Dreumes regels leren/straffen

<p>De titel vond ik lastig maar ik ben benieuwd of er mensen tips hebben! Mijn zoontje van bijna 16 mnd is flink op ontdekking en doet dan wel eens die niet mogen. Dat hoort er natuurlijk bij. Vaak luistert hij als ik zeg dat iets niet mag en dan leid ik hem af. Als hij niet luistert weet ik niet goed wat ik moet doen. Hij klimt steeds op poefen waar hij af kan vallen dus het is ook gevaarlijk. Ik blijf hem eraf halen en zeggen dat het gevaarlijk is maar dan wordt hij boos. Iemand tips om een dreumes op zo’n moment te ‘straffen’. Als ik nee zeg kijkt hij ondeugend en gaat hij het juist doen. </p>
 
Als hij boos wordt, als ik hem er meerdere afgehaald heb, negeer ik dat maar hoe zou ik kunnen reageren op zijn gedrag? Dat hij dus steeds blijft klimmen en gaat lachen als ik zeg dat het niet mag.
 
Op die leeftijd heeft straffen nog niet zoveel zin. Het levert vooral meer frustratie op bij mama? 
Afleiden en negeren werkt het beste. Het wordt dan vanzelf minder interessant. Benoem dat het gevaarlijk is om op de poef te klimmen, maar dat hij wel met ... mag spelen. En neem hem dan ook actief mee of laat hem iets pakken. 
Ik zou hem trouwens wel wat laten klauteren en klimmen, over een paar maanden ontdekken ze nog veel meer om op te klimmen en dan ben je blij als ze al een beetje met de poef hebben geoefend. Met kussens en dekentjes en een poef kan je een heel leuk klimhoekje maken. 
 
 
Bedankt voor de tips! Een klimhoekje maken is inderdaad een goed idee om daar wel mee te oefenen. Belonen bij goed gedrag en vooral afleiden en negeren doe ik inderdaad. Nog wat actiever hem wat anders laten kiezen elders vind ik een goed idee. Ik ga de komende tijd eens proberen!
 
Hier zette ik hem soms even in de kinderstoel met iets te spelen. Niet om hem te straffen maar om hem even uit de situatie te halen. 
 
Straffen heeft inderdaad geen zin, maar gek zijn ze niet. Mijn zoontje (ruim 14 maanden) zit ook erg in de fase van alles uitproberen, dus ook de dingen die niet mogen. Bij ons werkt het wel om nee te blijven herhalen. Soms wel 10x, maar we merken wel dat hij de volgende keer naar ons kijkt en het dan niet meer doet. Ik word er af en toe moedeloos van, maar ik hoor het op het kdv en van mijn schoonouders dat hij wel heel goed nee begrijpt als ze zeggen dat hij iets niet mag. Dus effect heeft het wel
 
Ik sluit me inderdaad aan bij de reactie om de klimhoekje oid te maken. Het is goed voor hem om te leren dat sommige dingen gevaarlijk zijn en dat sommige dingen consequenties hebben. Als je hem hierin te veel beschermt, leert hij bepaalde vaardigheden niet ;) Maar dat betekent niet dat je hem maar heen moet laten doen natuurlijk, dus op een verantwoordelijke manier kun je hem dit toch leren! Hier is er eentje wel een paar keer van de bank af gevallen, een hel voor mijn moederhart, maar nu doet hij wel veel voorzichtiger. Straffen lukt niet altijd, maar doen dit wel door hem even op de gang te zetten. Natuurlijk eerst met de nodige waarschuwingen vooraf. Hij weet nu als ik waarschuw met "nog een keer of je gaat op de gang" hoe laat het is. We doen dit alleen bij extreem gedrag hoor, maar soms komen we er anders echt niet doorheen. Ieder zijn eigen manier! Probeer vooral te ontdekken wat voor jou / jullie werkt en wat bij hem effectief is. Onze zoon is trouwens ondertussen wel al 22 maanden, ietsje ouder dus, en zijn met de gang maatregel ongeveer 3 maanden geleden begonnen.
 
Terug
Bovenaan