Dreumes bang om te spelen

Hi hi,

Mijn dochtertje is alweer 15Maanden en groeit ontzettend snel. Ze is heel vrolijk etc. In het begin speelde ze wel graag met haar speelgoed, maar sinds kort durft ze haar speelgoed niet meer te pakken en wil ze niet meer spelen. Hebben jullie dit ook wel eens gehad met jullie kinderen? Kan dit een fase zijn?
 
Er zijn altijd periodes dat ze uitgekeken zijn op bepaald speelgoed of even niet meer zo goed weten hoe te spelen. Rond deze leeftijd gaat je kindje ook interesse krijgen voor ander speelgoed misschien, kleij peuterspeelgoed. Bijvoorbeeld een simpele puzzel, vissenspel met magneetjes, duplo poppetjes en autootjes, blokkentoren, keukentje etc. Wat meer uitdaging dan alleen maar 'rommelen' met speelgoed.

Ik speel vaak even mee kn zulke periodes. Op de grond erbij zitten en een kopje thee maken in het speelgoedkeukentje. Dan gaan ze mijn spel kopiëren en meespelen.

Vanmiddag wist de jongste van 21 maanden ook niet wat te doen. Ze was nog maar net wakker, maar zat almaar aan de deur te sjorren dat ze naar buiten wilde, maar ik had daar nog geen zin in. Dus ik pak haar poppen, kleertjes en flesje en ga de poppen aankleden en praat daarbij. Dat wekte haar interesse en ze ging lief meespelen en heeft zo 45 minuten heerlijk gespeeld! Vaak moet je ze even op weg helpen en gaan ze niet uit zichzelf zomaar spelen.

Of speelgoed op een andere plek zetten of afwisselen helpt ook goed. Het poppenhuis staat hier Bijvoorbeeld altijd op de grond en dan speelt mijn oudste van 3.5 er niet mee. Zet ik deze op de salontafel, gaat ze er wel mee spelen!

 
Terug
Bovenaan