Dreumes & slapen - wat zouden jullie doen ?

Lieve meiden (en mannen ?) , ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen. Ik heb een dochter van net 2 jaar en een ukkie van 4 maanden. Onze oudste is een eigenwijsje met een zeer sterk karakter en eigenlijk nooit een heel goede slaper geweest. Nu wordt ze meerdere malen per nacht wakker met hard huilen. Ze zet alle strategieën in die ze kan bedenken om ons zo lang mogelijk bij haar te houden. Ik heb wel eens gedacht, ach schat, kom lekker bij ons in bed. Maar dat is geen succes, want dan gaat ze keten . Omdat onze jongste ook nog héél vaak komt voor de voeding , komt het in slaap sussen van de oudste vaak op mijn man terecht die nu dreigt oververmoeid te raken. De jongste slaapt in een cosleeper en is nou ook niet bepaald een goede slaper. We hebben dus een beetje een chronische oververmoeid gezinnetje en daar wordt het niet gezelliger op.
Misschien hebben jullie nog tips? We hanteren al een zeer strak slaapritueel en spreken de dag door.
 
Heel herkenbaar mbt dat het er niet gezelliger op wordt en ook herkenbaar mbt het keten…onze zoon (net 3) vertikt het ook al jaren om bij ons te gaan slapen in bed maar ondertussen wel iedereen wakker houden… En voor nu even je man op een matras naast haar in dr kamer zou dat een optie zijn? Er is een slaapregressie met 2 jaar, hoort erbij, maar kan heel pittig zijn, weet er alles van met ook jarenlang een slechte slaper hier. Slaap is alles. Kennissen van ons hebben bovenstaande ook gedaan, hebben ook een baby erbij, en op een gegeven moment ging het gewoon weer goed. Het afbouwen kan lastig zijn maar kan net zo goed prima gaan en uiteindelijk komt het sowieso weer goed. Voor nu zou ik gaan voor zo veel mogelijk slaap krijgen, mocht dit een optie zijn. ?
 
Wat herkenbaar!
Onze zoon heeft ook nooit top geslapen. Sinds vorig jaar november is hij al een aantal keer per nacht wakker.
Wij zijn nu sinds 3 weken begonnen met de slaaptrainer, en ik moet zeggen het werkt iets beter. Het is echt nog geen wonder middel maar de laatste paar nachten is het ipv 1,5 uur met hem bezig zijn nog 30-40 min.

Helaas heb ik verder niet veel meer tips want wij noemen het ook overleven ?
 
Wij hebben een beetje hetzelfde leeftijdsverschil. Onze dochter is een draakje en werd voordat haar broertje kwam ook elke nacht wakker en sliep dan alleen in ons bed verder (en ook vaak keten).
Ik heb toen 2 weken uitgetrokken om dit eruit te werken. Als ze wakker werd ging ik wel naar haar toe, maar deed ik extreeem saai. Ik zei hooguit iets als 'het is nacht, snachts is voor slapen niet voor spelen', pakte haar even op en ging in een stoel zitten of liep een rondje in de kamer en legde haar dan weer terug. In het begin probeerde ze vanalles maar na een tijdje accepteerde ze dat ze geen speelmaatje kreeg in de nacht en na een paar weken werd ze helemaal niet meer wakker.
Ik moet wel zeggen dat ik dit zelf nog kon doen omdat de baby er nog niet was. Mijn partner is niet zo'n dooie en heeft iets minder ruggengraat als het op onze dochter aankomt dus weet niet hoe dat was gegaan.
En zou ook even nagaan of er geen andere reden is waarom ze wakker wordt, zoals honger of dorst.
 
Bedankt voor jullie reacties. Toch fijn om wat herkenning te lezen. Slaaptraining hebben we al (meerdere malen) ingezet. Soms met veel succes , soms met nauwelijks succes. Het "zo saai mogelijk maken" doen we nu al. Dat zorgt er wel voor dat we 1 uur IPV 2 uur bezig zijn, dus dat is winst. Maar het voorkomt helaas niet dat ze meerdere malen per nacht wakker wordt.

Het matras ernaast ga ik eens met mijn man over hebben. Ik weet dat hij daar niet zo'n fan van is (ik denk dat hij bang is dat we er nooit meer vanaf komen). Maar misschien is dat een goede overleving strategie
 
Heb je familie/vrienden waarbij ze af en toe een nachtje kan logeren? Bijtanken is heel belangrijk. Mijn man en ik wisselen vooral
ochtenden en avonden af. Dus ene keer staat een op, andere keer de ander. En neemt dan beide kinderen mee naar beneden, dan heb je in bed nog even uurtje voor jezelf…
 
Terug
Bovenaan