Dreumes wil geen groenten

<p>Hoi allemaal!</p><p>Zoals de titel het al zegt; mijn dreumes heeft besloten geen groenten meer te eten. Of beter gezegd gewoon geen (warm) avondeten meer te willen eten. Ze is nu bijna 16 maanden en heeft erg goed door wat ze wel en niet wil.  En dan vooral het niét gedeelte ?</p><p>Nu heb ik haar al een week zo gek gekregen dat ik groenten/fruit smoothies maak zodat ze wel nog gewoon haar groenten binnen krijgt. En die drinkt ze alsof haar leven er van afhangt. Fruit, melk, brood enzo is allemaal geen enkel probleem. Maar zo na een week begint mijn inspiratie al een beetje op te raken.</p><p>Wat ik er tot nu toe in gedaan heb zijn; tomaatjes, wortels, doperwten en spinazie.  Avocado eet ze 2x per week als broodbeleg dus die wil ik er liever uithouden. Ik zat zelf nog te denken aan pompoen, broccoli en bloemkool, maar misschien hebben jullie nog wat succesnummers die je met mij zou willen delen? Alles is welkom.</p><p>Ik kijk uit naar jullie reacties ?</p>

Ik hou van courgette in smoothies omdat het een erg neutrale smaak heeft en je dus veel kan combineren. Biet doet het ook altijd wel goed in een smoothie. Zelf gooi ik er ook wel hennepzaad, havermout of notenpasta in. Voor de vetten, vezels en eiwitten. 
Ben benieuwd hoe het voor je uit pakt. Hier een meisje dat hetzelfde besloten heeft toen ze een maand of 10 was. Ik ben gewoon blijven aanbieden, en het lijkt een beetje alsof er hier en daar toch weer wat geprobeerd wordt. Ze lust een bietenburger, ze eet ineens tomaatjes en tomatensoep met bruine bonen, risotto met pompoen erin, kiwi, wel meer dingetjes. Het is maar met weinig. En soms maar 1 of 2 happen of zelfs alleen maar een beetje sabbelen. Maar het begon me op te vallen dat ze weer iets meer doet dan heel voorzichtig 1 cm voor haar tong houden en dan hard neeneenee roepen met een vies gezicht. 
Maar ze is nog lang niet de eter die ze voor die 10 maanden was hoor. En ik verstop ook groenten in baksels (pancakes, muffins, brood)  en smoothies.
Hier helpt het wel als ik me er zo min mogelijk mee bemoei. Het lijkt wel alsof ze ineens veel meer snapt van wat ze op haar bord ziet en daarmee het ook allemaal een beetje spannend vind. Als ik dan vrolijk stukjes aangeef of wat in haar mond stop, gaat het vertrouwen in haar eten snel achteruit. En als ik haar verder niet teveel aan kijk en lekker zelf laat prutsen met haar eten, dan zie ik vanuit mn ooghoek toch heel wat meer naar binnen gaan. Is wel een gigantisch geklieder! Wel heel grappig, alleen opruimen heb ik niet altijd zin in haha!
Nou ja wie weet heb jij nog tips voor mij. 

Oh en de vorm maakt ook wel uit hier. Mijn dochter is een kleine 13 mnd nu, nog geen kiezen. Als ik iets ik kleine stukjes geef is de kans dat ze het doorslikt groter dan in reepjes. Ze lust bijvoorbeeld nog niet zo graag pasta. Hele fusili stukjes doet ze niet. Maar als ik ze in 2 snij, dan gaan er een paar stukjes naar binnen. 
Of mais, dat lust ze niet als het losse korrels zijn, zeker niet uit een blikje. Maar als ik haar een derde van een  maiskolf geef, knaagt ze zo de korreltjes eraf. Dat is leuk net als pappa en mamma. 
Dus daarmee experimenteren levert ook nog wel eens een paar extra happen avondeten op. Geen hele maaltijden hoor

Hier ook een jongetje die geen groente meer at. Ik verstopte het niet in allerlei dingen :) maar wel gewoon elke maaltijd het aangeboden. Inmiddels gaat het redelijk! Maar wat hij de ene keer heerlijk vindt, eet hij gerust de volgende keer niet. Komkommer en fruit gaat er hier altijd wel in. Brood ook!

Hier ook hoor, ik verstop het niet maar de ene keer weigert hij alles en daarna eet hij het opeens weer. Ik probeer me er niet te druk om te maken. Aanbieden en wil hij niet dan niet, maar geef ik er ook niet teveel aandacht aan. Ik kan het toch niet naar binnen forceren. En het kan daarna zo weer anders zijn of vd week at hij opeens tomaat wat hij echt nooit heeft gemoeten...

Oh wat slim van die smoothies! Dat ga ik ook proberen. 
Mijn zoontje is ook heel erg kieskeurig. Op een paar groente soorten na smijt ie alles op de grond. Eindstand dat ie dus regelmatig een boterham als avondeten krijgt zodat ie toch nog iets binnen heeft. 

Terug
Bovenaan