Dreumes en hapjes verjaardag

<p>Ik wordt regelmatig gek aangekeken als ik op een verjaardag aangeef dat onze dochter van nu ruim 14 maanden geen chips en andere hapjes (kaas enz.) mag. Dit doe ik omdat ik niet wil dat ze onnodig extra zout en suiker binnen krijgt. En dan vind ik zo'n klein zakje chips eigenlijk al veel te veel. Ik heb dan altijd wel wat anders voor haar, zoals maisknabbels of een soepstengel en dan is ze ook tevreden. </p><p>Ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Ook nu met de feestdagen voor de deur. </p>
 
Heyy
Mijn zoontje is bijna 15 maanden  en hier ook niet  hoor. 
Ik neem zelf bijv  soep stengels mee of een liga koekje die hij dan krijgt op een verjaardag. 
Verder heb ik liever niet dat hij chips eet of snoep.
Soms een keer een hapje van de taart vind ik wel prima .maar dit is zelde. 
Ook precies om dezelfde reden met het onnodige zout en suiker. 
Ik zie veel om mij heen dat veel kindjes dit wel krijgen.
Maar dit is een bewuste keus  van ons.  En dat komt straks wel als ze wat ouder zijn.
Nu kent die het niet dus hoeft die het ook niet te eten ?
 
Mijn zoontje van 18 maanden mag alleen iets als wij dit aangeven. Ook hier is het altijd gedoe op verjaardagen omdat iedereen hem iets wil geven. Ons zoontje is een echte vreetzak, dus hij zou ook alles kunnen eten en daar willen wij hem voor behoeden. We leren hem dat hij nooit zomaar iets van tafel mag pakken en tegen iedereen zeggen we dat we niet willen dat se iets geven. Als ze dit toch doen zeg ik er duidelijk iets van. Het is ons kind en onze regels of je het er nu mee eens bent of niet. Hij krijgt bij ons alleen in het weekend een zakje chips en voor de rest eet hij graag tomaatjee, komkommer, paprika ed. Dus gewoon gezonde dingen, maar soms ontkom je er niet aan om is wat anders te doen. Dat mag ook, maar wel op onzr voorwaarden. Ik zou zeggen, blijf bij je standpunt!
 
Lekker doen waar je je goed bij voelt! Zolang ze tevreden zijn met gezonde snacks lekker blijven geven. Wij hebben onze dochter tot bijna 2 jaar nauwelijks zoetigheid of hartige snacks gegeven, en als we nu op een feestje zijn neemt ze uit zichzelf vooral de worteltjes en komkommer schijfjes. Ze is nu 3 en als ze thuis trek heeft vraagt ze om rauwkost of fruit, en daar smult ze net zo van als van snoepjes of chips.. jong geleerd is oud gedaan!
 
Ze is nog jong en nu heb je nog invloed op wat ze eten en drinken. Ik zie het als een goede investering voor later. 
Mijn zoontje is nu 4 en hem laat ik steeds meer los. Dat moet in mijn ogen ook wel, want zijn sociale kring wordt steeds groter. Ik wil niet de moeder zijn die zegt wat hij niet mag wanneer hij bij een vriendje gaat spelen. Dan vertrouw ik op zijn gezonde basis.
Wel zie ik aan mezelf dat ik losser ben bij mijn dochtertje van 1,5. Ze krijgt nog steeds geen chipjes of limonade, maar wel krijgt ze wat meer toegestopt wat haar broer destijds kreeg. 
Maar toch ben ik trots toen ze vanavond vochten om wie de meeste stukjes paprika mocht eten.
 
Je moet inderdaad doen waar jezelf goed bij voelt. 
Ik merk aan mezelf dat ik daar totaal niet bezig mee ben, dat komt omdat mijn dochter eetproblemen heeft gehad waardoor ondergewicht heeft. 
Zolang jij bij je gevoel blijft is het toch goed. Die andere moeten dat maar accepteren! 
 
Ik ben er vrij gemakkelijk in. Als we op een verjaardag zijn of zelf een feestje geven, mag onze zoon best een paar nibbitjes in een eigen bakje, een plakje worst of een tuckoekje oid. Zovaak gebeurt dat niet. Ik let er wel op dat het niet te dicht bij etenstijd is, anders hoeft hij z'n avondeten niet. 
Nu moet ik er wel bij zeggen dat onze zoon totaal geen vreetzak is. Als hij trek heeft, eet hij, anders niet. Ook lekkere dingen hoeft hij dan niet. Daarnaast is hij ook een lichtgewicht, dus qua gewicht moeten we juist opletten dat hij genoeg eet. 
 
Vooral inderdaad doen wat je zelf wil.
Hier komt het ook niet heel vaak voor, en mijn dochter is vooral gek op kaas, dus dat mag ze dan wel wat meer.
Ik merk ook wel dat ik soepeler ben met mijn zoontje van net 1. Als grote zus van 3.5 wat kruidnootjes kreeg, gaf ik hem ook een stukje.
Hij laat zich niet afschepen hoor, hij heeft het precies door! ?
Maar vooral met mate idd en thuis vooral fruit en groente als tussendoortjes, vinden ze heerlijk!
 
Terug
Bovenaan