Driftbuien?

Hallo,

Onze zoon van 4 jaar heeft de laatste tijd opstandige buien of, zeg maar gerust, driftbuien. Vooral bij het slapen gaan, als hij zijn zin niet krijgt of als hij iets in zijn bol heeft, wat er niet uit te krijgen is.

Het gekke is dat hij nog nooit driftbuien heeft gehad en, nu hij 4 jaar is, ineens wel. Ik dacht altijd dat dat een eigenschap was van jongere kindjes. Ik prees mezelf al gelukkig dat ik daar nooit mee te maken had gehad.

Is het normaal dat een kind van 4 daar nu opeens last van heeft?

Groet,
Apige
 

Hallo Apige, onze dochter heeft dat de laatste tijd ook, ze is 5. Ik heb wel gemerkt dat het vooral voorkomt als ze moe is. Nu gaat ze deze week weer naar school, en ooo wat is ze opstandig!
Ik weet niet of je hier iets in herkent?

Kiyu

 
Hi,
van hetzelfde laken een pak hier. Ik probeer er rustig mee om te gaan, maar zie dat de hij zich ook naar andere kinderen agressief opstelt. Daar heb ik heel veel moeite mee, maar hoe ik er ook op reageer het blijft hetzelfde patroon. Iemand een idee voor een gezonde uitlaatklep?

Anne-Marie
 
Mijn dochter van 4 heeft ook behoorlijke driftbuien gehad, en ze komen nu nog wel eens voor, helaas. Bij haar heb ik ookmvanalles geprobeerd om haar weer rustig te krijgen. Tevergeefs leek het. Je wordt zelf ook steeds  onrustiger wat dus absoluut averechts werkt. Ik had het geprobeerd met vastpakken, rustig tegen haar aan praten, maar uiteindelijk zette ik haar op haar kamertje met haar knuffel en zei ik haar als je weer een beetje bedaart bent, komt mama wel even met je praten. En meestal na een minuut of 10 was die doorbraak er dan. Voor jezelf ook een stuk prettiger, want je kan zelf ook even relativeren en rustig worden. Het is in sommige gevallen zelfs voorgekomen dat ze tijdens het kalmeren op haar kamer in slaap viel. Dus in de meeste gevallen kwamen haar driftbuien ook voort uit oververmoeidheid.  
 
onze dochter is bijna 5 en heel vaak heel erg boos. op school niet dus waarschijnlijk kropt ze het een en ander op wat ze dan thuis lekker kan uiten. ik zeg nu tegen haar dat ik begrijp dat ze boos is, het ook prima vind maar dat ze dat dan maar even op haar kamer moet doen. ze loopt dan naar boven, gooit een mand knuffels leeg en komt dat weer "opgeruimd" beneden. ik ben niet meer boos hoor, zegt ze dan nog even.
 
Terug
Bovenaan