Dreumes van 15 maand geen avond eten willen eten

<p>Help.... </p><p>Mijn zoontje van 15 maand wil absoluut geen warm eten eten.  Zodra de lepel in de buurt van zijn mond doe begint die al te huilen. Laat ik het eten in stukjes, gooit die het op de grond. Wat nu? Moet ik iets anders geven? Of juist niet? Als ik hem niks geef dan wordt die in de nacht wakker omdat die honger heeft.. </p><p> </p>
 
Welkom in het leven van een dreumes en peuter ;) heeeel herkenbaar wat je schrijft en het kan gerust nog maanden of jaren zo doorgaan..

Ik heb 2 dochters en bij allebei begon het geklier met avondeten rond de 11 maanden al. Tot 13/14 maanden kregen ze nog wel een avondfles, dus als ze dan slecht aten vond ik het niet zo'n ramp want ze kregen toch nog een fles.

Zodra we stopten met de avondfles vond ik het ook echt wel eens lastig. Vaak gingen gekookte aardappelen met groenten wel goed dus dat at ik 2x per week en dan bewaarde ik nog wat restjes zodat ze 4x per week aardappelen aten. Meestal ging dat dus goed.
Maar genoeg dagen aten ze niks! Ze zijn nu 4.5 en 2.5 en eten nog steeds soms gewoon niks in de avond. Boos worden of strijd voeren werkt gewoon echt niet, ze gaan dan kokhalzen en spugen alles uit.
Vaak geef ik ze wat speelgoed. Boekjes of een bak duplo. Met war afleiding kan ik de jongste nog wel een paar happen voeren.

Maar er zijn ook dagen dat er niks gegeten wordt. Soms gaan ze zonder eten naar bed, soms geef ik na de maaltijd nog een boterham op de bank terwijl ik een boekje voorlees. Dus niet direct aan tafel een boterham tevoorschijn halen, maar op een later moment.

Het is mega frustrerend en lastig, ik denk dat veel ouders dat zullen herkennen. Soms word ik er oo echt gek van, dat gedoe aan tafel. Maar bijna elk kind gaat door deze 'fase' heen en deze fase gaat gerust door tot ze 4 zijn dus succes :)
 
Ik was aan het twijfelen of ik een topic zou openen omdat mijn dochter (18m) geen warm eten wil eten. Precies hetzelfde verhaal, ze zegt nee en duwt het bord weg. Ik heb wel eens gelezen dat je geen strijd moet aangaan, dus ik geef haar er nu maar een broodje met alleen maar boter naast, mag ze zelf bepalen wat ze eet. Dit gaat nu al een paar maanden zo, vreselijk frustrerend, maar je kan het er niet in proppen helaas. Ik lees graag nog even mee voor wat goede tips oid!
 
Dit is inderdaad wel herkenbaar. Onze peuter(2.5 jaar) heeft ook momenten dat hij spontaan besluit dat hij iets niet lust. Wij hanteren de regel: wij bepalen wat hij eet, hij bepaald hoeveel hij eet. We maken er absoluut geen strijd van of en hoeveel hij eet, maar hij krijgt niks anders als hij niet wil eten. Alleen een schaaltje naturel yoghurt, want dat krijgt hij standaard aangeboden na het eten. Dit wil hij vaak niet hebben, dus hij is al best wat keren zonder eten naar bed gegaan. Hij wordt er in de nacht niet wakker van en hij komt zo niks tekort.  Deze regel is voor hem heel duidelijk denk ik, want hij doet aan tafel bijna nooit moeilijk en eet vaak in ieder geval wel iets. Zo niet, dan gaat hij dus zonder avondeten naar bed.
 
Terug
Bovenaan