Dreumes van 20 maanden praat niet en reageert niet op zijn naam

<p>Hallo allemaal, Ik begin me een beetje zorgen te maken over mijn dreumes van 20 maanden. Hij praat namelijk helemaal niet, zegt niet eens papa of mama. Hij reageert niet op zijn naam, zwaait bijvoorbeeld ook niet als je dag zegt. Boekjes bekijkt hij nauwelijks. Als hij een boekje heeft is het enige wat hij doet de bladzijdes omslaan en daarna het boekje in zijn mond stoppen. Ook wat betreft puzzelen stopt hij het liefst alle stukjes in zijn mond.  Hij is gek op pepa pig. Zodra ik pepa pig zegt lacht hij helemaal en loopt gelijk richting de tv. Dus wat betreft gehoor ga ik er gewoon vanuit dat het goed zit. Als ik hem vergelijk met leeftijdsgenootjes loopt hij wel erg achter. ik vraag me af wat dit zou kunnen betekenen en of meerdere ouders dit hebben gehad en wat jullie er uiteindelijk allemaal aan gedaan hebben? Woorden benoemen uit boekjes lezen doe ik sowieso al. Verder vindt hij het contact met mensen vaak wel gezellig, lacht dan mee en brabbelt af en toe mee.  Alvast bedankt !     </p>
 
Zou me er niet te druk om maken hoor. Als ik naar mijn gastkindjes kijk dan ontwikkelen zich ook heel verschillend. De oudste ging pas richting 3 jaar praten en praat nu met 3.5 super goed. Hij reageerde wel snel op z'n naam. Z'n broertje kon met 1.5 al super veel woorden, maar reageerde niet op z'n naam. Ieder kind ontwikkeld anders, dus je moet proberen niet te vergelijken. Je zal zien dat hij straks ineens gaat praten. 
Over het in de mond stoppen van spullen moet je je al helemaal niet druk maken! Dat is namelijk heel gezond voor een kind. Zo ontdekken ze de wereld en de een doet dat wat langer dan de ander. 
 
Luister eens heel goed naar wat hij brabbelt :) woorden en klanken komen er misschien raar uit maar als je heel goed luistert bedoelen ze er iets mee. Althans was bij ons wel zo. Onze zoon is nu bijna 2 en eigenlijk praat hij sinds kort echt, opeens snapte hij het, dus blijf oefenen met woorden en klanken op een speelse manier. 
Wij lezen veel, dansen en zingen en opeens kan hij meezingen.. hij zegt ook pas sinds kort papa en mama, opa oma oom tante maar hij zegt het ook als hij ze allemaal ziet. 
Als je het niet vertrouwt, bespreek het op je cb of ga een keer met de fysio praten, die kunnen wel beoordelen of jullie aanpak bevorderend werkt en of het wel goed gaat qua ontwikkeling. 
 
Begrijpt hij wel wat je zegt? Reageert hij op eenvoudige opdrachtjes? Als hij brabbelt, maakt hij dan al verschillende klanken?
Is hij wel snel op een ander ontwikkelingsgebied? Bijv. motorisch? Want vaak ontwikkelen ze zich op het ene gebied snel en staat het andere (spraak-taal) in jullie geval even op een laag pitje.
Gaat hij naar het kdv? Maken ze zich daar zorgen? Misschien is het een optie om eens na te gaan denken over een peutergroep waar ze werken met vve? Zodat hij gedurende de dag meer taalaanbod krijgt?
Ik zou het zeker eens bespreken op het cb of met een logopedist. Het komt vast vanzelf goed, maar sommige kinderen hebben wat meer ondersteuning nodig ?
Je bent iig goed bezig met voorlezen ed.
 
Je bent heel goed bezig met het voorlezen. Blijf ook vooral inderdaad voorlezen en veel met hem praten. Wat betreft spraak en taalontwikkeling kan je niet bij een fysio terecht, dat slaat nergens op... dan moet je echt naar een logopedist (ben er zelf ook een). Je zou eventueel bij een logopedist in jouw buurt eens een keer een gesprek kunnen aanvragen en vragen wat zij vinden. Op zich is het nog niet erg dat hij nog niet zo veel zegt, alhoewel je van een kindje van 2 jaar wel verwacht dat hij al minimaal 10 woorden kan uiten en dat is exclusief papa en mama... en aangezien hij daar wel bijna is, is het misschien niet onverstandig om het gewoon een keer te checken. Kijk ook of je eventueel interactief kunt voorlezen (kan niet uit je verhaal opmaken of je dit doet). Dat betekent dat je hem probeert te stimuleren om zelf de woorden te zeggen uit het boekje door bijvoorbeeld een stilte te laten vallen, je hem uitlokken met je intonatie (vragend bijvoorbeeld) of het zelf aanwijzen en kijken of hij het verbaal benoemt. Dit kun je ook doen als hij iets wil bijvoorbeeld, niet meteen reageren als hij iets alleen aanwijst maar eerst kijken of hij het gaat benoemen en hem daarin belonen. Natuurlijk niet te lang daarmee wachten, want dat is zielig, maar ik ga er vanuit dat je mama verstand dat wel snapt haha. ;) 
 
Terug
Bovenaan