Dreumes kletst/speelt een uur savonds in bed voordat bij gaat slapen

Ons zoontje is 21 maanden oud.
Hij heeft een tijdje gehad dat hij moeilijk in slaap kwamen vooral erg verdrietig was voordat hij ging slapen. We hebben daar veel aandacht en tijd ingestoken om hem zelf rustig in slaap te laten vallen. Sinds 14 maanden slaapt hij ook heerlijk in vaak binnen 10 minuten.

Alleen de laatste maand is het helemaal anders. Hij gaat helemaal trots naar bed, roept zelf ook slapen slapen. Maar eenmaal op bed is het feesten begonnen. Hij kan echt nog wel een uur kletsen/ spelen voordat hij iets rustiger is en in slaap valt.

Hij huilt soms 5 sec tussen door maar gaat dan weet door met kletsen.

Hij slaapt smiddags wisselend van 1,5 tot 2,5 uur en heeft dit ook nog echt nodig.
Hij ligt in de avond om 19 uur op bed en is vaak om 7 uur dan weer wakker.

Is dit gewoon een fase waar we door heen moeten? Of kunnen we wat doen om hem wat sneller in slaap te laten vallen?

 
Naar mijn weten zijn ze dan bezig om de dag te verwerken. Onze zoon (bijna 14 maanden) gaat soms naar bed waarbij ik denk: die slaapt meteen want die is moe. In begin is hij dan even rustig, maar begint dan opeens weer te kletsen. Ligt dan wel gewoon, dus gaat niet staan fso. Uiteindelijk is die klaar en gaat hij echt slapen. Soms duurt dat maar 10 min, soms kan dat wel bijna een uur zijn.
Ik twijfel dan of ik hem niet te vroeg op bed heb gelegt, maar dan denk ik weer: hij ligt wel, zeurt/huilt niet dat hij niet kan slapen. Dus dan zal het wel goed zijn.

Vermoedelijk dat je kind dan even alles aan het vertellen is wat hij die dag heeft meegemaakt haha.
 
Het kan zeker gewoon een fase zijn en met verwerken van de dag te maken hebben.. Het kan ook met timing van gaan slapen te maken hebben.
Onze slaapcoach gaf ons het 5-5 ritme met deze leeftijd... Dus stel hij wordt 7:00u wakker, dan moet hij om 12 uur slaapklaar in bed liggen.. 2 uur wakker betekend om 1900u slaapklaar in bed... 
Misschien ligt je zoontje net te vroeg of te laat in bed waardoor je te laat bent met de piek van vermoeidheid...
 
onze dochter van 23 maanden doet dit ook, zeker op dagen dat ze al wat moeier is of veel nieuwe indrukken heeft gehad. Gaat blij naar bed, geeft ook aan dat ze naar bed wil, gat rustig liggen en na een kwartier komen de verhalen. Wij lachen ons suf, soms hoor ik gewoon flarden van de dag terug, ondanks dat ze nog niet zo heel goed praat. Ze slaapt vervolgens prima, dus ik maak me er maar niet druk om.
 
Mijn dochter van 13 mnd doet dat eigenlijk altijd al. Gaat voor de nacht zelden direct slapen. Overdag wel. Soms duurt het een half uur, soms veel langer. Vanavond is ze van 18.50 tot 20.15 aan het feesten geweest voor ze ging slapen. Op de camera van de babyfoon zie ik haar dan iedere hoek van het bed bezoeken, allerlei houdingen proberen, met haar dekentje spelen, haar knuffel wapperen, speentje tegen het bed tikken, en een hoop gebrabbel, lachen en kraaien. Af en toe even een frustratiejengel. Zolang ze niet huilt, laat ik haar lekker. Kennelijk is dit hoe ze zich klaar maakt voor het langere slapen. En ze doet het verder goed. 
 
Wij hebben dit ook een tijdje gehad (heel grappig want hij ligt vaak helemaal in een deuk om zichzelf, of rent in zijn bed heen en weer). Is hier vanzelf weer over gegaan!
 
Het lijkt me geen probleem toch? Of houdt hij een ander kindje wakker met zijn geluid? 
Als hij verder goed slaapt en niet oververmoeid is o.i.d. zie ik geen probleem. 
Mijn oudere kinderen lezen altijd nog even voor het slapen, dat maakt de overgang van de wakkere (en vaak drukke) dag en het echt gaan slapen makkelijker. Hij kan natuurlijk nog niet gaan lezen, maar doet op zijn manier misschien hetzelfde.
 
Als je zelf graag wil dat hij vroeger in slaap valt kan je het middagslaapje misschien max 1 a 1,5 uur maken en kijken of dat verschil maakt? 
 
Hoe krijgen jullie allemaal kletsende kindjes in bed? Die van ons die staat te krijsen als een speenvarken. Ze is misschien 2x al kletsend in bed gaan liggen. 
Ze word bijna 2 en ik heb soms nog het idee dat ik met een baby te maken heb.... 
Zou echt geld overhebben om 1.5 uur naar een kletsende ipv krijsende dreumes te luisteren?
 
Terug
Bovenaan