uren. Als ik haar om 20.00 erin legt slaapt ze vaak wel in 1x. Dus dat doen we nu maar, dit werkt voor iedereen het meest relaxed en blijkbaar heeft ze hier gewoon genoeg aan!

Ik herken dit ook nog wel van m'n oudste dochter. Zij is ondertussen 3.5 jaar. Toen het middagslaapje helemaal stopte (met 2.5 jaar) ging ze pas echt keurig van 19.00-7.00 slapen en hebben we nooit meer gedoe in de avond, al een jaar lang niet meer dus. Heerlijk.

Op deze leeftijd hebben ze het middagslaapje nog echt nodig, maar ik doe het dus zo vroeg mogelijk in de middag en dan max 1.5 uur. Alleen als ze ziekjes ofzo is dan laat ik haar wat langer liggen.

Verder is t ook wel de leeftijd van lekker drammen en uitproberen wie de langste adem heeft. En bij ons wint onze dochter dat, want ze blijft mer gemak van 19.00-22.00 brullen en gillen als ze niet wilt slapen. Dan is ze doodmoe maar ze weigert toe te geven..

Wij hebben dus op deze manier onze weg erin gevonden. Verder een redelijk strak avondritme. 18.00 eten, 19.00 douchen, 19.45 boekje lezen met een bekertje melk en daarna direct naar bed. Ze weet nu precies dat het na het boekje bedtijd is en gaat braaf naar boven.
 
Hier precies het zelfde, onze dochter is 21 maanden en leek wel ineens angstig in de avond als ze naar bed moest, wij hebben ook niet bij haar gezeten want dat vond ze veel te gezellig maar waren wel in de buurt om haar te laten weten dat we er nog zijn en ze gewoon kan gaan slapen, eerst in haar kamer gezeten uit zicht daarna voor haar kamer en nog op de trap en later zijn we gelijk naar beneden gegaan. We zeggen nu via de babyfoon gewoon sssst ga maar slapen meestal na wat rotzooien valt ze nu weer in slaap. Ook hier slaapt ze niet eerder dan 20 uur. Ze lijkt er dan nog niet aan toe te zijn. En wij houden ook een straks avond ritueel zodat ze weet wat komen gaat. Maar hoort een beetje bij de leeftijd denk ik ?al is het wel vermoeiend!

Heel veel succes en hopelijk is deze fase ook weer snel voorbij!
 
Mijn dochter had dit ook, precies zelfde periode. Wij hebben een aantal avonden toegegeven; har weer mee naar beneden genomen en daar min of meer genegeerd (bij ons op de bank en dan programma op tv dat wij leuk vinden), na half uur vroegen we dan of ze weer wilde slapen en dan weer half uur later weer. Meestal wilde ze na een uurtje zelf naar bed en ging dat vervolgens moeiteloos. Zodra we merkten dat de ‘paniek’ minder groot was en ze vooral bij ons tv wilde kijken, hebben we doorgezet en haar wel steeds speen gegeven, maar niet meer meegenomen, na 2 avonden was het weer goed. Het maakt je wanhopig, maar doe vooral wat goed en logisch voor jullie voelt. Voordeel bij ons was dat ze opeens ook sliep tot over 8u s ochtends, dat is nu helaas voorbij…
 
Ooh wat herkenbaar dit. Onze dochter is 21 maanden en sinds een week dramatisch. Het is wel elke dag verschillende op welk moment het drama begint. Ene keer wil ze niet slapen, andere keer midden in de nacht 3 uur lang wakker. Ze lijkt wel heel erg in paniek dat wij weg gaan, dus toch een soort verlatingsangst. 


als iemand nog tips heeft haha.
 
Tips niet, heel herkenbaar allemaal. Wij hebben het toch wat opgegeven ( zo voelt het soms) maar hij slaapt bij ons, en slaapt goed door, geen moeite met naar bed. En er komt vanzelf een leeftijd dat hij naar zijn eigen kamer gaat.
Net verhuist en straks weer… wie weet wat er allemaal in zo’n kleintje omgaat. Merk bij hem dat hij vaak nog even boekje wilt kijken en knuffelen en dan is het goed. 
wordt vaak veel over gezegd maar we waren op.. en stiekem vind ik het ook wel erg gezellig, iedereen is blij
 
Terug
Bovenaan