Driftbuien en slapen

<p>Onze zoon van bijna 3 heeft de laatste weken om de haverklap ontzettende driftbuien. Om alles, soms al als hij vind dat je arm verkeerd ligt of dat je verkeerd kijkt. Maar meestal gewoon om alles dat ‘moet’ (aankleden, eten, naar de opvang etc). Duidelijk is dat het heftiger is wanneer hij moe is en dat is nu een beetje het punt. Soms slaapt hij nog smiddags op de opvang, niet langer dan 45 min. Dan is hij een stuk vrolijker als hij thuiskomt, maar krijgen we hem niet voor 10 uur savonds in slaap. Doet hij op de opvang geen slaapje, dan komt hij uitgeput thuis en volgt driftbui na driftbui, moeten we hem gillend en krijsend naar bed brengen en dit duurt uiteindelijk ook lang waardoor hij alsnog niet vroeg/op tijd slaapt. Op dagen dat hij thuis is, gaat het een stuk beter. Hij doet dan geen slaapje maar de dagen zijn dan ook rustiger en we ‘moeten’ ook een stuk minder. Heeft iemand tips hoe hiermee om te gaan? Wel/geen slaapje op de opvang? Andere ideeën/ervaringen?</p>
 
Hoe laat breng je hem naar bed als hij niet geslapen heeft? Wij hebben deze fase ook gehad en besloten het middagslaapje definitief te skippen. Thuis betekent dat idd wel heerlijk “chillen” in bed of inmiddels op de bank. Op de opvang betekent dat doorgaan en dat is pittig. Maar we leggen haar altijd om 18.00 uur in bed. Na die tijd wordt het drama.
We hebben hierdoor wel ons ritme om moeten gooien want 18.00 is wel echt vroeg, maar het is het waard.
 
Hij gaat in principe om half 8 naar bed, alleen met al het gedoe wordt het vaak later. Ik heb vandaag met de opvang afgesproken dat hij daar zn avondeten krijgt vanaf volgende week, dan kan hij thuis nog evem chillen (en minder 'moeten', dus minder driftbuien) en dan vroeg naar bed. 18:00 gaat niet lukken bij ons qua werk enzo, maar ga proberen hem dan echt om 7 uur in bed te hebben, hoop dat t helpt! 
 
Ik ben ten einde raad, het gillen en krijsen wordt alleen maar erger. Mijn vriend mag niks doen, ik moet alles goed en mag eigenlijk niet van zijn zijde wijken. Hij wordt zo driftig en agressief dat ik bang ben dat hij zichzelf wat aandoet. Consequent blijven wordt zo wel lastig, hij gaat zo over de rooie, meestal van echt helemaal niks. Hoe duidelijker/consequenter we zijn hoe erger het lijkt te worden. Waar/bij wie kunnen we hiermee terecht? Huisarts of consultatiebureau? Ik ken mijn kind zo echt niet en op de opvang/ bij oma kennen ze dit gedrag ook totaal niet van hem dus lastig om duidelijk te maken hoe heftig dit is voor oms rn ook zeker voor hem. 
 
Terug
Bovenaan