Dreumes en bevalling / baby

<p>Hoi mama’s! Ik ben 38 weken zwanger van ons tweede dochtertje en heb al een dochter van net 18 maanden. Nu de bevalling nadert merk ik dat ik toch wat pieker over onze oudste. Ik ga in het ziekenhuis bevallen en ons dochtertje kan niet mee. Ik twijfel tussen haar laten logeren (dan is het duidelijk dat wij er sowieso niet zijn) of oppas aan huis regelen (met het risico dat ze s ochtends ineens door tante of oma uit bed wordt gehaald). Mijn vriend zat afgelopen week 2,5 dag in quarantaine ivm een Corona test en daar heeft ze best een tikje van gehad. Ik vraag me af wat voor haar het beste zal zijn… Ook ben ik benieuwd hoe jullie de baby geïntroduceerd hebben? Hadden jullie de baby juist wel of niet al vast toen jullie oudste kindje kwam kijken? Ik kan haar er nog niet op voorbereiden en wil voorkomen dat het voelt alsof haar plekje is ingenomen. Ik zal waarschijnlijk in het ziekenhuis blijven dus het is ook al een vreemde omgeving voor haar én daarna moet ze mogelijk dus weer naar huis zonder mij. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik vind er op internet weinig over, maar zit er intussen best mee in mijn maag….</p>
 
Ik zou haar uit logeren brengen. De komst van een baby kan voor zo'n kleintje al best stressvol zijn en dan is mama ook nog eens weg. Mijn dochter was 2 toen onze tweede geboren werd. Ik ben thuis bevallen en zij was bij de opvang. Maar de verandering door de komst van een baby heeft wel impact gemaakt. Nu is ze wel veel gevoeliger dan een gemiddeld kind, maar het blijft gek voor zo'n kleine. 
Als je weer thuis bent betrek je dochtertje dan overal bij als dat mogelijk is. Laat haar "helpen" door bijv een luier te pakken oid. En op de tijden dat je baby slaapt is het belangrijk dat je ook je aandacht aan je oudste blijft geven door samen te spelen enz. 
 
Je kent je eigen dochtertje het beste. Mijn zoontje zou het echt prima vinden als oma opeens aan zn bed zou staan... Maakt hem echt niks uit... Maar als je denkt dat je dochter dat lastig vind kan ze misschien beter logeren... Al is dat moeilijk te plannen natuurlijk....
Idd lekker veel aandacht geven als de baby even slaapt en vaak helpt de kraamzorg ook om grote zus erbij te betrekken...
 
Ik zou haar laten logeren, zeker als je al weet dat je in het ziekenhuis bevalt is dit van te voren goed te regelen.. of zodra je iets voelt laat je haar vast ophalen.

Zo heb ik het 1,5 week geleden ook gedaan. Het rommelde al en ik wist dat ik gestript ging worden . Mijn zoon is toen gewoon naar opa en oma gegaan en daar blijven slapen.
Volgende dag kwam hij thuis en lag de baby in de box. Zo kon hij zelf kijken als hij dat wou
Nu lig ik met de baby in het ziekenhuis dus ik moet weer opnieuw beginnen met dat mijn zoon moet wennen aan een baby in huis ..
 
Ik zou haar ook uit logeren doen. Ik ben afgelopen augustus bevallen, de oudste was toen 16 maanden. M'n zus heeft hem midden in de nacht opgehaald. Mijn bevalling was kort maar hevig, dus ik vond het ook heel fijn dat hij daar nog een extra nachtje kon blijven. Oppas aan huis was hier een drama geworden, aangezien ik het ziekenhuis niet meer heb gehaald en alles bij elkaar gegilt heb... Niet zo kindvriendelijk, haha!
Bij m'n zus heb ik wel m'n neefje uit bed gehaald omdat zij in de nacht naar het ziekenhuis ging. Hij was ook 1.5 jaar en keek niet eens raar op dat ik daar ineens stond.
Ik had de baby gewoon vast toen hij thuis kwam. M'n man heeft hem op ons bed gezet en hij kwam meteen kijken. Aai aai! Riep hij meteen. Aaien, kusjes, knuffel en weg was de aandacht ? daarna heb ik de baby aan m'n man gegeven om met hem te knuffelen. Hij vond het meteen leuk en nog is hij echt gek op z'n broertje.
Ik zou het wel snel regelen hoor! Je zit er ook niet op te wachten dat je straks iemand belt die dan toch niet beschikbaar is. 
 
Wij hebben er voor gekozen om te logeren. Zo konden wij rustig aan thuis komen de volgende dag en alles een beetje aan kant maken voordat de oudste kwam kijken bij haar zusje. 
De oudste was toen 18 maanden en 6 dagen. Voor haar was de baby er ineens. Ik hield de baby vast toen de oudste bij blij op bed kwam. Ze wist niet zo goed wat ze met die kleine moest. De dagen daarna ging ze wel in de wieg kijken en lieten we haar kijken bij het badderen enzo. Maar de jongste kreeg vooral veel boze blikken. We hebben haar op eigen tempo laten wennen en na een week ongeveer kwamen de eerste aaien en nieuwsgierige blikken.
En nu bijna een jaar later zijn ze de beste vriendinnen.
Succes met de bevalling! 
 
Wij hebben juist gekozen voor oppas aan huis. Door Corona is ons zoontje zeer weinig uit logeren gegaan maar als oma hem hier uit bed haalt is er niets aan de hand. Ze zijn er ook geweest toen ik plotseling moest worden opgenomen een paar weken terug en halen hem met regelmaat van het KDV. Mijn ouders komen dus zodra wij naar het ziekenhuis gaan. Zo kan hij ook in zijn routine blijven (dat vind ik zelf een prettig idee). Dat hij thuis is als wij thuis komen (hier de hoop gewoon na een paar uur naar huis te mogen) vind ik juist fijn. Maar inderdaad, kijk goed naar je kind. Die van ons is nog wat jonger, 16-17 maanden bij de geboorte, dus snapt er waarschijnlijk nog net wat minder van. Ik vind het overigens ook spannend hoor, hoe hij gaat reageren!
 
Terug
Bovenaan