Dreumes: boterhammen uit het vuistje?

Vanaf wanneer mag een dreumes "gewone" boterhammen eten? Dus niet in blokjes, maar dichtgeklapt uit het vuistje. Ze is 1, 8 tanden en kauwt goed. Eet bv. wel een liga/dunne crackers, die we in hun geheel geven

Beste F, ik snap je vraag, ik vond het zelf ook lastig om in te schatten wanneer iets wel of niet kan. Zelf heb ik de Rapley-methode bij mijn beide kinderen toegepast en dat is ons ontzettend positief bevallen. Ik heb hier wat informatie voor je opgezocht:

Over het algemeen kunnen de meeste dreumesen rond de leeftijd van 12 tot 18 maanden beginnen met het eten van een dichtgeklapte boterham uit het vuistje. Hier zijn enkele tips om deze overgang soepel te laten verlopen:
  • Aangezien je kleintje goed kauwt, lijkt ze klaar om een dichtgeklapte boterham uit het vuistje te proberen.
  • Begin met zacht brood om het kauwen en slikken makkelijker te maken. Vermijd in eerste instantie dikke korsten.
  • Zorg ervoor dat beleg zacht is en niet te dik, zoals zachte kaas, smeerbaar fruit of dun gesneden komkommer.
  • Let goed op terwijl je dreumes eet om er zeker van te zijn dat ze zich niet verslikt. Blijf altijd in de buurt tijdens etenstijd.
  • Begin met kleine stukjes van de boterham om te zien hoe ze het doet, voordat je het volledige broodje aanbiedt.
Op basis van de informatie op Oudersvannu.nl over de Rapley-methode is het zeker mogelijk om je dreumes nu "gewone" boterhammen uit het vuistje te laten eten. Hier zijn enkele overwegingen en tips die je kunnen helpen bij deze overgang:
  • Met de Rapley-methode kun je vanaf ongeveer 6 maanden beginnen met het geven van stukjes voedsel die een kind zelf kan oppakken. Je dreumes is al 1 jaar en heeft 8 tanden, dus ze is waarschijnlijk goed in staat om een boterham te eten.
  • Je geeft al Liga en dunne crackers in hun geheel, wat een positief teken is dat je kind goed kan kauwen en bijten.
  • Start met zacht, fijn brood om te zorgen dat het makkelijk te kauwen en te slikken is voor je dreumes. Zorg ervoor dat het brood dat je kiest niet te dik is belegd en dat het beleg zacht en smeuïg is.
  • Zoals bij elke nieuwe voedingsvorm, blijf altijd in de buurt als je dreumes eet. Hoewel kinderen vaak snel leren omgaan met nieuwe texturen en vormen van voedsel, is het belangrijk om verslikken te voorkomen.
Tot slot is het naar mijn idee ook belangrijk dat je kind zich op zijn gemak voelt en met plezier de boterham eet. Probeer niks te forceren. Elk kind ontwikkelt zich in een eigen tempo, dus blijf vooral goed kijken wat werkt voor jouw dreumes!

Voor extra informatie over voedingsadviezen voor dreumesen kun je ook dit artikel over baby- en kindervoeding raadplegen op Ouders van Nu:
Dit artikel is medisch beoordeeld door een voedingsexpert van het voedingscentrum.

Hierbij ook nog het artikel over de Rapley-methode:

Ik hoop dat ik je hier iets verder mee heb geholpen en mogelijk zijn er nog andere ouders met mooie tips & tricks!

Terug
Bovenaan